Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Silenos skrev:
Den som beslutade om ändring av, och godkände den nya, etiketten borde ha sparken. Finns det verkligen någon som föredrar betongklossen framför de dansande? Helt orimligt.
Haha Ja clownerna är kult, men vi har ju dock inte sett någon ändring ( än )
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Länge sedan jag skrev ngt här. Men tro inte för det att jag slutat dricka gott :) Långfredagen förgylldes med en Selosse Contraste deg-05 som var himmelsk nu.

Ska inom kort öppna upp min sista Diebolt Vallois 1976 - har lurat vännerna till att bjuda på middag till den. Men finner inga noteringar om nyligen testade 76:eek:r. Ngn som har dryckesnotering - men ffa ngn som har tips om vad äta till??
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hur är det med sortimentet på Eriks? Finns det mycket utöver det som står på deras e-meny?
Who cares (idag)?
Denna vecka var vi på La Rochelle 'Sanno' utan stjärnor och tom UTAN att Michelinarna ens bewärdigat dem med ett besök.
Huh?
Skämmes...
Bajs-Michelin...

Michelin:
En av era 3-stjärne-killar gillar att skryta över att han kastade Kaiseki-rätter ut genom fönstret "för-han-förstod-inte-vad-det-var"... Skämmes. Skämmes. Skämmes tammefaaaaan!


La Rochelle 'Sanno' borde ha minst 2 stjärnor ! ! !
Som det är idag, så har Michelinarna inte ens bemödat sig att ta sig dit. Varför ? ? ? Om La Rochelle hade legat i Stlm hade sannolikt Europeiskt inbördeskrig utbrutit pga uteblivna stjärnor/besök. Eller så kanske det helt enkelt är så att Wästerländska restauranger har det lättare att erhålla stjärnor (och M-guide-besök) än Yapanska?

I ärlighetens namn, så är jag neggo mot Europeiska restauranger och posso mot Yapanska restauranger: bättre prissättning, mer generös hålling visavis BYOB, bättre mat, mer varm känsla och skönare atmosfär.

Ya-hoooo :cool:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Lystring Champagnenördar - Alle man på däck!
Efter att då nyligen fått bekanta mig med en Launois 1990 Magnum som var helt fantastiskt trots sitt mycket ringa pris vid inköpstillfället blev jag förstår sugen på att kanske försöka återskapa bedriften och gömma några Launois i källaren i ett par år. Döm således av min förvåning när den store satan själv säljer 2008 Launois Vintage Blanc de Blancs Brut (nr 7329) för det facila priset av 299:-

Men, i pudelns kärna döljer sig som bekant ofta Djävulen och bara för att de råkade göra en sjukt bra skumpa på 90-talet så är det förstås inte säkert att de har potentialen idag varför jag således ropar ut till alla forumets vise champagnemän att leda mig mot ljus och frälsning.

Via Cellartracker får man ingen större vägledning men för det priset känns det som man skulle kunna chansa på en låda för skoj skull..?

-Så vem kan tänka sig veta något om detta vin? @magnum @Skumpagne etcetra etcetra?
 

Vino fino

Medlem
-Så vem kan tänka sig veta något om detta vin? @magnum @Skumpagne etcetra etcetra?
Jag tillhör inte champagneexperterna men jag gillar deras NV. Vilket brukar vara ett gott tecken. Jag fick ett par 2008:eek:r i present men de har jag lagt sex fot under, tillsvidare. Bra valuta är det hursomhelst, i alla fall om man går på erfarenheten av NV:n.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Lystring Champagnenördar - Alle man på däck!
Efter att då nyligen fått bekanta mig med en Launois 1990 Magnum som var helt fantastiskt trots sitt mycket ringa pris vid inköpstillfället blev jag förstår sugen på att kanske försöka återskapa bedriften och gömma några Launois i källaren i ett par år. Döm således av min förvåning när den store satan själv säljer 2008 Launois Vintage Blanc de Blancs Brut (nr 7329) för det facila priset av 299:-

Men, i pudelns kärna döljer sig som bekant ofta Djävulen och bara för att de råkade göra en sjukt bra skumpa på 90-talet så är det förstås inte säkert att de har potentialen idag varför jag således ropar ut till alla forumets vise champagnemän att leda mig mot ljus och frälsning.

Via Cellartracker får man ingen större vägledning men för det priset känns det som man skulle kunna chansa på en låda för skoj skull..?

