Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Håkan skrev:
Chambertin>> Om vi nu pratar Bourgogneproducenter så är det lite av en gåta att Geantet-Pansiot inte har nån langare i Sverige. Kanske nåt att tänka sig?
Skall ta mig en funderare på det. Har inte provat deras viner ännu men får ha det på to do-listan.
Annars tror jag att Bourgogne och SS (eller rättare sagt distribution över hela Sverige) är två ganska inkompatibla saker.
Kolla här t.ex på Geantet-Pansiots sortiment t.ex:
Vin Rouge :
Charmes-Chambertin Grand Cru
Marsannay “Champ Perdrix”
Ladoix “Rouge”
Côte de Nuits-Villages
Bourgogne “Les Bons Batons”
Bourgogne Rouge “Pinot Fin”
Bourgogne Grand Ordinaire “Gamay”
Les Pénitents Pinot Noir
Gevrey-Chambertin Premier Cru "Le Poissenot"
Gevrey-Chambertin "Cuvée Vieilles Vignes"
Gevrey-Chambertin "En Champs"
Gevrey-Chambertin "Les Jeunes Rois"
Gevrey-Chambertin "Domaine"
Chambolle-Musigny 1er Cru “Les Baudes”
Chambolle-Musigny 1er Cru “Les Feusselottes”
Chambolles-Musigny “Vieilles Vignes”
Vin Blanc:
Bourgogne Chardonnay
Bourgogne Aligoté
Les Pénitents Chardonnay
Vin Rosé:
Bourgogne Clairet “Rosé”

Kostnaden att ha 15-20 viner från en producent i lager (som dessutom kanske går i skitsmå kvanititeter) gör att man automatiskt hamnar på Rip off-sidan här på finewines. ;)
Sedan tror jag att många Bourgogne-producenter (i alla fall de som är riktigt bra) knappast letar efter fler distributörer och om dom trots det ger klartecken så är tillgängliga kvantiteterna på det som är eftertraktat väldigt små. Ofta är det ett eller två viner som är efterfrågade då det gäller producenter i Bourgogne och knappast hela "rangen". Känner inte till Geantet-Pansiot som sagt men jag antar att det är ett fåtal av ovanstående viner som har gjort dom eftertraktade.

Därför har jag hittills köpt min Bourgogne från min franske langare snarare än att importera dom själv (so far i alla fall). :)
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hur är 2003 som årgång i Saint-Émilion? Har inte hittat något riktigt bra svar. Har ev några flaskor på G och ville få lite synpunkter på årgången.
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Inte druckit så mycket 2003 men vad jag förstår så hade högra stranden och SE lite mer problem än vänstra. Vanligt att de antingen är lite gröna eller överextraherade. Givetvis finns det undantag så kolla upp de aktuella vinerna på Cellartracker.
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Någon som har koll på hur SB's nya system för beställning av "eftertraktade viner" kommer att fungera?

Det låter som att de skall införa någon form av lottningssystem, där det inte längre spelar roll om ordern läggs 10.00 eller 11.00.

Inte en dag för tidigt i så fall. Jag är övertygad om att det nuvarande systemet med först lagda order är kraftigt manipulerat. Och visst måste det vara lockande att fiffla när man som i detta släppet mer eller mindre ger bort 7000 kr när man säljer Lafite för 2500 kr...
 

Andreas L

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Hur är 2003 som årgång i Saint-Émilion? Har inte hittat något riktigt bra svar. Har ev några flaskor på G och ville få lite synpunkter på årgången.

En del fantstiska, andra mindre goda, de i västra delen mot Pomerol mindre lyckade, men de från platån, ler och kalkjordarna generellt mycket bra, jag har provat det mesta om du undrar över specifika viner.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Någon som har koll på hur SB's nya system för beställning av "eftertraktade viner" kommer att fungera?

Det låter som att de skall införa någon form av lottningssystem, där det inte längre spelar roll om ordern läggs 10.00 eller 11.00.

Inte en dag för tidigt i så fall. Jag är övertygad om att det nuvarande systemet med först lagda order är kraftigt manipulerat. Och visst måste det vara lockande att fiffla när man som i detta släppet mer eller mindre ger bort 7000 kr när man säljer Lafite för 2500 kr...
Inte en aning. SB har säkert haft ett stort antal konsulter som byggt något nytt fantastiskt system :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Gick förbi passagen häromdagen o fick syn på Ruinart Millésimé 2005.
Är det någon som prövat? Jag gillar ju överlag ruinarts hus-stil.....den är ju väldigt bra prissatt iaf:)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

262v7dx.jpg

Öppnade precis en flaska Launois millésime 2005 och jag har aldrig sätt denna plastbit på (längstned på korken) har aldrig varit med om liknande....vad är meningen med detta, kan änns vin mogna med detta, någon som har vetskap om detta?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Silikon för att minska risken för korkdefekt. Har bara sett på Launois. Tror inte det har någon negativ påverkan på vinet men det har inte funnits så länge dock
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Silikon för att minska risken för korkdefekt. Har bara sett på Launois. Tror inte det har någon negativ påverkan på vinet men det har inte funnits så länge dock
Hmm kanske nya modet ^^?
man blir iaf milt-sagt chockad när man drar korken o ser silikon!
 

