Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ett väldigt påfallande skalbeska som inte är trevlig alls. De där 15% Pinot Meunier som den innehåller tror jag håller väldigt låg kvalitet. Kollade just upp Julles betyg: 59 (61)...

Obegripligt att den fått över 91 poäng på Cellartracker.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Ett väldigt påfallande skalbeska som inte är trevlig alls. De där 15% Pinot Meunier som den innehåller tror jag håller väldigt låg kvalitet. Kollade just upp Julles betyg: 59 (61)...

Obegripligt att den fått över 91 poäng på Cellartracker.

Hmm, ja det lät ju sådär...


Kanske ska satsa på Tarlant eller Hebrart istället.


edit: när drack du den? Druckit flera gånger? Degg-datum?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Ett väldigt påfallande skalbeska som inte är trevlig alls. De där 15% Pinot Meunier som den innehåller tror jag håller väldigt låg kvalitet. Kollade just upp Julles betyg: 59 (61)...

Obegripligt att den fått över 91 poäng på Cellartracker.

Det kan ju inte vara PPs rose for albane du pratar om va? alla jag druckit har varit superfina!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Provade faktiskt Rosé for Albane två gånger idag, jag satte 87-88 p på den, det hade faktiskt aldrig gått att gissa att det är Pinot Meunier och inte Pinot Noir som är "färgkomponenten"; jag var ju skeptisk till den som enda rosé p.g.a. detta. (Poängen är satta på "min & Parkers skala" som täcker alla viner med 50-100, inte Julles skala med 0-100 enbart för Champagne) Dubbelprovet kanske kräver en förklaring: sortimentsprovning hos importören och sedan direkt efter på en bubbelvinskurs jag håller. Provet hos importören var kanske lite mer bärigt i aromerna och BdB-artat i smaken, medan flaskorna från SB hade lite mer antydan till utvecklade aromer, men det kan ha varit skillnaden i serveringstemperatur och hur lång tid jag tog mig med glasen som spelade in.

Slutsats: den passar nog utmärkt att ha med om du håller dig på den här prisnivån.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Ett väldigt påfallande skalbeska som inte är trevlig alls. De där 15% Pinot Meunier som den innehåller tror jag håller väldigt låg kvalitet. Kollade just upp Julles betyg: 59 (61)...

Obegripligt att den fått över 91 poäng på Cellartracker.

Jag är generellt tveksam till rosé i den här prisklassen, det verkar som att bara möjligheten att ta ut lite mer pga att det är rosé gör att man sänker kvalitén eller har en rosé "bara för man måste".

Har bara druckit PP rosé en gång och kommer ihåg att jag inte var så imponerad. Har inte så många andra förslag dock i klassen. Försökte söka på SB men där kan man ju inte välja rosé för champagne.

PS Cellartrackers poäng kan man inte lita på. Allt för många som tycker de gett mycket pengar och vinet borde vara bra etc etc. Brukar mer läsa vad folk skriver, man får en rätt bra uppfattning av det.
 

perpro

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hej,

Jag råkade skala av metallen som sitter över korken innan jag inser att jag har tagit fel flaska. Stoppar tillbaka flaskan med orörd kork. Det gör väl inget att den saknas, för lagring i källare ett par år? (Har den någon funktion?)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

perpro skrev:
Hej,

Jag råkade skala av metallen som sitter över korken innan jag inser att jag har tagit fel flaska. Stoppar tillbaka flaskan med orörd kork. Det gör väl inget att den saknas, för lagring i källare ett par år? (Har den någon funktion?)

Den kan i viss utsträckning skydda korken (och grimman om det är ett bubbelvin), annars är det inga problem. Enstaka tillverkare kör ju faktiskt utan folie. Du kommer dock att få svårare att sälja flaskan på auktion, för har folien försvunnit bör försiktiga köpare misstänka att någon fifflat med flaskans innehåll.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Det kan ju inte vara PPs rose for albane du pratar om va? alla jag druckit har varit superfina!

Jo, det är Rosé for Albane jag pratar om.


Anders Landström skrev:
Jag är generellt tveksam till rosé i den här prisklassen, det verkar som att bara möjligheten att ta ut lite mer pga att det är rosé gör att man sänker kvalitén eller har en rosé "bara för man måste".

Jag håller helt med.

Anders Landström skrev:
Har bara druckit PP rosé en gång och kommer ihåg att jag inte var så imponerad.

Vi provade den tillsammans och tyckte lika illa om den.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Någon som har tips på en hyfsat bra, relativt drickmogen röd Bourgogne runt 300:- på bolaget (BS är ok)?

