Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Krug88 har helt rätt. Jacquesson gjorde två olika årgångsviner 1988: Perfection (deras vanliga vintage) och Grand Vin Signature (deras hyllade prestige). Sedan har båda släppts sendeggade (Degorgement Tardif), medan Signature även finns som Non Dosé.

På etiketten från Harvey Nichols står det Non Dosé.
Betyder det att det är en Signature?

Vi provade en D.T. -88, som jag tror var en Signature, för ett par år sedan
och tyckte den var mycket bra. Det är därför sonen är lite hooked på detta
vin.

Och käre Krug 88 jag vet att D.T. är Jacquessons namn på sendegorgerad
champagne eftersom Bollinger har varumärkesskyddat R.D. vad jag har hört.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
På etiketten från Harvey Nichols står det Non Dosé.
Betyder det att det är en Signature?

Jag har inte hört talas om någon Perfection Non Dosé, så det är möjligt. Samtidigt tror jag inte att en Signature skulle säljas så billigt. De kanske nyligen har bestämt sig för att släppa Perfection Non Dosé, helt enkelt.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
På etiketten från Harvey Nichols står det Non Dosé.
Betyder det att det är en Signature?

Vi provade en D.T. -88, som jag tror var en Signature, för ett par år sedan
och tyckte den var mycket bra. Det är därför sonen är lite hooked på detta
vin.

Och käre Krug 88 jag vet att D.T. är Jacquessons namn på sendegorgerad
champagne eftersom Bollinger har varumärkesskyddat R.D. vad jag har hört.
Det är som det står en Jacquesson Degorgement Tardif 1988. Den jag drack hade 3.5g socker i dosage och hade samma ettikett, dvs det är inte en Signature Kan inte se att det står non dose på flaskan men nu är det svårt att se på bilden
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Kan inte se att det står non dose på flaskan men nu är det svårt att se på bilden

Det står med fin stil någon centimeter under årtalet.
Kanske dags för läsglasögon? ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
Kunde inte låta bli att prova men det var ingen höjdare.
Kan kanske bli bättre med 4-5 års lagring. Lite lagring
brukar ju förbättra de flesta champagner.
Som man kunde misstänka då.
"If something is too good to be true it probably is"
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
Och käre Krug 88 jag vet att D.T. är Jacquessons namn på sendegorgerad
champagne eftersom Bollinger har varumärkesskyddat R.D. vad jag har hört.
Jo, det anade jag nog att du var medveten om.
No offence ment...

Det kanske är så att priserna är rimliga, har tappat kollen de senaste 18 månaderna.
Vet dock att det finns grymt bra risvin i Da Lat för 20kr flaskan :eek:
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Med tanke på Bordeauxpriserna just nu känns som det kunde vara läge att sälja av lite vin som jag inte brinner för, men som ändå kunde vara värt lite pengar. Vad tror ni man kunde begära för följande flaskor (på dansk säljsajt). Alla flaskor är i helt perfekt skick.

Lafite Rothschild 1988: Ett bra vin men inget som sticker ut om man provar det tillsammans med Las Cases eller Lynch Bages. Jag la ut dem för 4600 kr flaskan, men det var uppenbarligen för mycket (inga intressenter). Köpt av privat samlare mitt under brinnande finanskris för 1400 kr/flaskan.

Latour 1998: Också ett bra vin, men jag är inte helt såld på 1998 (left bank). Köpt på bolaget för 1300 kr!

Forts de Latour 2000 och 2004: Jag är inte mycket för andraviner, och Forts de Latour är inget undantag. Visst borde man väl kunna få 1000 kr flaskan för bilden av tornet? Fick dessa riktigt billigt under samma finanskris, men kvaliteten i flaskorna är inte samma som värdet i dagsläget.

Ducru-Beaucalliou 1975: Helt perfekta flaskor men alla de jag har öppnat har varit smittade av TCA. Svag ton av smutsig wellpapp. 100% nivå och etikett. Kanske fult att sälja dessa till intet ont anande?
 

Patric

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

en fråga jag inte fått något vettigt svar på:

Hemma från vinlandet Italien.. För andra gången i mitt liv har jag blivit serverad flera olika viner i samma glas, ingen av gångerna kom jag för mig att fråga.. den här sista gången tvättade personen ifråga glaset innan första vinet med vin, han kommenterade och sa att så borde alla göra.. ?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Patric skrev:
en fråga jag inte fått något vettigt svar på:

Hemma från vinlandet Italien.. För andra gången i mitt liv har jag blivit serverad flera olika viner i samma glas, ingen av gångerna kom jag för mig att fråga.. den här sista gången tvättade personen ifråga glaset innan första vinet med vin, han kommenterade och sa att så borde alla göra.. ?

Hej Patric och välkommen hit!

Jag får inte riktigt grepp på frågan, handlar det om att servera flera viner ur samma glas eller om att han sköljde ur glaset med vin innan han serverade det första vinet?

Det sistnämda först: Det är ett vanligt sätt att få bort eventuella orenheter och dofter från glaset, på samma sätt som man sköjer ur karaffen med lite av vinet innan man dekanterar vinet. Att få bort eventuellt damm och dåliga dofter.

