Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prisvärdhetsekvation?

Carl

Medlem
Hej Forumet, Efter att ha tjuvläst här under en period tänkte jag att det var dags att ge mig in här för att ta lite hjälp.

I brist på annat denna sommar har jag satt upp en högst spartansk jämförelsesida vid namn toppvin.se för mitt eget höga nöjes skull.
Tanken med sidan är att ta den prisvärdhetsskala som Jack på BKWine har tagit fram för sina betyg och applicera det hela på Vivino för att få någon form av prisvärdhet sett ur "allmänhetens" ögon.

Efter att jag satt detta i verket har jag konstaterat några saker kopplat till där man slär in flera viner samtidigt på toppvin.se/region:
* Det finns inga "prisvärda" champagner enligt denna formel (pris > "värdhet" baserd på vivino betyget)
* Under 100kr är nästan alla systemets ordinarie viner "prisvärda" (pris < "värdhet")

Det här tycker jag inte känns rättvist och i jakten på den perfekta formeln vänder jag mig nu till er.
Formeln bygger i dag på en x^4 ekvation där x är enda variabeln som är betyget (0.1-5.0) och y värdet blir då ett belopp i SEK, dvs det priset vinet "borde" kosta. Denna formel gör att en 5.0 är värd 986kr, således är alla viner som kostar mer än det "oprisvärda". 4.0 är värd 246kr och 3.0 är värd 80kr.

Min fråga till forumet nu:
* Om man inte ska särskilja regioner, är det här bra nivåer?
* Om man ska särskilja regioner, hur ska man justera det för att bli rättvist?

PS. Vill man ge feedback på funktionaliteten på hemsidan är man mer än välkommen att göra det också!
 

Martin Berggren

Bad santa
MrW5mUX.gif
 

Silex

Medlem
Skall bli kul att följa detta och se vad slutresultatet blir! Det verkar nästan lika ont om prisvärda röda Bourgogner som champagner (särskilt om Beaujolais räknas bort).
Tyvärr är det ju lätt att vid en första anblick se problem snarare än lösningar... Jag undrar om det inte kan vara ett problem att vissa tar med prisvärdheten i sin bedömning på Vivino, medan andra kanske inte gör det. Jag tror också att folk är mer benägna att se till prisvärdhet när de avger betyg när det gäller viner i lägre prisklasser, medan dyra viner kanske mer bedöms för innehållet i flasken. Jag tycker det vore intressant att se betygsdistributionerna över olika prisintervall för att få en känsla för hur korrelationen mellan betyg och pris och hur den varierar över prisspannet.
 
Trådskapare
C

Carl

Medlem
... Jag tycker det vore intressant att se betygsdistributionerna över olika prisintervall för att få en känsla för hur korrelationen mellan betyg och pris och hur den varierar över prisspannet.
Min tanke är att jag ska ge ut topplistor i intervallen som vivino, dvs 0-100kr, 100-200kr, 200-400kr samt 400+ för att få lite mer jämförelse... Men att se betygsfördelningen är absolut intressant för att justera modellen :)
 

Magikern

Medlem
Prisvärdhet är ett lurigt kapitel vissa anser att vinets ålder är en viktig faktor. Ett vin som är rätt fullmoget och över 20 år gammalt kan man i undantagsfall betala 1000 kronor flaskan för och tycka är prisvärt men inte annars tycker vissa och jag kan hålla med i viss mån.
En tumregel jag brukar följa är att inte köpa unga viner som kostar över 350 som fått under 17 poäng i betyg av munskänkarna. De är oftast lite väl generösa med sin poängsättning Vivino är jag inte så insatt i.
 

Ekdahl

Medlem
Oj. Intressant, men svårt att få rätt tror jag.

En aspekt är att jag inte tycker man skall se Vivinos skala som en sann intervall- eller kvotskala utan en ordinalskala. Dvs skillnaden mellan ett betyg 4.1 och 4.2 är inte samma som skillnaden mellan 3.4 till 3.5. Det bör du väga in annars kommer aldrig de bättre, men dyrare vinerna värderas rätt.