Ilza

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det någon som har bra tips på var man kan få hem ett mindre antal (~6 st) flaskor av blandade bättre & lagrade flaskor till rimlig peng?
Även om man har en del kul liggandes finns det ont om lagrat då jag bara ägnat mig åt detta ett par år nu och tyvärr går lagringen segt (samt det där svinnet av flaskor som testas).

Min tanke är att eftersom jag fyller jämnt så är det ett lysande tillfälle att bjuda sig själv och bekanta på lite roligare viner till en bra middag, önskar då lite blandat skumpa, vitt, rött och budgeten ligger kring 1500-2000 flaskan inkl frakt mm. Förslag på inköp ses som en bonus ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

johan1279 skrev:
Öppnade precis en flaska Launois millésime 2005 och jag har aldrig sätt denna plastbit på (längstned på korken) har aldrig varit med om liknande....vad är meningen med detta, kan änns vin mogna med detta, någon som har vetskap om detta?

Kan tänka mig att det även kommer att fungera som en tätande o-ring även efter det att korken närmast vinet börjart att krympa och därmed tappat en del av sin tätande förmåga.
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ilza skrev:
Är det någon som har bra tips på var man kan få hem ett mindre antal (~6 st) flaskor av blandade bättre & lagrade flaskor till rimlig peng?
Även om man har en del kul liggandes finns det ont om lagrat då jag bara ägnat mig åt detta ett par år nu och tyvärr går lagringen segt (samt det där svinnet av flaskor som testas).

Min tanke är att eftersom jag fyller jämnt så är det ett lysande tillfälle att bjuda sig själv och bekanta på lite roligare viner till en bra middag, önskar då lite blandat skumpa, vitt, rött och budgeten ligger kring 1500-2000 flaskan inkl frakt mm. Förslag på inköp ses som en bonus ;D
Det finns massor av ställen. Du behöver i princip bara gå utanför landets gränser...
Kanske http://www.rare-wine.de/ kan vara något? Paulson är svensk så du kan skriva på svenska.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ilza skrev:
Är det någon som har bra tips på var man kan få hem ett mindre antal (~6 st) flaskor av blandade bättre & lagrade flaskor till rimlig peng?
Även om man har en del kul liggandes finns det ont om lagrat då jag bara ägnat mig åt detta ett par år nu och tyvärr går lagringen segt (samt det där svinnet av flaskor som testas).

Min tanke är att eftersom jag fyller jämnt så är det ett lysande tillfälle att bjuda sig själv och bekanta på lite roligare viner till en bra middag, önskar då lite blandat skumpa, vitt, rött och budgeten ligger kring 1500-2000 flaskan inkl frakt mm. Förslag på inköp ses som en bonus ;D
Som kayaker skirver, finns många ställen. alla utomlands, frw.co.uk har också en hel del att välja på. Om vi ska ge förslag så måste du nog ge lite smakpreferenser, områden, år (riktigt gammalt, lite yngre etc).

Du har ju också auktionsverket som kör. Enstaka flaskor kan vara lite vanskliga att köpa då man aldrig vet lagring etc. Bor du i södra Sverige så kan du ju också åka över sundet till Danmark för att handla

En annan sak är när du behöver vinet, är det i närtid kan du skippa frw då de inte har ett lager.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Silikon för att minska risken för korkdefekt. Har bara sett på Launois. Tror inte det har någon negativ påverkan på vinet men det har inte funnits så länge dock

Hmm, undra om de inte hade det redan på sina 96:eek:r. Eller minns jag fel?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Andreas L skrev:
Redan för 10 år sedan minns jag att Billecart började med det...
För att sedan sluta? Kan inte påminna mig att jag sett det på deras viner utan att de istället använde en syntetisk kork för sina viner (de enklare iallafall)
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Andreas L skrev:
Redan för 10 år sedan minns jag att Billecart började med det...
För att sedan sluta? Kan inte påminna mig att jag sett det på deras viner utan att de istället använde en syntetisk kork för sina viner (de enklare iallafall)
Hur nya Billecart-Salmon har du druckit då? :)
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

kayaker skrev:
shorepower skrev:
Andreas L skrev:
Redan för 10 år sedan minns jag att Billecart började med det...
För att sedan sluta? Kan inte påminna mig att jag sett det på deras viner utan att de istället använde en syntetisk kork för sina viner (de enklare iallafall)
Hur nya Billecart-Salmon har du druckit då? :)
Nja, den vanliga har jag druckit senast i våras men då öppnade jag inte flaskan. Jag kommer bara inte ihåg att jag sett någon Billecart-Salmon med silikonbricka. Men som Elvis påpekat tidigare, jag kommer inte ihåg så mycket :)
 
Toppen