Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prissättning på SB

Wish-IT AB

Leverantör
Då via tråden monopol fördelar och nackdelar har jag fört e-mail konversationer med SB på olika plan, för att försöka fylla på tråden med SBs egna svar då de knappast skapar en SB medlem här på forumet, men så fort man börjar bli obekväm läggs locket på av SB, jag har inte fått något svar på 3-4 veckor innan tog det 2-3 dagar upp till max en vecka, så en framtida karriär hos SB lär jag inte få.

SB säger så mycket, men även jag tvivlar mycket på att dom följer upp all det dom påstår även blind tester, det känns som endast markands skryt för att behålla ett sken att monopol är nödvändigt och de gör då ett bra jobb att hålla monopolet igång, Sverige är väldigt unik duktigt i sina proganda apparater måste jag tillägga eller så är många väldigt dåliga på kritiskt tänkande.

Vi vet ju att SB bedriver vinst maximerande syfte fast marknadsför det som dom inte gör det, med dessa hårda påslag @Robert Rask vinhandel påtalar. Då förstår man att dom måste sälja billigt skräp för att kunna tjäna pengar och faktiskt hjälper sig själva med ett bevis till argument att dom ligger över 50% strecket i försäljning, tappar dom under 50% kommer argumentet om monopolet är det nödvändigt att behålla då ingen längre handlar där, kan vara bra att tänka på om man handlar hos SB, där av utnyttjas även BS i detta syfte då det säljs hos monopolet i slut ändan.

Sen en fråga till dig @Robert Rask vinhandel, om du får tag på en större volym av en vara du innan fått köpa till högre pris, ändrar du priset eller ser du en vinst att behålla om du får högre förtjänst per vara än det före detta priset, säger inte att det är fel att tjäna pengar, men oftast är väl köp kanaler dominerande för ett hyfsat slutpris till konsument efter alla punktskutter och påslag?

Jag är med på att du är inte svinet utan faktiskt Svenska statens sheriffen av Nottingham attityd mot folket.
Robert Rask kommer säkert att besvara frågan. Låt mig bara ställa en annan fråga: om du lite importör har valt köra in goda viner du köpte vid ett högt pris för du säljer i beställningssortiment och tar in rimliga mängder (inte bara av ekonomiskt själ men också självklart med hänsyn till lagringsmöjligheter) . Sen ser SB att du haft faktiskt en bra idé , de har inte den typ av vin på butiker, vinet säljs då och då, till slut kan det vara en idé att ha det i ett av sortimenten och de publicerar en offertförfrågan. I det fallet sänker de slutpris till kund. Det är motiverat av mängden i en viss affärslogik. Då kan du inte längre sälja produkter du köpte vid ett högre pris fast en del är kvar på ditt lager och du får en förlust för en viss mängd. Är den aspekten fair-play?
 
Tveksamt om SB verkligen provar blint.
Samtidigt måste jag säga att YT gör jädrigt bra PN iaf vissa årgångar.
Racka inte ned på dem bara för att de är stora och väl prissatta!
Jodå, det gör de definitivt. Importörerna har rätt att delta vid offertprovningen, i ett angränsande rum med glasfönster mot provningsrummet, där man alltså kan se att det går rätt till. Sedan kan man ju driva konspirationsteorier om att de vet vilket vin som har vilket nummer osv, men sådant tror i alla fall inte jag personligen på.

Att de provar blint gäller offertprovningar till ordinarie sortimentet. Offerter till tillfälligt sortiment provas naturligtvis öppet.

Jag rackar inte ner på Yellow Tail, jag besvarade en kommentar där någon annan rackade ner på YT. ;)
 
Är det ingen som kan reda ut detta frågetecken en gång för alla? Jag känner väl också spontant att det är tveksamt att det provas blint inom SB, men vinkompetens måste det väl ändå finnas med råge inom bolaget som klarar av att bedöma vin blint utan att vara rädda för att missa en insmugen YTPN bland ett gäng kvalitetsvin? Om nu inte så är fallet, varför skulle det vara ett problem att ta in ett snorbilligt vin som de bedömt som svinbra?

"Prisvärda" viner är väl alltid populärt för en som är handlare, eller tänker jag fel? Stora och kostnadseffektiva producenter brukar väl också gillas, det är väl snarare vi som kan tycka det är lite trist?
Utrett med mitt förra inlägg?

Det finns ingen importör som skulle smyga in ett billigt skräpvin i en offertprovning. Det är så pass mycket som står på spel, att där vill du ju ge absolut bästa möjliga intryck. Snarare finns det ett problem med att vissa mer eller mindre oseriösa producenter och importörer erbjuder ett vin till offertprovningen som är bättre än det som de sedan avser att sälja till konsumenterna. Fast det har ju Systembolaget insett, och har processer för att hantera.

