Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning i Kalmar 15 Februari -14

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Lördagen den 15 Februari kör vi en provning i Kalmar och helt utan att veta var forummedlemmarna befinner sig i Sverige tänkte jag posta en blänkare ifall det finns några andra medlemmar i närområdet som är sugna på en provning.

Vi kommer prova 6-8 viner från Franska Vinlistan under informella former och till detta kommer det att bjudas på en del trevligt tilltugg.

Några deltagare kommer även ta med sina egna flaskor så efter själva provningen lär vindrickandet fortsätta under ännu mer informella former för den som vill och vågar :)

Jag räknar att vi blir omkring 20, max 30 personer och vi kommer att vara i en lokal i anslutning till en vinkällare.

Väl mött!
 
Trevlig initiativ. Tyvärr inte trakten men det är bra att fler och fler kör upp dessa. Det har ju blivit en del i Stockholm och Göteborg.
En uppmaning till andra medlemmar, dela gärna med er då ni kör provningar. Föreslå också för leverantörer som vill skriva om kommande provningar att bli medlemmar. Kostnadsfritt men vi vill att de anmäler sig som leverantörer så man vet vilka som är leverantörer eller inte

http://www.finewines.se/forums/aktiviteter-provningar-och-vintjanster.49/
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Anders Landström ; Noterade att jag skulle ha lagt tråden under Provningar/aktiviteter och inte Övrigt, skyller på tillfällig sinnesförvirring.

-Återkommer med reportage om hur det gick för Kalmars första "Vinmässa" i mikroformat :p
 
@Anders Landström ; Noterade att jag skulle ha lagt tråden under Provningar/aktiviteter och inte Övrigt, skyller på tillfällig sinnesförvirring.

-Återkommer med reportage om hur det gick för Kalmars första "Vinmässa" i mikroformat :p

Inga problem. Primärt är den sektionen för leverantörer. La upp en lite blänkare om din provning på Twitter också. Hoppas att ni får lite intresserade vinmänniskor till er provning .
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej!

Såg tråden först nu...Är ev i krokarna. Vilken tid pratar vi om?
Tjena!
Provningen börjar 1900 och vi håller till i en lokal i närheten av södercentrum i centrala kalmar om du är bekant med omgivningarna.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Okej, synd men förhoppningsvis blir detta ett återkommande event så det lär bli fler provningar!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Attans.. Såg detta lite sent.. Bra initiativ @emanuel Vi får styra upp en Champagne provning i sommar.
Låter som en plan! -Hoppas i övrigt att vi kommer hålla fler provningar under våren lite beroende på hur detta föll ut.
-Återkommer med mingelreportage :)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Så var en mycket trevlig provning i Kalmar avklarad och det blev 25-talet glada vinmänniskor som provade sig igenom åtta olika viner från Franska Vinlistan.
Riktigt bra fart blev det när vi sedan högg in på folks medhavda favoriter och det dracks en salig blandning av allt från Amarone till bättre Bourgogne, kul!

Söndagen blev dock mindre kul men så går det om man håller vinprovning till fyra på morgonen :)

Hoppas på att få se lite forummedlemmar som är i närheten av Kalmar nästa gång vi kör provning! @Ambis @hampus86

Blev inte så mycket bilder taget men här är ett par stycken:

6E5A2566.JPG
6E5A2567.JPG
6E5A2577.JPG
6E5A2578 (kopia).jpg
6E5A2581.JPG
6E5A2585 (kopia).jpg
6E5A2587 (kopia).jpg
6E5A2595.JPG
6E5A2609.JPG
provning.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Träningsvärk är en viktig del av vardagen för dem som vill bli starkare o skickligare.

Tror att publiceringssystemet deletade dina bildtexter. Kan man ödmjukt be dig lägga upp dem igen?
 
@emanuel , kan inte undgå att reflektera över inlägg som du gjort angående det faktum att Systembolaget strömlinjeformat sortimentet i Kalmar. Det är verkligen så att Systembolaget går samma väg som så många monopol före dem. Man försöker desperat överleva genom att tillfredsställa majoriteten och då öppnar man upp för allt fler spelare på marknaden.

Ger man bara Systembolaget tillräckligt med rep så kommer de själva lösa avskaffandet av monopolet alldeles ypperligt.

Ps. Vore kul att höra vad ni drack
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Återkommer med mer info om vad vi drack, har en liten fyramånaders som gaddat ihop sig med frun om att jag inte borde spendera så mycket tid på Finewines därav mina sporadiska inlägg för tillfället :)
 
Återkommer med mer info om vad vi drack, har en liten fyramånaders som gaddat ihop sig med frun om att jag inte borde spendera så mycket tid på Finewines därav mina sporadiska inlägg för tillfället :)

Grattis, vilka viner kommer du lägga undan till barnet? Det är en viktigt fråga. Dags att börja planera för barnets 20-års dag redan nu. Det kan inte din fru ha allt för mycket emot.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Grattis, vilka viner kommer du lägga undan till barnet? Det är en viktigt fråga. Dags att börja planera för barnets 20-års dag redan nu. Det kan inte din fru ha allt för mycket emot.
Oj, det är en tråd som jag längtat till att få starta men håller mig lite till vi vet mer om 2013. (och tills jag är på jobbet så jag har lite mer fritid)
Tro mig, jag ruvar på en ondskefull plan :)
 

Ambis

Medlem
Se där ja.. tittade på bilderna och det fanns åtminstånde en person som jag känner..

Hojta bara till i tid så hänger jag på nästa provning
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Ambis -Ja, kalmar är ju en liten stad så alltid känner man någon :) Nästa gång blir det eventuellt grillviner och rosé från Franska, då får du hänga på!

@Anders Landström
Vad drack vi då?
Drack mycket av det som var på Franska Vinlistans senaste kampanj samt några av deras tidigare favoriter:

Adria Vini Le Dolce Colline Prosecco NV
2012 Domaine Gille Bourgogna Blanc
2012 Daniel Seguinot Chablis Vielles Vignes
2009 Chat. Tour Bayard
2010 Chat Daugay
2011 Chat. de Manissy Lirac
2011 Petit Babaras
2011 André Brunel Les Cailloux Cuvee Sommerlongue

Vad blev folkets dom?
Storfavorit blev André Brunel som gick hem i de breda lagren, dessvärre numera slutsåld från Franska.
På andra plats kom Petit Barbaras som många ville ha en låda av. Enligt rykten kommer Franska släppa deras Petit B Selection senare i vår som skall vara deras lite mer ambitiösa vin och den ser jag fram emot att prova när den dyker upp.
På tredje plats i favoritlistan hamnade Manissy från Lirac även om jag personligen tyckte den saknade lite längd.

Bortsett från vad folk ville beställa mest av så tyckte de lite mer erfarna provarna att Chat Daugay var klart bäst av alla vinerna, en klassisk BDX som smakar precis som man förväntar sig. Det var också det dyraste vinet i provningen på 248:-/flaskan.

Bland de kvinnliga provarna fick även Proseccon ett hedersomnämnande och jag kan verkligen hålla med om att det var en balanserad och trevlig Prosecco att ha i beredskap för studentfester, namngivningscermonier eller vad som nu kan vara en anledning till att dricka lådvis med bubbel.

Jag tyckte även att Dom. Gille Bourgogne Blanc var trevlig och vill gärna ha någon flaska av den på hyllan...

-Så vad drack vi sen då? -Ja, det blev lite schtökigt så jag får erkänna att det inte finns så mycket dokumentation men "massa gott vin" var det, det var alla överens om :)
 
Toppen