Det är morsan som vill ha tips på ett bra vin runt 300:- och hon äter mest kyckling när det gäller sådant man enkelt kan kombinera med rödvin och vill därför ha något som passar till kyckling. Min första tanke var någon halvenkel röd Bourgogne (typ Villages eller enklare Premier Cru) men jag har dålig koll på Bourgogne generellt och ännu mindre koll på bolagets sortiment när det gäller sådant. Tycker ni något annat än Bourgogne så är det också ok, men det bör vara rött vin.
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Om man vill ha en vettig Bourgogne under 300kr för att dricka idag så bör man nog välja en 2009:a från en erkänt bra producent. Då är det enklare appellationer som gäller. Varför inte Jean Grivots Bourgogne Rouge?

Bl.a. amerikanska Vivier Wines har två pinnar som borde kunna passa också. Av dem så tror jag mest på den från Oregon.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Baron_Philippe skrev:
Någon som har tips på en hyfsat bra, relativt drickmogen röd Bourgogne runt 300:- på bolaget (BS är ok)?

Jadot Beaune 1er cru 2006 för ynka 179 kr kanske? Har inte provat just denna årgång, men tidigare "eftersläpp" av motsvarande viner från vettiga årgångar har varit rätt bra.
http://www.systembolaget.se/90118

Bouchards ärevördiga Beaune de Château 1er cru 2007 (229 kr) förpassades till beställningssortimentet när den passerade 200-gränsen. Brukar vara bra för sitt pris (resten av Bouchard-sortimentet är betydligt bättre än det blaskiga basvinet La Vignée), 2007 räknas som en "kan drickas ung"-årgång i Bourgogne, och det var bra när jag provade det i februari i år.
http://www.systembolaget.se/72161
 

MD

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Baron_Philippe skrev:
Någon som har tips på en hyfsat bra, relativt drickmogen röd Bourgogne runt 300:- på bolaget (BS är ok)?

Det är morsan som vill ha tips på ett bra vin runt 300:- och hon äter mest kyckling när det gäller sådant man enkelt kan kombinera med rödvin och vill därför ha något som passar till kyckling. Min första tanke var någon halvenkel röd Bourgogne (typ Villages eller enklare Premier Cru) men jag har dålig koll på Bourgogne generellt och ännu mindre koll på bolagets sortiment när det gäller sådant. Tycker ni något annat än Bourgogne så är det också ok, men det bör vara rött vin.

Om det inte är tight om tid så finns nog Lucien le Moine Bourgogne Rouge 2009 kvar hos Wineworld, som man kan köpa via privatimport för ca 300kr.

Taupenots-Merme Saint-Romain 2009 är ung men borde vara drickbar, ligger på 229kr.

Francois Gerbet Vosne-Romanée Aux Reas 2008 går fortfarande att beställa från några få butiker som har flaskor kvar, väldigt öppen och drickbar bourgogne för 299kr.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

MD skrev:
Om det inte är tight om tid så finns nog Lucien le Moine Bourgogne Rouge 2009 kvar hos Wineworld, som man kan köpa via privatimport för ca 300kr.

Taupenots-Merme Saint-Romain 2009 är ung men borde vara drickbar, ligger på 229kr.

Francois Gerbet Vosne-Romanée Aux Reas 2008 går fortfarande att beställa från några få butiker som har flaskor kvar, väldigt öppen och drickbar bourgogne för 299kr.

Mor min tyckte att Systembolagets beställningssortiment lät väl komplicerat så det blir nog svårt ;) Jag lyckades dock övertyga henne om att det i princip var nödvändigt och faktiskt väldigt enkelt, men att beställa från utlandet kommer nog inte bli aktuellt. Tack för tipsen alla, har gett henne några olika val och hon sa att hon skulle beställa några av dem så vi får se vad det blir.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hittade lite blandade flaskor när jag var långt nere i en källare, någon som vet på ett ungefär hur längesedan PP-standardverk hade denna etikett ?
20121001200031-83.226.237.60.jpg
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skönt stor bild ;D

Bytte man inte från den etiketten ganska nyligen? Var ett tag sedan jag drack deras standardcuvée
 

MD

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är inte helt säker men magkänslan säger att PP bytte etikett ca 3-4 år sedan...
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag har för mig att de bytte etikett förra året.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Herregud! Lägg upp bilderna på Imgur och lägg till ett "l" (litet L) efter filnamnet innan .jpg så blir bilden i rimlig storlek för forum. Denna information borde stå som sticky på alla forum på hela internet :D
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Storleken har ingen betydelse ;D
Förlåt min okunskap i dator , till skillnad från er i IT-branchen ;)
Kan jag alltid luta mig tillbaks på att jag ändå bara är en kock (och vi alla vet ju hur dumma de är?)

Jag måste nog missat helt att PP nyligen bytte etikett! Tack iaf
 
Toppen