Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provningspatrullen - skarpa uppdrag.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Imorgon torsdag den 25 augusti klockan 14:00 släpper Caviste höstens första låda, CAV0058. Det är precis som för ett år sedan Champagne från Huré Frères som bjuds.
Jag fick, trots min begränsade erfarenhet av skumpa, representera forumet på provningen som traditionellt alltid hålls dagen före på vinkällaren Grappe.
Visa bifogad bild 8012

Huré Frères är, enligt Martin själv, nästa Savart, alltså en producent som kommer att ge svår ångest för den som inte sitter vid en dator klockan 14 på dagen för släppet. Jag köpte själv förra årets låda, som för övrigt innehåller samma viner som i år, men har bara hunnit prova den enklaste, Invitation. Det var en bra champagne redan då, men årets upplaga är definitivt ännu bättre.

NV Huré Frères Champagne Réserve Brut l'Invitation
20% Chardonnay, 40% Pinot Noir, 40% Pinot Meunier. Basår 2012, degorgerad april 2016, dosage 6g/l.
Gröna och röda äpplen, mycket mineral (rök), lite brödig. Fantastisk mousse, gräddig som fyller ut hela munnen som ett moln av smak. Frisk med sköna syror, smak av röda äpplen och en liten, liten sötma som kryper fram när temperaturen stiger. Välbalanserat, långt och mycket gott. Synnerligen svårspottat :p

NV Huré Frères Champagne L'Insouciance
25% Chardonnay, 35% Pinot Noir, 35% Pinot Meunier. 5% rödvin (PN och PM). Basår 2013, degorgerad april 2016, dosage 6g/l.
Skön rosé-champis. Elegant doft av smultron och röda vinbär. Krämig och fyllig mousse även här. Frisk, lite stram smak av framförallt röda vinbär. En liten sötma (alldeles lagom) och en lång eftersmak.

2008 Huré Frères Champagne L'Instantanée
35% Chardonnay, 35% Pinot Noir, 30% Pinot Meunier. Degorgerad april 2016, dosage 3g/l.
Djup elegant och komplex doft med mycket mineral, lite svamp, gula plommon, Mariekex, smörkola, aprikos, honung etc etc. Alltså ett riktigt doftvin, jag hade behövt en hel flaska och kväll för att hitta allt :D
Smaken är även här frisk och ung, syran är hög men väl integrerad, moussen är helt underbar (hur gör dom?), röda äpplen dominerar med lite rabarber som ackompanjemang. Ett jädrans bra vin som säkert blir ännu mycket bättre om några år men dricks nu med stort behag.

Kom nu ihåg att Champagne inte är min bästa gren, men det här måste bara vara ett bra köp. 2+2+2 flaskor för 1790kr, alltså snitt på 300kr. Absolut köprekommendation!
Det fick bli en låda trots köpstopp, blir ju inte lättare att motstå när en av flaskorna har den mytomspunna skriften 2008 på sig...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
högst o-proffsig är jag utomlands och kom inte över internet förrns ett par timmar efter släppet, och jäklars bra jobbat att sälja slut på bara ett par timmar av samtliga lådor, så man själv bara hinner få en köplats :eek:
 
Jag är egenligen ingen champagnekille, men med 3 flaskor savart kvar och en låda av dessa känner jag att jag har ett bra chanpagneförråd för alla oväntade och väntade tillfällen för några år framöver.
 

Larseman

Medlem
Dags för nästa Caviste-låda, CAV0059, innehållande riktigt bra Beaujolais från Georges Descombes.
Om du gillar Beaujolais så är det ett måste-köp. Om du ännu inte har vågat prova utan fortfarande associerar Beaujolais med 80-talets hajpade plonk Beaujolais Noveau, här är ett utmärkt tillfälle att lära om.
CAV0059 innehåller två flaskor vardera av följande viner:

2014 Georges Descombes Brouilly (Vieilles Vignes)
Förra året ingick bas-Brouilly:n i lådan, men i år är det vin från äldre stockar (minst 30 år).
Lingon(ris), örter, salmiak, lite stall (?) i doften. Syrligt, slankt och svalt i smaken där associationen går till lingon. Torrt och lite kort slut. Gott, friskt och lättillgängligt men kanske lite klen.