"Prisvärda" viner är naturligtvis alltid intressanta för alla handlare, och för de flesta konsumenter också, fast inte alltid för vinälskare som har vin som specialintresse. När det gäller stora och kostnadseffektiva producenter, så handlar det helt enkelt om att SBs inköpsvolymer gör att många mindre producenter helt enkelt inte kan vara med i matchen, i ordinarie sortimentet då.
 

Sörplarn

Medlem
Robert Rask kommer säkert att besvara frågan. Låt mig bara ställa en annan fråga: om du lite importör har valt köra in goda viner du köpte vid ett högt pris för du säljer i beställningssortiment och tar in rimliga mängder (inte bara av ekonomiskt själ men också självklart med hänsyn till lagringsmöjligheter) . Sen ser SB att du haft faktiskt en bra idé , de har inte den typ av vin på butiker, vinet säljs då och då, till slut kan det vara en idé att ha det i ett av sortimenten och de publicerar en offertförfrågan. I det fallet sänker de slutpris till kund. Det är motiverat av mängden i en viss affärslogik. Då kan du inte längre sälja produkter du köpte vid ett högre pris fast en del är kvar på ditt lager och du får en förlust för en viss mängd. Är den aspekten fair-play?

Både ja och nej, ja vid fri marknad, ungefär som två vin-butiker mitt emot varandra på en gata, vem är duktigast på att förhandla bäst inköps pris på samma sålda vara?

Nej i detta fallet har att göra med att vi har ett monopol, frågan här vilket jag varit inne på i en annan tråd är konkurrens lagarna i EU, då även konkurrensverket i Sverige anser att SB är ett offentligt organ och skall ha upphandling enligt upphandlings lagen, finns att läsa på KKVs hemsida, går även att läsa i deras senaste rapport som släpptes i Juni i år, även vill KKV utreda detta närmare, men SB nämner inget om detta på sin hemsida, så om KKV får rätt så får inte SB välja vilket typ av propaganda apparat de skall använda till exempel, sen hur inköp av alkohol produkter regleras om detta sker vet jag faktiskt inte.

Hade jag haft x antal miljoner extra på kontot, hade jag drivit ett korståg mot monopolet.
 
SB säger så mycket, men även jag tvivlar mycket på att dom följer upp all det dom påstår även blind tester

Sen en fråga till dig @Robert Rask vinhandel, om du får tag på en större volym av en vara du innan fått köpa till högre pris, ändrar du priset eller ser du en vinst att behålla om du får högre förtjänst per vara än det före detta priset, säger inte att det är fel att tjäna pengar, men oftast är väl köp kanaler dominerande för ett hyfsat slutpris till konsument efter alla punktskutter och påslag?
Som du ser i mina tidigare kommentarer, så får importörerna faktiskt delta på blindprovningarna, genom att sitta i ett angränsande rum med glasfönster så att man kan se att allt går rätt till.

Frågan som du ställer är i praktiken rätt mycket en icke-fråga. Till ordinarie sortimentet tar man fram offerterna i samarbete med sina leverantörer, så där kommer inte inköpspriset att hastigt förändras varken upp eller ner i efterhand, annat än vid kraftiga valutaförändringar. I tillfälligt sortiment har man inte rätt att ändra priserna när ordern väl är lagd. I beställningssortimentet är det mycket ovanligt att man får sådana försäljningsvolymer att den frågan alls blir aktuell.
 

Vino fino

Medlem
Det gör att en svensk importör inte kan lagra nära Malmös SBs butiker eller i Umeå plus i Karlstad osv. Lagra själv och sköta själv sin distribution i bästa läge för produkter menar jag Det är ingen bra för att garantera kvalitén eftersom importören inte har direkt koll på lagret. Näthandel i Frankrike ganska ofta bedrivs av företag med eget lager, kontrollerad temperatur och sådana triviala basic aspekter. De behöver självklart inte anlita distributörer.
Så är det förstås. Men min poäng var att svenska distributörer kan inte gärna vara omedvetna om villkoren för svenska distributörer.

