Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Producenter från Serralunga d´Alba Piemonte

W

Wine iPass

Till helgen kör vi prisbelönta producenter från Serralunga d´Alba direkt till din dörr http://wine-ipass.se/e-handel/index.php?route=product/category&path=25_86 Om du köper två eller fler kartonger bjuder vi på frakten (12 flaskor) Gäller fäljande producenter Achille Viglione, Villadoria, La Bioca samt Tenuta Cuccu och gäller från 7-9:e september

The Premium Box Achille Viglione box om 6 flaskor 2130kr
3 flaskor Barolo Durè DOCG 2012

Tre och ett halvt år i slavonska ekfat , följt av raffinering i flaskan .
En mycket intensiv , ihållande bukett som är eterisk och mycket uttalad , med tydliga övertoner av rosor , små frukter , och en touch av tjära i kombination med snårskog . Full, torr , stram smak , med kroppen , avel , starka tanniner och en god aromatisk yta; en rigorös , felfri vin med massor av personlighet .
3 flaskor Barbaresco Jacco DOCG 2013
Två och ett halvt år i slavonska ekfat , följt av raffinering i flaskan .
Rena , hög tonade röda bär dofter och smaker med krydda anteckningar omger en kärna av levande syra och moderata tanniner . Liknande karaktär som Barolo , men mer delikat , har denna Barbaresco stor lagringspotential

Barbaresco box Villadoria box om 6 flaskor 1545kr
flaskor Barbaresco "Classico" 2013 DOCG
En traditionell Barbaresco, med granat röd färg med rubinhöjdpunkter, och har en eterisk näsa med rosa och violett, röd frukt, sylt, hallon och även vanilj, muskot, vitpeppar och anis aromer. Det är fyllig i munnen, med tanniner som aldrig dominerar, och är balanserad och långvarig
3 flaskor Barbaresco "Riserva" 2008 DOCG
granat röd färg med eteriska, trevlig och intensiva aromer, med över blommat steg nyanser och toner av tobak och kryddnejlika, och ibland balsamic aromer. Ett fylligt, elegant och silkeslen vin, har en fullständig känsla i munnen, med ädla tanniner utvecklas under åldring

Barolo Box Villadoria box om 6 flaskor 2115kr
2 flaskor Barolo "Classico" 2012 DOCG

granat röd med ruby höjdpunkter. På näsan är intensiv, med ros, violett och skogsundervegetation nyanser, körsbär i alkohol, lakrits, tryffel och tobak dofter. Det är en elegant, balanserat vin med en komplex smak, stor kropp och bra syra. och fortsätter att utvecklas under minst 20 år efter skörden Flertalet utmärkelser
2 flaskor Barolo "Riserva" 2009 DOCG
Dess färg är karakteristisk för lång ålder på Barolo, granat röd. Buketten är packad och eterisk, med över rosor och körsbär i alkohol initialt dominerande, följt av tobak, lakrits, tryffel, läder och tjära. I munnen är fyllig, robust och strama. Flertalet utmärkelser
2 flaskor Barolo single vineyard "Sori Paradiso" 2012 DOCG
Det är ett typiskt Barolo med rubinröd färg med granat höjdpunkter. Intensiv och komplex, på näsan finns ros, violett, körsbär i alkohol, lakrits, goudron och tryffel aromer. På gommen, står det ut för tät struktur av sina ädla tanniner, strama, kraftfulla och fylliga. Finishen är allomfattande, harmoniska och långvarig, tack också till mineral noter som är karakteristisk för sin terroir