2014 Georges Descombes Régnié Vieilles Vignes
Varmare och fylligare doft med lite mörkare frukt (blåbär?). En del kola och vanilj också.
Syrlig medelfyllig smak av hallon och blåbär med ett torrt slut med viss längd.

2014 Georges Descombes Morgon Vieilles Vignes
Fin elegant frukt, lingon, hallon, något blommigt, lite vanilj och nysågad furuplanka. Skön doft som växer. Smaken känns sötare men också syrlig och slank. Stramare än de andra med bra längd.

Enligt Martin så vinner alla vinerna på några års lagring, men det är inte lätt med tanke på hur oerhört charmiga och tillgängliga de är redan nu!

Martin hade också med sig 2012 Morgon vilken har lite toner av buljong (mognad) , hallon, svart te och kryddor. Efterhand en del godis (nickelkarameller). Betydligt stramare, slank med lite mindre frukt men fortfarande mycket karaktär.
 

Larseman

Medlem
Nej, inte Binet Jacques utan Domaine de Marcoux är det som Caviste släpper kl 14 imorgon:

WP_20161026_001.jpg


CAV0061 innehåller samma viner som förra årets CAV0047, men en årgång senare. Dessutom så har Martin fått bättre tilldelning på Chateauneufen så i år är det 2 flaskor av varje.

2015 Domaine de Marcoux Raisin de Loup
Ett enkelt vin av typen "Vin de Table Francais", 54% Syrah, 26% Grenache och 20% Caladoc (?).
Ljust röd, kryddig doft av hallon, jordgubbar och julkryddor. Initialt en lite stickig doft, men den försvann tack och lov. Slank, medelstram, lite varm smak av lingon och blåbär. En liten beska i slutet.
Enkelt och lättdrucket vin som nog helst ska serveras lite svalt.

2015 Domaine de Marcoux Côtes du Rhône
60% Grenache, 30% Syrah, 10% Mourvedre.
Kryddig, ganska försiktig men frisk doft av röda bär. Fylligare och varmare än föregående, fina tanniner men lite kort.
Inte omedelbart intagande, men torde vara betydligt trevligare om något år.

2014 Domaine de Marcoux Châteauneuf-du-Pape

85% Grenache, 10% Syrah, 5% Mourvedre.
Om jag var lite tveksam till de två första så är det här klockrent! Öppen, lite sötaktig, härlig doft med hallon, jordgubbar, sötlakrits och pelargoner. Fyllig, varm, sötfruktig, stor och elegant smak med struktur och härlig längd. Riktigt, riktigt gott, även för en som inte alltid går igång på Grenache.

Som jämförelse hade @Martin Berggren med sig förra årets CdR
2014 Domaine de Marcoux Côtes du Rhône
Häftig utveckling på ett år! Redan lite mognadstoner i form av en liten stallighet. Mjukare, elegantare, ingen beska men möjligen lite eldigare. Jag är glad att jag har två flaskor kvar från förra året :)

Priset är något högre än förra året, 1190kr, eftersom en CdR har ersatts med en CdP.
 
Vet inte om det är bra eller dåligt att det inte var binet jaquet för då hade jag varit tvungen att köpa två, men jag har ett litet, eh vi kan kalla det köp-paus, så det passade väl egentligen
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi var några göteborgare som var inbjudna till att prova ett axplock av @Terroirviners utbud i tisdags. Mycket vin från Alsace med några få undantag. Samtliga viner finns att beställa på http://www.terroirviner.com/ som är en näthandlare av typen distanshandel. Vinerna testades öppet men utan vetskap om pris. Provningen hölls på @Göteborgs Vinkällare.