Sedan är såklart aspekter som region, årgång, antal röster, mindre vinintresserade lägger nog i allmänhet lite för höga omdömen och där kan man teoritisera att de oftare dricker enklare viner (så enklare viner överskattas generellt)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är en gammal dum idé från Kronstam att "prisvärde" skulle vara någon "objektivt" konstaterbar parameter. Det är det inte, för betalningsviljan är mycket varierande mellan vindrickare. Det är därför betydligt svårare att komma överens om prisvärde hos viner (eller t.ex. sprit) i helt olika prisklass och helt olika ursprung, än att komma överens om kvalitet/betygssättning hos viner från en viss region eller i en viss stil, och även det är svårt. Vissa personer dricker inte Castillo de Gredos ens om de får den gratis, och andra personer är inte villiga att betala 500 kr för en champagne hur bra den än är. Prisvärde är alltså ännu mer individuellt än rankning av viners kvalitet.
Så att försöka hitta en generell formel för prisvärde - eller korrekta parametrar för en sådan formel - anser jag vara ett meningslös sysselsättning, för det kommer inte att funka.
 

MagnusB

Medlem
Vivino har en helt ny suverän prisvärdesindikator som talar om hur vinets snittpris (ofta men inte alltid systemets pris) står sig mot genomsnittet för viner från samma "Regional Style" (tex Californian chardonnay) med samma snittbetyg.
 

Attachments

  • IMG_4810.PNG
    IMG_4810.PNG
    127,8 KB · Visningar: 220
  • IMG_4808.PNG
    IMG_4808.PNG
    149,5 KB · Visningar: 196

Mattias Schyberg

Administratör
Prisvärde är mätbart i förhållande till konkurrensen inom samma vinstil, men precis som med all bedömning av vin är det i slutändan subjektivt. Om jag köper ett vin för 200 kr och ger vinet ett betyg på 90p enligt Parkerskalan är det mer prisvärt enligt mina kriterier än ett vin för 1000 kr som oberoende av pris hamnar på samma betyg. Åtminstone så länge som vinerna tillhör samma vinstil. För mig är det inte konstigt alls. Det viktiga är att inte omdömet/betyget justeras efter prisvärde, för då blir saker och ting snabbt konstiga och vi slutar jämföra äpplen med äpplen. Ett vin kan vara riktigt bra men ändå inte lika prisvärt om det finns billigare alternativ som är lika bra eller till och med bättre. Enkel matematik, men för att någon annan än en själv ska ha nytta av den behöver personen dela vederbörandes vinsmak och uppfattning om kvalitet.

Ett lågt prisvärde behöver dock inte innebära att vinet inte är värt att köpa. Det är helt andra saker som driver den parametern. En speciell producent eller unik stil som råkar vara svårt att få tag i till exempel. Man vill ha just det vinet och inte ett kvalitetsmässigt likvärdigt alternativ och så vidare.
 

Magikern

Medlem
Prisvärde är mätbart i förhållande till konkurrensen inom samma vinstil, men precis som med all bedömning av vin är det i slutändan subjektivt.

Det är lurigt ändå, skall man väga in hur länge ett vin utvecklas t.ex.? Skall ett vin som är lika komplext och fylligt vid 40 års ålder som ett annat som bara är 10 år gammalt rankas lika högt? Speciellt tänker jag då om det 10 år gamla vinet klappar ihop efter ytterligare 2 år medan det äldre smakar likadant som för 2 år sedan. Skall doften vägas in? Smaken var den samma under en kort period men det unga vinet var mer parfymerat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är lurigt ändå, skall man väga in hur länge ett vin utvecklas t.ex.? Skall ett vin som är lika komplext och fylligt vid 40 års ålder som ett annat som bara är 10 år gammalt rankas lika högt? Speciellt tänker jag då om det 10 år gamla vinet klappar ihop efter ytterligare 2 år medan det äldre smakar likadant som för 2 år sedan. Skall doften vägas in? Smaken var den samma under en kort period men det unga vinet var mer parfymerat.
Ja, om man skall sia om framtiden och vara klärvoajant, blir det svårt. Ett vin som är gjort för att lagras kanske får ett lågt prisvärde om målsättningen är att dricka det idag.

All form av betygsättning och bedömning av vin bör ses för vad det är och inte göras till en vetenskap, då det ändå aldrig blir mer än en subjektiv pseudovetenskap. :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det är bara att inse att detta är en ickefråga! Det går inte att mäta prisvärdhet generellt då detta är helt individuellt avseende smakpreferenser och dyligt men även en fråga avseende plånbok och prioriteringar. Dvs bara den enskilde individen kan avgöra om något är prisvärt eller inte.
 