The Premium La Bioca Box box om 6 flaskor 1785kr
3 flaskor Barbaresco 2013
Doft av torkade körsbär och rosenblad kompletteras med undertoner av viol , lakrits , vanilj och kryddor . På gommen , är detta vin medelfyllig och rik med smak av syrliga körsbär , rosenblad , och inslag av tryffel med en lång , imponerande finish
  • Gilbert & Gaillard International competition, France – Gold medal
  • Gilbert & Gaillard wine guide, France – 91 Points
    3 flaskor Barolo Aculei 2012
    Druvorna kommer från Castagni (La Morra), San Lorenzo di Verduno (Verduno)
    Lagrad på franska ek fat ( 500 liter ) 3573 flaskor producerade
    Smaknot: Intensiv doft av röd frukt och viol. Smaken är full , bred och sammetslen med en finish av kryddor och en antydan av vanilj
    IWSC, London, UK – Silver medal
    • Gilbert & Gaillard International competition, France – Gold medal
    • Gilbert & Gaillard wine guide, France – 93 Points
    The Tenuta Cucco Box box om 6 flaskor 1525kr
1 Barolo Serralunga 2012
En Barolo med en klassisk bukett inslag av vissnade rosor, undervegetation, plommon, lakrits och kryddor. Ett ljust rubinröd färg med en orange kant, friskt vin med en tårta komponent och tanniner upprätthålla en bra struktur. Aromerna är elegant, med en bra intensitet. Frukten är söt, med mer utvecklade förnimmelser ekande tobak och torkade örter Vintage 2011 Wine Enthusiast 91/100, Guida Bibenda 4 grapes
1 Barolo Cerrati 2012
intensiv doft som gör det till en idealisk meditation vin: blomster inslag av som eglant åtföljs av en touch av mynta och timjan, sedan fruktiga inslag av körsbär och färskpressad vinbär fram, följt av övertoner av undervegetation och svamp Vintage 2011 Wine Enthusiast 94/100, Guida Bibenda 4 grapes
1 Nebbiolo 2015
Buketten är initialt vinaktig sedan, när de lämnas att stå, det tar på den intensiva och ihållande doft av blommor som rosor och violer och nyplockade frukt, svarta vinbär, sura svarta körsbär, hallon och jordgubbar, med en antydan av kakao. Det är en något syrlig känsla i gommen, härdat av fruktig sötma och subtila tanniner Vintage 2014 Guida I Vini di Veronelli 86/100, awesome wine, Guida Bibenda 3 grapes
1 Barbera Superiore 2014
intensiv rubinröd färg med rika violett nyanser. Buketten erbjuder en intensiv utbud av dofter av en sort natur: från röda rosor till fruktighet av hallon, sura svarta körsbär och björnbär och röda plommon
Vintage 2013 Guida Bibenda 3 grapes, Vini d’Italia del Gambero Rosso 2 glasses
1 Barbera d´Asti 2014
intensiv rubinröd färg med rika violett nyanser. Doften är vinaktig med intensiv och ihållande blommiga noter, steg, nyplockade frukt, vinbär och sura körsbär. Munnen känner surhet är bara något uttalas som löser sig i den söta fruktighet. Finishen är lång och upplyser en mogen och köttiga frukt. Vintage 2013 Guida Bibenda 3 grapes, Guida I Vini di Veronelli 87/100, awesome wine
1 Dolcetto 2015
Dolcetton har en intensiv rubinröd färg med violetta nyanser. Buketten varierar från små skogsbär till den friska doften av vilda violer och vissna rosor. Detta vin har en tät men smek och sammetslen konsistens
Vintage 2014 Guida Bibenda 3 grapes, Guida I Vini di Veronelli 87/100, awesome wine
 
Trådskapare
W

Wine iPass

IMG_1673.JPG IMG_1609.JPG
 

ChristianB

DipWSET
En rent estetisk sak som jag observerat i texten här ovan och dessutom på er hemsida; den grammatiska framställningen... Det ser helt enkelt lite oproffsigt ut ("Munnen känner surhet är bara något uttalas som löser sig i den söta fruktighet"). Är det saxat från producentens hemsida och översatt med Google eller är det bara otur?

Jag vill inte vara överdrivet "j*vlig" eller så, men jag blir inte särskilt köpsugen när framställningen av websida, smakbeskrivningar och resebeskrivningar håller en sådan här nivå. :(
 
Trådskapare
W

Wine iPass

Bäste @ChristianB ibland kan det bli fort och fel, jag ber om ursäkt om beskrivningen och texter inte passar dig. Det är varken texter eller webbsidan vi säljer, det är vinerna. Vad gällande hemsidan vet jag inte vad du menar, då vi fått mkt beröm både i Sverige och utomlands. Gäller det våran webbshop finns det alltid förbättringar att göra. Så tack en gång för dina synpunkter

Mvh
Wine iPass
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det är varken texter eller webbsidan vi säljer, det är vinerna.

Är inte text och information en av nycklarna till framgång om man jobbar med någonting så subjektivt som mat och dryck? Framförallt idag när det finns hård konkurrens?

Jag blev också nyfiken av @ChristianB fråga som ni inte riktigt svarade på. Är det google-translate eller skriver ni själva?
 