Jag fick även bidra med underhållningen denna kväll när jag slog huvudet i en hylla full med drickglas som flög i golvet med glassplitter överallt som följd. Ganska typisk jag på något vis. ;) Är man närmare två meter lång och klumpig som få så kan det bli på det viset. Det har hänt förr, men det var första gången jag lyckades ha sönder säkert 50 glas på en och samma gång. Förlåt @Magnus L :oops:


image.jpeg


Frédéric Geschickt Crémant d'Alsace Double Zéro - 179 kr (ord. 195 kr)
Lätt och friskt med snygg frukt och bra fruktsyra. Aromen påminner lite om kanelkryddade äpplen, jasmin och ambitiös torr cider samt så bjuder det på fin komplexitet i sin enkelhet. Ett bra mousserande vin med lite lagom med finess. Delikat och trevligt. (86p)

image.jpeg


Claude et Christophe Bléger Crémant d'Alsace Brut - 185 kr
Mer ambitiös stil än tidigare bubbel. Antydan till bröd, jäst och ostronskal. Gula äpplen, våt sten och citrus. Rund och fyllig munkänsla med något tam intensitet. Mer av en champagnekopia än tidigare vin, men det når inte hela vägen och känns lite väl enkelt. Vill jag ha vettiga kopior av det slaget så finns det bättre betesmarker. (84p)

image.jpeg


2015 Domaine de la Vieille Forge Chasselas Vieilles Vignes - 119 kr (ord. 127 kr)
Ja, det här är ett enkelt vin som möjligen inte ska vara något annat heller, men här blir det bara för trist och saftlikt. Druvigt med drag av päronsaft samt lite antydan till vanilj. Ingen direkt syra eller intensitet. Tunt och menlöst. Även om priset är lågt så blir det tyvärr nej tack! (80p)

image.jpeg


2012 Sylvie Spielmann Riesling Engelgarten - 239 kr (ord. 259 kr)
Härligt! Här känner jag mig hemma. Näsan fylls direkt med klassisk rieslingparfym av det krispigare slaget med drag av citrus, vit persika och en perfekt avvägd ton av petroleum. Snygg ton av flinta i bakgrunden. Hög syra med torrt krispigt avslut. Inte superkoncentrerat - det hade gärna fått ha lite mer intensitet, men det är hur som helst riktigt gott. (88p)

image.jpeg


2011 Bruno Hertz Grand Cru Rangen Hospices de Strasbourg - 329 kr (ord. 349 kr)
Koncentrerad och fet riesling med ganska mustig tropisk frukt åt ananas med delikata stråk av honung och halm som kompletteras av ett uns fattoner(?) med majs och mandel samt lite klassisk diesel. Hade nog snarare spekulerat kring en chenin blanc från Loire blint än riesling från Alsace, men vad gör väl det? Hög intensitet och fin längd med lite lagom restsötma. Fylligt med bra syra och excellent balans. Provningens bästa vin. Aningen dyrt möjligen med tanke på hur mycket vin man får för pengarna i regionen. (91p)

image.jpeg


2012 Bruno Hertz Riesling Grand Cru Rangen 289 kr - (ord. 309 kr)
Kvällens mest udda riesling. Det kändes lite spretigt och oharmoniskt under de första minuterna. Lite drag av plast initialt som avtog med luft. Blommigt med persika, päron och ett uns diesel. I munnen är det mycket kraft och skyhög intensitet som utmärker sig tydligast ihop med en skön liten sötmaknorr. Riktigt bra längd och syra. Funkigheten stör, men jag tror det har stor potential om det bara kan komma i balans och få mer harmoni mellan alla delar på sikt. (89p+)

image.jpeg


2014 Domaine de la Vieille Forge Pinot Noir Elevé en Fût de Chêne 169 kr - (ord. 189 kr)
Enkelt, rödbärigt och friskt med drag av gräs och fat. Får ingen pinotkänsla alls utan det känns ganska generiskt. Vettig struktur med lite stjälkiga tanniner och hög syra. Går inte igång alls tyvärr, men det är inte direkt dåligt heller. Lite för enkelt för att få mig tänd eller nämnvärt intresserad. (83p)

image.jpeg


2015 Elodie Balme Côtes-du-Rhône Villages Roaix "Champs Libres" - 155 kr (ord. 172 kr)
Sköna drag av jordgubb och fikon med lite kryddiga inslag åt kryddnejlika och andra mer odefinierade varianter. Ganska fylligt med lite eldig sötma. Charmigt och lättdrucket. Gott. (87p)

image.jpeg


2014 Elodie Balme Rasteau Rouge 2014 - 185 kr (ord. 205 kr)
Mörka frukt med primärt mörka körsbär, björnbär och fat. Lite rök och jord i bakgrunden. Fylligt och rakryggat med bra struktur. Bra bett både av syra och tannin. Snyggt balanserat. Riktigt gott. (88p)

