Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provade lite vin höstviner på Gaston.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Idag körde Grande Bouteille och Agrell & Hartley Selection en liten sortimentsprovning nere på Gaston.
Jag smet förbi en snabbis efter lunch och provade igenom rubbet, utom spriten, på rekordfart.
Mycket av godsakerna kommer att dyka upp på Gaston under hösten, såklart. För mig var det några saker som stack ut direkt vid första sniffen och slurken. Priserna jag skriver nedan är antagligen ex moms och mot restaurang, men de ger en indikation:

Domaine Moreau-Naudet är ingen nykomling för de som varit på Gaston. Doften på Chablis 2012, 146 kr, var en omedelbar fullträff. Sjukt trevlig, koncentrerad och öppet inbjudande. Lite mer återhållen på smaken, men gott. Gott helt enkelt. 1:er Cru Montmains 2011, 216 kr, var också snygg. Såklart lite fetare, lite fruktigare och rundare med en skarp syra. Bra skit.

Domaine de la Louveterie var för mig en ny bekantskap. Jag hade lite bråttom så jag han inte stå och tjabba med pojkarna. Bakom den ganska fula etiketten på Amphibolite Nature, Muscadet sevre et Maine 2012, 106 kr, gömde sig en liten juvel. Ja, det är ett naturvin, ja det är en skarp syra. Men om man gillar det, vilket jag har insett att jag gör, det finns nästan lite sherryaktiga toner på näsan som jag går igång på, så är det en riktigt trevlig upplevelse.

Domaine Martelet de Cheriseys sköna Mersault-Blagny 1:er Cru, 368 kr, är bara god. 'Nuff said.

Domaine M & S Ogier d'Ampuis hade en smarrig La Rosine Syrah 2012 på magnum för det facila priser av 380 spänn. Gott och klunkvänligt.

Domaine du Trapadis hade en lika smarrig Côtes du Rhône Rasteau 2009, även den på magnum, för 296 kronor. Jäkligt trevlig. Klassisk och härlig.

Dagens DRICK MIG NUUUUUUUUUU FÖR JAG ÄR SKITGOD går till Roc d'Anglade Rouge 2005. Ett jävla fynd för 328 spänn.

Giacomo Fenocchio hade med en Barolo Bussia 2009, 316 kr, och en, tror jag för jag kan ha markerat fel, Barolo Bussia Riserva 2008, 369 kr. Båda var riktigt bra, Riservan snäppet bättre. Bra syra, bra frukt. Unga, såklart men inte överdrivet så. Bra grejer.

La Liccenziana, Silvio Giamello från Barbaresco trillade in med en Barbera d'Alba 2010, 138 kr, som var smarrig men inte superkomplicerad. Lite återhållen i mitt tycke men värd ett omnämnande, och en Langhe Nebbiolo Villa Gentiana 2010, 138 kr som var pang på. Riktigt bra, snygg, komplicerad och lång. Gillar!

La Piane, Christoph Künzli, Boca klampade in med en Boca DOC 2008 för 344 kr som var grym.

Viña de Martín, Luis "Anxo" Rodriguez från Ribiero klampade in med två oväntade viner, två vit Viña de Martín Os Pasás Blanco 2012, 172 kr och Viña de Martín Escolma blanco som båda var riktigt trevliga. Svala, bra syra en på 100% Maccabeo en "blandning med grenache blanc", lite otydligt men gott! Även en röd. Minns inte vilken. Men den var god.

Tjillevipp!

//Jimmy
 
Toppen