Lite svårt att gnälla, samtidigt som distributionsledet (i stort) tjänar grova pengar. Jag förstår villkoren för små, passionerade distributörer. Men tråden handlade inte om dessa (vilka jag kan beundra) utan prissättningen generellt och hur systemet (Systemet) stjäl marginaler mellan producent och slutkonsument och leder till höga priser. Antingen spelar man med, eller så går man sidan om. Jag hoppas alla små passionerade distributörer går Caviste väg och erbjuder distanshandel. Då får ni rimliga marginaler, vi får rimliga priser, och Monopolet blir utan.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Tveksamt om SB verkligen provar blint.
Samtidigt måste jag säga att YT gör jädrigt bra PN iaf vissa årgångar.
Racka inte ned på dem bara för att de är stora och väl prissatta!
Jag är den siste att racka ned på YTPN för det pris som de säljs för ute i världen. Min poäng var att jag tvivlar, starkt, på att Monopolets smakdiktatur kan känna skillnad på YTPN om någon distributör slänger in det som varuprov i segmentet 149-199kr.

Förra veckan köpte jag Te Muna för motsvarande 209 sek i UK. Varför i hela fridens namn, när skattesatser och annat är likvärdigt, kostar det 319 sek på Systembolaget? Hur kunde det kvala in i den priskategorin, om Monopolets inköpare har koll på internationella priser???
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag är den siste att racka ned på YTPN för det pris som de säljs för ute i världen. Min poäng var att jag tvivlar, starkt, på att Monopolets smakdiktatur kan känna skillnad på YTPN om någon distributör slänger in det som varuprov i segmentet 149-199kr.

Förra veckan köpte jag Te Muna för motsvarande 209 sek i UK. Varför i hela fridens namn, när skattesatser och annat är likvärdigt, kostar det 319 sek på Systembolaget? Hur kunde det kvala in i den priskategorin, om Monopolets inköpare har koll på internationella priser???
Average price på Te Muna på wine-searcher ligger ju på 268kr ex. moms. (ink moms i Sverige skulle det bli 335kr). Systembolaget ligger alltså helt ok i pris där. Sen att det finns butiker som säkerligen lägger sig lägre för att sälja ut lagret, locka kunder eller föra att dom har fått ett bra pris in är ju inte så konstigt.
 

Vino fino

Medlem
Average price på Te Muna på wine-searcher ligger ju på 268kr ex. moms. (ink moms i Sverige skulle det bli 335kr). Systembolaget ligger alltså helt ok i pris där. Sen att det finns butiker som säkerligen lägger sig lägre för att sälja ut lagret, locka kunder eller föra att dom har fått ett bra pris in är ju inte så konstigt.
Gör det? Jag köpte 2011:an. Vet inte vilken du kollade, men det var den jag köpte för 209 sek. Dvs den som kostar 319 sek på Bolaget.

Majestic:
https://www.majestic.co.uk/Craggy-R...ot-Noir-zid37239?tracking=|searchterm:te|muna

Resten av EU:

Screen Shot 2014-10-10 at 21.11.22.png
 

Sörplarn

Medlem
Average price på Te Muna på wine-searcher ligger ju på 268kr ex. moms. (ink moms i Sverige skulle det bli 335kr). Systembolaget ligger alltså helt ok i pris där. Sen att det finns butiker som säkerligen lägger sig lägre för att sälja ut lagret, locka kunder eller föra att dom har fått ett bra pris in är ju inte så konstigt.

SB borde ju ha en enorm förhandlings vilja och styrka att få ner ett pris likt motsvarande skatte system utomlands om vi tittar på pris in då endast, då de har flera butiker och större köpkraft än en del näthandlare och butiker ute i Europa om man bortser från mat-kedjorna, undrar bara varför dom inte utnyttjar det, kan ju jag tycka om säg mindre aktör kan erbjuda samma i ett likartat skatte-system?

Men jag får ett svagt påminnande minne om bolagshärvan här och kassa inköpare som tror de är världsbäst då man inte kan utsättas för riktig konkurrans, kom ihåg statligt är ju inget som har fått en stjärna i boken på att vara effektivt större den blir ju mindre effektiv, pålästa eller medvetna, deras fasta sortiment säger väl en del om det?

Även eget vinst intresse som Vino Fino påpekar?

@Robert Rask vinhandel och @Wish-IT AB, hur behandlas en offert av bolaget då, måste väl finnas en typ av lathund, är blindtest med på allt?
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Gör det? Jag köpte 2011:an. Vet inte vilken du kollade, men det var den jag köpte för 209 sek. Dvs den som kostar 319 sek på Bolaget.
Divine är väl inte direkt kända för att ha blygsamma påslag? Jag tycker i.o.f.s. att de blivit bättre, kanske beroende på annan distributör?
F.ö. så släpps 2012:an för 249:- i november.
 

Sörplarn

Medlem
Gör det? Jag köpte 2011:an. Vet inte vilken du kollade, men det var den jag köpte för 209 sek. Dvs den som kostar 319 sek på Bolaget.