image.jpeg


2012 Domaine l'Entre Deux Mondes Bordeaux Supérieur - 172 kr
Typisk bordeaux av det lättare slaget. Drar en del åt Loire i sin svala och gröna stil. Lingon- och blåbärsris med ceder, paprika, jord, röda vinbär, plommon och ett uns yougurt. Bra struktur med härligt bitande tanniner och hög frisk syra. Inte alls dumt utan snarare väldigt trevligt. (88p)
 

grappa

Medlem
Var på andra "sittningen" med samma viner så jag skippar bilderna.
Mycket trevlig provning som Philippe ordnade!
1. Frédéric Geschickt Crémant d'Alsace Double Zéro (Mousserande) - 179 kr (ord. 195 kr)
2/3 Chardonnay, 1/3 Pinot Blanc
Väldigt frisk doft med gröna äpplen och en liten brödighet. Smak av gröna äpplen, en liten beska åt citrushållet.
Mycket lång eftersmak, hög syra som balanseras av en tydlig fruktighet. 86 p

2. Claude et Christophe Bléger Crémant d'Alsace Brut (Mousserande) - 185 kr
2/3 Pinot Blanc, 1/3 Auxerroix och Pinot Gris
Härlig doft av gröna och röda äpplen och en tydlig brödighet. Smak av äpplen och bröd med en angenäm beska. Lång eftersmak och hög syra. Mindre fruktig än första vinet och mer traditionell Champagnestil. 87 p

3. Domaine de la Vieille Forge Chasselas Vieilles Vignes 2015 (Vitt) - 119 kr (ord. 127 kr)
Stor doft av päron, päronsplitt, parfym, mandel och blommor. Smak av päron, lätt bokna äpplen, lite oljig, låg syra och en liten beska.
Kul druva, bara andra gången jag testar den. Ett enklare vin men jag gillar uttrycket, lite blandning av Gewurztraminer och Grenach Blanc. 86 p

4. Sylvie Spielmann Riesling Engelgarten 2012 (Vitt) - 239 kr (ord. 259 kr)
Klassisk Riesling med dieseltoner, miniralitet, tropisk frukt på gränsen till parfymerad, och en gnutta bittermandel. Smak av tropisk frukt, röda äpplen och lite lime/grape beska. Riktigt mumsig. 89 p

5. Bruno Hertz Grand Cru Rangen Hospices de Strasbourg 2011 (Vitt) - 329 kr (ord. 349 kr)
Ännu mer högkalibrig Riesling här. Stor doft av diesel, gröna äpplen, tropisk frukt och citrus. Smak av äpplen, honung, lite parfymerad och tropiska frukter. Bra syra balanserar den påtagliga fruktsötman (17 g restsocker!) som inte stör utan förhöjer vinet. Mycket lång eftersmak. 90 p Delad tvåa.

6. Bruno Hertz Riesling Grand Cru Rangen 2012 (Vitt) 289 kr - (ord. 309 kr)
Underbar doft av tropisk frukt, honung, päron, blommor, äpplen, honung med mera. Härlig smak av äpplen, honung, citrus och mycket lång eftersmak. 17 g restsocker även här som syran balanserar upp jättefint. Jag hade aldrig placerat detta som en Riesling blint, detta är en elegant Gewurztraminer! Kvällens bästa vin. 91 p

7. Domaine de la Vieille Forge Pinot Noir Elevé en Fût de Chêne 2014 (Rött) 169 kr - (ord. 189 kr)
Blårött och transparent. Doft av vanilj, röda frukter, hallon, jordgubb, vinbär och björnbär. Bra tanniner och bra syra. Bra frukt i primärsmaken men tyvärr tar en lite störande beska över i eftersmaken. Trevligt utan att helt övertyga. 85 p

8. Elodie Balme Côtes-du-Rhône Villages Roaix "Champs Libres" 2015 (Rött) - 155 kr (ord. 172 kr)
Grenache 60%, Syrah 20%, Mouverdre 20%.
Opaque och djupt blåröd. Syrlig doft av vinbär, björnbär och vanilj. Mycket bra tanniner och syra. Tyvärr dämpas frukten alltför mycket av syrorna. Intressant att följa efter 10(?) år. 86 p idag men med potential om frukten lyckas komma fram.

