Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack för alla trevliga svar! Det känns verkligen som att man kan lära sig mycket här och få god behållning av forumet! Jag ska undersöka Munskänkarna närmare och besöka lite vinbarer med start Terrenos och Eriks Vinbar nu i veckan, det ser jag fram emot.

En fråga till, jag har fått chansen att köpa en Jacobsdal Pinotage -97 på magnumflaska för det ringa priset 250:-. På Systembolagets beställningssortiment kan man köpa samma vin från -98 till priset av 260:- så jag borde slå till på det här? Vinet i sig är väldigt prisvärt, så jag köper det nog oavsett. Det borde ju vara en god affär, jag är bara lite nyfiken på hur pass god affären kan tänkas vara!

För övrigt så bestämde jag mig för att gå runt i lite olika systembolag och höra mig för gällandes deltidsarbete. Sagt och gjort, har nu lyckats knipa en timanställning på en butik och har redan hunnit jobba några dagar, det blir en perfekt chans att lära sig mer och framförallt få testa saker på deras interna provningar!

Ha en fortsatt trevlig helg!
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Thylith skrev:
Tack för alla trevliga svar! Det känns verkligen som att man kan lära sig mycket här och få god behållning av forumet! Jag ska undersöka Munskänkarna närmare och besöka lite vinbarer med start Terrenos och Eriks Vinbar nu i veckan, det ser jag fram emot.

En fråga till, jag har fått chansen att köpa en Jacobsdal Pinotage -97 på magnumflaska för det ringa priset 250:-. På Systembolagets beställningssortiment kan man köpa samma vin från -98 till priset av 260:- så jag borde slå till på det här? Vinet i sig är väldigt prisvärt, så jag köper det nog oavsett. Det borde ju vara en god affär, jag är bara lite nyfiken på hur pass god affären kan tänkas vara!

För övrigt så bestämde jag mig för att gå runt i lite olika systembolag och höra mig för gällandes deltidsarbete. Sagt och gjort, har nu lyckats knipa en timanställning på en butik och har redan hunnit jobba några dagar, det blir en perfekt chans att lära sig mer och framförallt få testa saker på deras interna provningar!

Ha en fortsatt trevlig helg!
Ang. Pinotage så ska du nog fråga Världsmästaren här på forumet! ;) Nämen seriöst, Pinotage är inget jag är så förtjust i och med tanke på det låga priset, 250 för en magnum, så finns det väl risk för att det inte är högsta kvalitet....
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hehe, jag tycker pinotage är gott vid rätt tillfälle till rätt mat! =)

Jag gjorde lite efterforskningar och hittade att en Jacobsdal Pinotage -98 gick för ~60:-/flaskan på en auktion nere i Sydafrika, så att betala 250:- för en magnum -97 känns lite överdrivet. Vill väl mest ha den bara för att... Men jag sparar pengarna och satsar på något bättre!

EDIT:

Har bokat in en kväll för ett besök på Eriks Vinbar nu, och tittar lite på deras vinlista (https://mk.quicknet.se/203/upload/bilde ... -02-25.pdf).

Något hett tips på vad jag absolut bör pröva?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Thylith skrev:
Hehe, jag tycker pinotage är gott vid rätt tillfälle till rätt mat! =)

Jag gjorde lite efterforskningar och hittade att en Jacobsdal Pinotage -98 gick för ~60:-/flaskan på en auktion nere i Sydafrika, så att betala 250:- för en magnum -97 känns lite överdrivet. Vill väl mest ha den bara för att... Men jag sparar pengarna och satsar på något bättre!

EDIT:

Har bokat in en kväll för ett besök på Eriks Vinbar nu, och tittar lite på deras vinlista (https://mk.quicknet.se/203/upload/bilde ... -02-25.pdf).

Något hett tips på vad jag absolut bör pröva?

Det är grymt svårt att råda dig, beror så på: dina preferenser, erfarenheter, plånbok och dagsform.

Testa dig fram, tala om för den som servar dig att du är nyfiken och vill lära dig mer. De kommer att hjälpa dig och ge dig en skön kväll. Du kan ju välja någon av de ihopsatta smakpaketen om det känns lockande, eller välja provsmakning från de viner där man man serverar prov om 5 cl.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Thylith skrev:
Har bokat in en kväll för ett besök på Eriks Vinbar nu, och tittar lite på deras vinlista (https://mk.quicknet.se/203/upload/bilde ... -02-25.pdf).
Fan, är i Tyskland denna vecka och då finns det ett gäng man vill dricka på skumpafronten.