Det förstnämnda, att servera flera viner ur samma glas är ingenting jätteovanligt om man kommer ned på kontinenten, i alla fall om man tar sig ut lite på landet och speciellt på vingårdar och provningar. Kanske förekommer på lite mer rustika restauranger också!
 

Patric

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack Jimmy, du förstod precis..

Detta var hos familjen quintarelli, sonen i huset som höll provningen förklarade det där med att tvätta glaset med "vin" innan provningen. Det var egentligen ganska logiskt men jag är van vid att man gör det med vatten, vin borde egentligen vara bättre med tanke på att alkohol löser skit bättre än bara vatten.. Sedan så provade vi ett vin i taget och gick från hans "enklare" till det bästa men i samma glas.. jag vet inte hur mycket det påverkar men jag blir lika överraskad varje gång..
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Patric skrev:
Tack Jimmy, du förstod precis..

Detta var hos familjen quintarelli, sonen i huset som höll provningen förklarade det där med att tvätta glaset med "vin" innan provningen. Det var egentligen ganska logiskt men jag är van vid att man gör det med vatten, vin borde egentligen vara bättre med tanke på att alkohol löser skit bättre än bara vatten.. Sedan så provade vi ett vin i taget och gick från hans "enklare" till det bästa men i samma glas.. jag vet inte hur mycket det påverkar men jag blir lika överraskad varje gång..


Häftig provning!

En gammal bekant beskrev en gång Quintarellis amarone med orden "Vad är det här? Det är ju fan som att dricka nunneblod!", sen ville han köpa en låda.

Jo, det sättet att prova på att man börjar med det 'enklaste' och går uppåt och använder samma glas är standard på många vingårdar. Vem orkar pyssla med glashanteringen om man är en liten vinproducent. Nä, det får gott räcka med ett glas per person. Samma sak då man går på mässor, det skulle ju vara omöjligt med logistiken om folk sprang och bytte glas i tid och otid.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det någon här som har någorlunda färska erfarenheter av Bourgogneproducenterna Domaine AF Gros (skrivs ibland också Anne F Gros) eller Francois Parent ?
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Är det någon här som har någorlunda färska erfarenheter av Bourgogneproducenterna Domaine AF Gros (skrivs ibland också Anne F Gros) eller Francois Parent ?
Njae, men om ni tar in så lovar jag att köpa några flaskor! ;)
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Är det någon här som har någorlunda färska erfarenheter av Bourgogneproducenterna Domaine AF Gros (skrivs ibland också Anne F Gros) eller Francois Parent ?
Jag har druckit en del AF Gros men har glömt vad exakt, 2008 har jag för mig i alla fall senast. Bourgognenördkompisen gav också godkännande. De va inte dyraste lägena.
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Är det någon här som har någorlunda färska erfarenheter av Bourgogneproducenterna Domaine AF Gros (skrivs ibland också Anne F Gros) eller Francois Parent ?
Inga färska erfarenheter...
Men vet att vi tog in en Anne Gros Richebourg 98 när vi var i Bourgogne för några år sedan.
€350 på krogen, ingen stor upplevelse men ett bra vin vill jag minnas.
 

Håkan

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Nu är det ju så att Anne Gros och A F Gros inte är samma producent. Anne Gros anses något bättre än A F Gros. Sen finns väl Gros FS och Michel Gros också för att göra det ännu värre. Min erfarenhet av AF Gros är en bra producent men ingen av topparna.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Håkan skrev:
Nu är det ju så att Anne Gros och A F Gros inte är samma producent. Anne Gros anses något bättre än A F Gros. Sen finns väl Gros FS och Michel Gros också för att göra det ännu värre. Min erfarenhet av AF Gros är en bra producent men ingen av topparna.
Du har helt rätt där Håkan. Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man diskuterar domäner i Bourgogne.
Michel Gros verkar däremot inte ha ngn mark i Richebourg vilket dom tre andra "Grosarna" har.
http://www.af-gros.com/crbst_15_en.html

kayaker skrev:
chambertin skrev:
Är det någon här som har någorlunda färska erfarenheter av Bourgogneproducenterna Domaine AF Gros (skrivs ibland också Anne F Gros) eller Francois Parent ?
Njae, men om ni tar in så lovar jag att köpa några flaskor! ;)

Det är den franske privatlangarn som är igång nu och inte firman min men du är så välkommen i alla fall. :)
 

Håkan

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Chambertin>> Om vi nu pratar Bourgogneproducenter så är det lite av en gåta att Geantet-Pansiot inte har nån langare i Sverige. Kanske nåt att tänka sig?
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Håkan skrev:
Chambertin>> Om vi nu pratar Bourgogneproducenter så är det lite av en gåta att Geantet-Pansiot inte har nån langare i Sverige. Kanske nåt att tänka sig?
Geantet-Pansiot vore inte fel. Som vanligt så finns det hur mycket som helst om man tittar lite vid sidan av det som finns i Sverige.
 
Toppen