9. Elodie Balme Rasteau Rouge 2014 (Rött) - 185 kr (ord. 205 kr)
Grenache, Syrah, Carignan (missade %en).
Opaque och djupt blåröd. Stor doft av röda vinbär, björnbär, lite plommon och vanilj. Smak av vinbär, björnbär, vanilj och en angenäm beska. Mycket bra tanniner och syra med lång eftersmak. Här bär frukten syrorna på ett väldigt imponerande sätt. Även detta intressant att följa under 10(?) år. 89 p idag men med potential för mer. Kvällens delade tvåa och bästa röda.

10. Domaine l'Entre Deux Mondes Bordeaux Supérieur 2012 (Rött) - 172 kr
80% Merlot, 20% Cabernet Sauvignon
Stor doft av hallon och vinbär. Smak av röda vinbär och hallon. Mycket bra tanniner och syra som balanserar väl och frukten hänger med. Testade även detta vin till oliver, en bit ost och lite skinka. Vilken underbar kombination, vinet lyfte verkligen sig själv och maten.
89 p (Korta noter pga lite bråttom på slutet.)
 

ARhedin

Medlem
Här kommer mina kommentarer om provningen den 25 oktober 2016. Jag använder mig av Munskänkarnas poängsystem: Utseende 0-2 poäng, Doft 0-5 p, Smak 0-10 p och Helhet 0-3 p = Max 20 poäng.
Tack för att jag fick vara med.

1. Frederic Geschickt Cremant d Alsace Double Zero.
Doft: frisk, gröna äpplen och bröd. Smak: beska med långeftersmak och hög syra. / 12 p

2. Claude et Christophe Bleger Cremant d Alsace Brut.
Oj denna tyckte jag om, den beställer jag några av. Doft: frisk, fräsch med brödtoner. Smak: känner en liten söt eftersmak, Har en lång eftersmak med bra syra. / 14 p

3. Domaine de la Vielle Forge Chasselas Vielles Vignes.
Doft: Päronsplitt, något blommig. Smak: ingen syra, päron. Lättdrucket vin. / 13 p

4. Sylvie Spielmann riesling Engelgarten 2012.
Doft: aningen plast, lite blommig, beska. Smak: torr lite beska. Var sådär, men beställde 1 flaska för att se hur den utvecklas. /12 p

5. Bruno Hertz Grand Cru Rangen Hospices de Strasbourg.
Oj, vilken Riesling, denna tyckte jag om, och beställer. Doft: plastbadboll (ni vet när man öppnar förpackningen på en badboll) -härligt, citrus, fin beska. Smak: något kryddig, ganska mjuk. En av mina favoriter. /15 p

6. Bruno Hertz Riesling Grand Cru Rangen.
Ojojoj en till favorit, denna köper jag flera av. Underbar guldgul färg. Smak; kryddig, tropisk frukt, blom och honung. Smak: kryddig, äpple och lång eftersmak. / 15 p

7. Domaren de la Vielles Forge Pinot Noir Eleve en Fut de Chene 2014.
Jag blev lite besviken. Doft: svagt geléhallon, ekfatbeska. Smak: best, bra med tanniner. / 12 p

8. Elodie Balme Cotes-du-Rhone Villages.
Uj inte trevlig. Doft: bittermandel, björnklister, kryddig, röda bär. Smak: tanniner och beska. Köpte en endå för att se hur den utvecklas. / 11 p

9. Elodie Balme Rasteau Rouge 2014.
Ingen favo, men köpte en flaska, är nyfiken om den blir bättre. Doft: lite lite avlopp, lingon/bitter mandel. Smak: mycket tanniner och beska. /11 p

10. Domaine l Entre Deux Mondes Bordeaux Superieur 2012.
Hann inte riktigt med att prova vinet, pga det blev bråttom i slutet, men ett spännande vin och vilken skillnad med lite oliver och ost. Denna köpte jag också. Doft: kände lite mineral/snäck i början (lite konstigt eftersom det var ett rödvin), ek, vanilj, röda bär. Smak: bra syra och tanniner, kryddig. /12 p
 
Toppen