Håller med Bubblaren, fråga personalen, några av dem är riktigt duktiga och kan till och med vara trevliga :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vinbaren...suck... Den ligger så jäkla fel för att jag ska ta mig dit!
Jag passerar precis bredvid eller under den de flesta dagar i veckan, men är alltid i de lägena så stressad att jag aldrig slinker in. Och ofta sitter jag ju i bilen också.
Man kanske skulle ta bussen någon barnfri fredag och glida in på en AW... i maj 2014...
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sjödin skrev:
Man kanske skulle ta bussen någon barnfri fredag och glida in på en AW... i maj 2014...

När det än blir så är det inte omöjligt att du träffar Shorepower där.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hehe... Näe, jag har förstått det.
Han har väl en liten namngraverad metallplatta fastskruvad i disken?
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Man får väl akta sig för var man sätter sig ner, annars kanske en arg Shorepower kommer och frågar om man vet vilket bord man sitter vid! Och inte lika vänligt som det görs i Göteborg! :D

Undrar om Shorepower kan slå göteborgarens track record dock, 4 dagar i veckan i 5 år på samma ställe...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sjödin skrev:
Hehe... Näe, jag har förstått det.
Han har väl en liten namngraverad metallplatta fastskruvad i disken?

Varje gång jag är på Vinbaren sitter jag och fantiserar om vem som kan vara shorepower av de högkonsumerande herrarna som hänger vid bardisken. Är han den fete eller den dryge. Eller kan han vara den långe snygge? ???
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Varje gång jag är på Vinbaren sitter jag och fantiserar om vem som kan vara shorepower av de högkonsumerande herrarna som hänger vid bardisken. Är han den fete eller den dryge. Eller kan han vara den långe snygge? ???
Fantiserar om Shorepower, där ser man...
Har du fyllt 25 har du dock ingen chans där alls!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Fantiserar om Shorepower, där ser man...
Har du fyllt 25 har du dock ingen chans där alls!

Ahh, så han är den fete OCH dryge :eek:
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren, jag tycker att du ska gå fram till den där "långe snygge" och fråga nästa gång du är på Erik vinbar. ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Bubblaren, jag tycker att du ska gå fram till den där "långe snygge" och fråga nästa gång du är på Erik vinbar. ;)

Och vad kommer DU att svara då?
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Lite Champagnefrågor:

Någon som provat ng från dom här husen:
Champagne Fallet-Prévostat (Avize) eller Champagne Laurent (Celles sur Oucres)

Är det här juste pris för Selosse ?
V.O: 83€
Substance: 138€
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Lite Champagnefrågor:

Någon som provat ng från dom här husen:
Champagne Fallet-Prévostat (Avize) eller Champagne Laurent (Celles sur Oucres)

Är det här juste pris för Selosse ?
V.O: 83€
Substance: 138€

Hmm, misstänker att de där priserna är från Les Caves Augé? Tycker han är rätt ok på odlare (men dyr på hus :)), visst går det att hitta enstaka flaskor några kronor billigare, men inte nämnvärt... Butiken är riktigt rolig - speciellt om Marc är på gott humör.

Har druckit Fallet-Prévostat's Extra Brut BdB vid ett tillfälle - har inte mina anteckningar tillgängliga, men minns den som en trevlig, lite mer robust och mindre elegant variant av Agrapart Avizoise...
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

NonPlusUltra skrev:
Hmm, misstänker att de där priserna är från Les Caves Augé? Tycker han är rätt ok på odlare (men dyr på hus :)), visst går det att hitta enstaka flaskor några kronor billigare, men inte nämnvärt... Butiken är riktigt rolig - speciellt om Marc är på gott humör.

Har druckit Fallet-Prévostat's Extra Brut BdB vid ett tillfälle - har inte mina anteckningar tillgängliga, men minns den som en trevlig, lite mer robust och mindre elegant variant av Agrapart Avizoise...
Nej priserna och vinerna finns på en Belgisk butik mellan Antwerpen och Ghent (Terrovin heter den). Skall till Belgien om 2 veckor och tänkte fylla upp resväskan med något vettigt...
 
Toppen