Pontus

Medlem
Om man med prisvärdhet menar "ett objektivt/subjektivt omdöme baserat på kvalitet/upplevelse i förhållande till priset", rent matematiskt alltså, så är, under antagande att priset är konstant, prisvärdheten precis lika objektiv/subjektiv som omdömet. Börjar man däremot svaja och tala om prisvärdhet utifrån den egna plånboken osv så blir det problem...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag kan inte se att det finns något objektivt i ett prisvärde? Det är endast subjektivt och baseras på den enskilde individens tycke, smak, plånbok och prioriteringar. Vem skall objektivt kunna tala om för mig att ett ex 300kr vin är prisvärt? Man kan kanske säga att det här vinet är ett bra, välgjort, typiskt vin för regionen med ett rimligt pris men det är ju ändå jag som avgör om det är prisvärt utefter mina förutsättningar och preferenser? Om inte jag inte gillar vinet tycker jag kanske inte att det är värt 300.- eller jag kanske gillar vinet i fråga men har egentligen inte råd att lägga 300.- på en flaska och då blir det ju inte heller prisvärt.
 
... jag kanske gillar vinet i fråga men har egentligen inte råd att lägga 300.- på en flaska och då blir det ju inte heller prisvärt.
Kan väl vara prisvärt ändå, fast man inte har råd?

Men håller med i sakfrågan, både dina kommentare och Mattias tidigare, speciellt att man jämför viner av samma typ. En annan infallsvinkel är väl om prisvärde är baserat på om det är gott eller om slutpriset är rimligt i förhållande till produktionskostnaden osv.

Sen kan man ju diskutera om en lyxprodukt är prisvärd enligt någon definition?
 

Magikern

Medlem
Ja, om man skall sia om framtiden och vara klärvoajant, blir det svårt. Ett vin som är gjort för att lagras kanske får ett lågt prisvärde om målsättningen är att dricka det idag.

All form av betygsättning och bedömning av vin bör ses för vad det är och inte göras till en vetenskap, då det ändå aldrig blir mer än en subjektiv pseudovetenskap. :)

Sen är det väl så att folk går efter producent och etikett rätt mycket. Hur många av vinexperterna hade satt ett drickfönster på 2030 till 2060 om de inte vetat att det var Latour i glaset. Garanterat hade de satt lägre betyg dessutom om det rört sig om ett ungt vin.

Det närmaste man kan komma tumregel vid bedömning är nog antalet upplevde smaker i munnen i kombination med balans, fylligt och längd etc. men det har jag redan tagit upp i en annan tråd.

En sak är säker och det är att vin med riktigt bra kvalité bör ha 10 år på nacken eller betydligt mer ibland innan man kan göra en hyffsad bedömning. Undantag finns dock.
 

Wintermute

Medlem
När jag har kollat på 100p-skalan har jag fått uppfattningen att priset är som k/(100-poäng), möjligen med någon exponent. Konstanten k och exponenten är förmodligen beroende på appelation eller liknande.
Men det känns lite akademiskt att försöka besvara frågan "Vad är godast, en flaska Winston Churchill, eller tre flaskor Pol Roger Nv?" :cool:
 
För länge sen konstruerade jag själv en sån här prisvärdhetsekvation, baserad på pris och kvalitetspoäng (på 20-poängsskalan).
Roligast var när man gick nedåt. Enpoängsvinet (helt odrickbart, ev hälsovådligt) vore prisvärt för 5 öre, fempoängsvinet (även det rejält äckligt) värt en femma.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Många verkar ha svårt att skilja på "prisvärde" (QPR) och "köpvärde" (pris i förhållande till egen plånbok, smakpreferens och/eller marknadsvärde) kan jag tycka. Ett vin som har bra QPR behöver varken vara gott eller köpvärt, men har ett bra pris i förhållande till upplevd kvalitet (i jämförelse med snittet inom vinkategorin) hos den individ som gjort bedömningen. Om bedömningen av vinet indikerar att det är ett uselt vin som smakar apa så blir "prisvärdet" satt ur spel i min värld. Det är dock av intresse om omdömet indikerar att vinet är medelmåttigt, bra eller fantastiskt. Ett "helt ok vin" kan ju passa perfekt i vissa sammanhang om priset är rimligt i förhållande till upplevd kvalitet. Usla viner undviker jag oberoende av pris.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Insåg nu att tråden har spårat ut en aning i sann finewines-anda. Ber om ursäkt för det, @Carl. :oops: Som du förstår finns det en del att fundera på rörande dina ekvationer. Jag tror till exempel att du bör separera olika vinstilar och kanske till och med enbart jämföra inom samma region. Sen har vi ju det att ju högre upp på kvalitetsstegen man kommer desto mer stålar kostar det. Varje pinne blir bara dyrare och dyrare och det behöver man nog ta hänsyn till i ekvationen också för att inte allt som råkar ha ett lågt pris ska få ett orättvist högt prisvärde.
 
Toppen