Trådskapare
W

Wine iPass

Bäste @Deppodi jag använder inte Google translate. Jag har en fil.kand från Australien.
En en gång tack för synpunkten

Mvh
Joakim
 

ChristianB

DipWSET
Jag har en fil.kand från Australien.
Då är det ju en annan sak, om svenska inte är ditt modersmål! Jag vill som sagt inte klanka ned på era produkter eller goda vilja att sälja dem, men framställningen ÄR viktig och det särskilt i dagens samhälle. Min upplevelse är att man inte får så mycket gjort om man inte har en snygg yta utan bara räknar med köparnas goda vilja kring vinerna...

Oavsett om man är en liten eller stor försäljare är det viktigt att ha en proffsig förhållning till det man säljer. Fundera på om ni kanske ska ta in lite korrekturläsning inför kommande släpp eller nyheter. "fort och fel" är en ursäkt men ett dåligt skäl till att inte göra ett gott arbete...
 
Trådskapare
W

Wine iPass

@ChristianB
Nu släpper vi tråden med grammatik och ordföljd samt mitt medborgarskap (är född i Västerås men har pluggat på universitetet i Australien)
Detta är en vinsida och vi bör diskutera viner! Tack ännu en gång för dina synpunkter, vi ska ta det med firman vi samarbetar med. All reklam är bra reklam oavsett negativa kommentarer
hälsningar Jocke
 

chambertin

Medlem
("Munnen känner surhet är bara något uttalas som löser sig i den söta fruktighet
Bäste @ChristianB ibland kan det bli fort och fel, jag ber om ursäkt om beskrivningen och texter inte passar dig. Det är varken texter eller webbsidan vi säljer, det är vinerna.

@ChristianB är ju ganska specifik med vad han tycker är märkligt/dåligt på er hemsida och du svarar ju ganska nonchalant och defintivt inte på ämnet. Tror inte er "beskrivning och texter" passar särskilt många människor överhuvudtaget eftersom beskrivinigen är bedrövligt dålig på alla sätt och vis. Tror att du inser det själv men det kanske hade varit mer klädsamt att pudla fullt ut i stället för att antyda att det handlar om tycke och smak. Om du fått beröm eller inte för er hemsida från annat håll är ju inte heller riktigt vad frågeställningen handlar om eller hur ?

Ett ljust rubinröd färg med en orange kant, friskt vin med en tårta komponent och tanniner upprätthålla en bra struktur. Aromerna är elegant, med en bra intensitet. Frukten är söt, med mer utvecklade förnimmelser ekande tobak och torkade örter Vintage 2011

intensiv doft som gör det till en idealisk meditation vin: blomster inslag av som eglant åtföljs av en touch av mynta och timjan, sedan fruktiga inslag av körsbär och färskpressad vinbär fram, följt av övertoner av undervegetation och svamp Vintage 2011

intensiv rubinröd färg med rika violett nyanser. Doften är vinaktig med intensiv och ihållande blommiga noter, steg, nyplockade frukt, vinbär och sura körsbär. Munnen känner surhet är bara något uttalas som löser sig i den söta fruktighet. Finishen är lång och upplyser en mogen och köttiga frukt.

Tycker du verkligen att det här är bra texter som beskriver dina viner ?

Jag blir i alla fall inte så sugen att köpa och då rakt inte efter din attityd mot @ChristianB som väldigt vänligt påpekar att du har riktigt konstiga beskrivningar av dina viner.
 
Trådskapare
W

Wine iPass

Bäste @chambertin som jag påpekade till @ChristianB verkar ni vilja klanka ner på min svenska, varsågod, det bjuder jag på. Våra avskikter är inte att bedriva svenska kurser, vi säljer vin. Vi lever i ett fritt land så det är upp till er om ni vill handla eller ej. Jag trodde det här var ett forum för vin och vinälskare, tydligen läggs det mer tid på att racka ner på våran webbsida samt e-shop, vidare om man läser forumets sida om regler skall inte några kränkande inlägg skrivas. Tyvärr såg jag två administratörer även gilla era inlägg, därför ber jag er ta bort vårt Wine iPass konto från denna sida. Wine iPass kommer from nu att finnas på sidor där man har respekt för åsikter o inlägg oavsett konkurrens