Majestic:
https://www.majestic.co.uk/Craggy-R...ot-Noir-zid37239?tracking=|searchterm:te|muna

Resten av EU:

Visa bifogad bild 2404

Här är ju den regel köp två spara 10 pund som SB inte vill ha i sitt sortiment, men man kan ju undra vad inköps priset är här, dom har väl duktiga inköpare gissar jag på, har UK något speciellt avtal med NZ då det är en gammal koloni som gör handel enklare?

Även volym är ju klart intressant.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Här är ju den regel köp två spara 10 pund som SB inte vill ha i sitt sortiment, men man kan ju undra vad inköps priset är här, dom har väl duktiga inköpare gissar jag på, har UK något speciellt avtal med NZ då det är en gammal koloni som gör handel enklare?

Även volym är ju klart intressant.
Exakt. Vad är inköpspris och vilken är volymen?

För mig står det glasklart. SB skiter fullständigt i vilket pris leverantören sätter.
 
Varför då?
Det är helt olika förfaranden. För ordinarie sortiment finns ju som bekant förfrågningar där viner enligt en viss specifik profil efterfrågas, t.ex. ett specifikt ursprung, en specifik druva, en specifik lagringsmetod, en specifik smakprofil, etc., och till ett på förhand bestämt prisintervall. De som uppfyller kriterierna provas sedan blint, och vinnaren kommer på hyllan.

För tillfälligt sortiment är det en helt annan process. Det finns inga förfrågningar. Inga specifika kriterier att uppfylla. Här handlar det istället helt om att inköparen får basera sina inköpsbeslut på sitt personliga omdöme och sin marknadskunskap om den svenska vinmarknaden. Processen går till så att importören föreslår viner till inköparen "på pappret", tillsammans med ett pris. Inköparen kan sedan antingen förkasta vinet redan i det läget, för att han bedömer att produkten inte är intressant, eller att det är fel pris. Om han tycker att det är ett intressant vin till ett intressant pris så kan han be att få prova det, men då provar han naturligtvis öppet. Sedan kan han förkasta erbjudandet, köpa det, eller förhandla om priset, om han anser att det är ett intressant vin, men som ligger något för högt i pris.

Jag har svårt att se hur det skulle gå att göra det här blint. Skulle importören eller SB ställa dit en massa referensviner som det inte ens finns offerter på, och som alltså inte är aktuella för köp?
 
Jag är den siste att racka ned på YTPN för det pris som de säljs för ute i världen. Min poäng var att jag tvivlar, starkt, på att Monopolets smakdiktatur kan känna skillnad på YTPN om någon distributör slänger in det som varuprov i segmentet 149-199kr.
Betänk att Sveriges enda Master of Wine Ulf Sjödin är sortimentschef (har jag för mig att hans titel är) på SB. Nu är naturligtvis inte han med på alla offertprovningar, men han är en av dem som mycket väl kan vara med där. Skulle inte han kunna känna skillnad på YTPM och ett kvalitetsvin för 199 kr?
 
SB borde ju ha en enorm förhandlings vilja och styrka att få ner ett pris likt motsvarande skatte system utomlands om vi tittar på pris in då endast, då de har flera butiker och större köpkraft än en del näthandlare och butiker ute i Europa om man bortser från mat-kedjorna, undrar bara varför dom inte utnyttjar det, kan ju jag tycka om säg mindre aktör kan erbjuda samma i ett likartat skatte-system?
Här måste man skilja på de olika sortimenten. För viner i ordinarie sortimentet är SB en mycket stor inköpare i ett internationellt perspektiv. För TSE är det helt andra förhållanden. Inte ens SB köper några enorma mängder av t.ex. Te Muna Road. Vill SB pressa priserna för mycket, så säljer Craggy Range till någon annan istället. Här har inte SB någon enorm 'purchasing power', de får helt enkelt köpa till marknadspris.

@Robert Rask vinhandel och @Wish-IT AB, hur behandlas en offert av bolaget då, måste väl finnas en typ av lathund, är blindtest med på allt?
Det här bör vara besvarat med min tidigare kommentar till Vino Fino.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Betänk att Sveriges enda Master of Wine Ulf Sjödin är sortimentschef (har jag för mig att hans titel är) på SB. Nu är naturligtvis inte han med på alla offertprovningar, men han är en av dem som mycket väl kan vara med där. Skulle inte han kunna känna skillnad på YTPM och ett kvalitetsvin för 199 kr?
Numera har vi en till MoW, dock. En tjej dessutom. Minns inte hennes namn...

Edit: Tre har vi tydligen. Ulf Sjödin, Madeleine Stenwreth och Louise Sydbeck...
 
Toppen