Mvh
Joakim
 
Trådskapare
W

Wine iPass

Ett förtydligande | vi på Wine iPass respekterar andras åsikter, men vi står inte bakom kränkningar eller personliga påhopp, varken på nätet eller i personliga mötet. Vi bedömer alla utifrån sin kunskap o passion för vin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett förtydligande | vi på Wine iPass respekterar andras åsikter, men vi står inte bakom kränkningar eller personliga påhopp, varken på nätet eller i personliga mötet. Vi bedömer alla utifrån sin kunskap o passion för vin.
Om du vill ha en moderators syn på saken så tänker jag så här: Konstruktiv, saklig kritik är en ynnest att få då det möjliggör att lära sig något nytt och bli medveten om brister samt att få tips på hur man kan bli bättre. Visst kan det svida lite grann, men så ser livet ut ibland. Att bli kritiserad eller påhoppad på ett sätt som är personligt eller illvilligt är däremot inte ok. Det är stor skillnad på kritik och kritik och i detta fall är kritiken tveklöst på rätt sida av linjen enligt min bedömning.

De herrar som har ansträngt sig med att ge dig konstruktiv feedback tillhör dessutom några av forumets mer ödmjuka medlemmar, så har du problem med deras sakliga, konstruktiva kritik så blir det nog svårt för dig att känna dig bekväm på detta forum i längden.

Mitt förslag är att du läser igenom det som har skrivits igen och försöker att förstå andemeningen i kritiken samt försöker ta till dig det du tycker är relevant och struntar i resten, men det faktum att de bemödar sig att ge dig tips bör du vara tacksam för.

Vill du att jag tar bort ditt konto så löser jag det utan problem, men jag tycker personligen att det är onödigt att gå så långt. :)
 

ChristianB

DipWSET
Bäste @chambertin som jag påpekade till @ChristianB verkar ni vilja klanka ner på min svenska, varsågod, det bjuder jag på. Våra avskikter är inte att bedriva svenska kurser, vi säljer vin. Vi lever i ett fritt land så det är upp till er om ni vill handla eller ej. Jag trodde det här var ett forum för vin och vinälskare, tydligen läggs det mer tid på att racka ner på våran webbsida samt e-shop, vidare om man läser forumets sida om regler skall inte några kränkande inlägg skrivas. Tyvärr såg jag två administratörer även gilla era inlägg, därför ber jag er ta bort vårt Wine iPass konto från denna sida. Wine iPass kommer from nu att finnas på sidor där man har respekt för åsikter o inlägg oavsett konkurrens

Mvh
Joakim
Problemet är väl precis det som du själv ställer upp här; vi får gärna ha åsikter så länge det är samma som ni/du har och då är "ett fritt land" rätt praktiskt.

ALLA övriga som läst i tråden tycks förstå att det är i all välmening som jag ens kommenterat från början. Så snart ni etablerade er på sidan så kikade jag på era produkter, men valde då att inte säga något. Av produkterna såg jag inget som var superintressant så jag tänkte att jag skulle låta bli att påpeka något då jag ändå inte planerade att handla.

Jag tycker det är lika hemskt när en etablerad dagstidning som t ex DN eller SvD inte kan publicera vettiga artiklar i tryck eller på nätet, men där kan jag på samma sätt välja att inte läsa dem. För er del så vore det kanske tvärtom bra att ta till sig lite konstruktiv kritik eftersom ni inte framstår som någon importör i större skala. Ju mindre företag, desto känsligare för PR av något slag. Se bara vad som hänt med åsikterna kring SoloBarolo här på forumet! Försenade leveranser, inga svar på mail, etc. Jag kommer ju inte handla av dem nu och flera med mig undrar säkert vad som hänt.

Med den attittyd som ni visat upp här i tråden så blir det ju inte troligare att jag kommer handla av er heller... "All PR är bra PR, oavsett positiv eller negativ"... Nja, det kanske fungerar för somliga men i en sådan nischad bransch som ni gett er in på så tror jag snarare att all PR förutom bra PR kommer att vara till det sämre.

Trist att du vill avsluta ditt konto och inte fortsätta vara medlem p g a det här; min avsikt var aldrig att jaga bort någon. Däremot kan det ju vara bra att ha i åtanke att detta ÄR ett vinforum och INTE ett säljforum/reklamforum. Vi har högt i tak här och precis som @Mattias S sade så kan det svida lite ibland. Jag har också råkat ut för det, gång efter annan. Man får bita ihop och komma igen!
 
Toppen