-Så vem kan tänka sig veta något om detta vin? @magnum @Skumpagne etcetra etcetra?
Har inte provat 2008 än men ingen har gjort en dålig champagne från det året. Launois gör oftast bra viner om ej de absolut bästa från Mesnil. Priset är fantastiskt bra! KÖP!!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har inte provat 2008 än men ingen har gjort en dålig champagne från det året. Launois gör oftast bra viner om ej de absolut bästa från Mesnil. Priset är fantastiskt bra! KÖP!!
Tackarrr, raka rör, säger således välkommen in i källaren lilla Launois!
-Nu är det väl förstås bäst att man attackbeställer innan skumpatörstande forumvargar snor åt sig hela lagret som med Chanoinen för lite sedan :)
 

mnor

Medlem
Lystring Champagnenördar - Alle man på däck!
Efter att då nyligen fått bekanta mig med en Launois 1990 Magnum som var helt fantastiskt trots sitt mycket ringa pris vid inköpstillfället blev jag förstår sugen på att kanske försöka återskapa bedriften och gömma några Launois i källaren i ett par år. Döm således av min förvåning när den store satan själv säljer 2008 Launois Vintage Blanc de Blancs Brut (nr 7329) för det facila priset av 299:-

Men, i pudelns kärna döljer sig som bekant ofta Djävulen och bara för att de råkade göra en sjukt bra skumpa på 90-talet så är det förstås inte säkert att de har potentialen idag varför jag således ropar ut till alla forumets vise champagnemän att leda mig mot ljus och frälsning.

Via Cellartracker får man ingen större vägledning men för det priset känns det som man skulle kunna chansa på en låda för skoj skull..?

-Så vem kan tänka sig veta något om detta vin? @magnum @Skumpagne etcetra etcetra?
Drack 2008 Launois Vintage Blanc de Blanc Brut igår och hade redan skrivit en smaknot som jag tänkte posta idag, så här är den:
Doft av päron, bröd och gula äpplen
Smak av äpplen, päron, söt citrus och nyanser av tropiska frukter

Jag har länge varit svag för Launois och 96:an var en riktig favorit. Jag har dock tyckt att vissa av deras senare årgångar varit lite för söta för min smak (jag vet att de har ganska hög dosage). Men detta vin är gott, syran väger upp sötman på ett bra sätt, även om det finns en hel del sötma. Detta kommer jag att köpa mer av med tanke på prislappen på 299 sek. Vinet kommer att bli bättre om man orkar vänta något år, vilket dock är tveksamt i mitt fall. 2002 utvecklades på ett bra sätt (var alldeles för sött i början för att efter något år balanseras så sötman och syran synkades), men 2008:an är bättre! En mycket bra sommarchampagne!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Drack 2008 Launois Vintage Blanc de Blanc Brut igår och hade redan skrivit en smaknot som jag tänkte posta idag, så här är den:
Doft av päron, bröd och gula äpplen
Smak av äpplen, päron, söt citrus och nyanser av tropiska frukter

Jag har länge varit svag för Launois och 96:an var en riktig favorit. Jag har dock tyckt att vissa av deras senare årgångar varit lite för söta för min smak (jag vet att de har ganska hög dosage). Men detta vin är gott, syran väger upp sötman på ett bra sätt, även om det finns en hel del sötma. Detta kommer jag att köpa mer av med tanke på prislappen på 299 sek. Vinet kommer att bli bättre om man orkar vänta något år, vilket dock är tveksamt i mitt fall. 2002 utvecklades på ett bra sätt (var alldeles för sött i början för att efter något år balanseras så sötman och syran synkades), men 2008:an är bättre! En mycket bra sommarchampagne!
-Det är ju det som är så fantastiskt med detta forum, man hittar ständingt nya viner som man "måste" köpa. Synd att inte plånboken matchar vilka viner man bara "måste" ha men man är ju inte fattig när kontot är nollat om man har en rik vinkällare... :cigarr:
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Lystring Champagnenördar - Alle man på däck!
Efter att då nyligen fått bekanta mig med en Launois 1990 Magnum som var helt fantastiskt trots sitt mycket ringa pris vid inköpstillfället blev jag förstår sugen på att kanske försöka återskapa bedriften och gömma några Launois i källaren i ett par år. Döm således av min förvåning när den store satan själv säljer 2008 Launois Vintage Blanc de Blancs Brut (nr 7329) för det facila priset av 299:-

Men, i pudelns kärna döljer sig som bekant ofta Djävulen och bara för att de råkade göra en sjukt bra skumpa på 90-talet så är det förstås inte säkert att de har potentialen idag varför jag således ropar ut till alla forumets vise champagnemän att leda mig mot ljus och frälsning.

Via Cellartracker får man ingen större vägledning men för det priset känns det som man skulle kunna chansa på en låda för skoj skull..?

-Så vem kan tänka sig veta något om detta vin? @magnum @Skumpagne etcetra etcetra?
Inte provat deras -08 men däremot bla -05 som ja inte var så förtjust i men de andra ja testat har varit ganska bra. Enligt Juhlin så har just 1990 flaskan bäst betyg så satsa på topp år, typ -08 och sen hade det varit bäst med magnum om du ska försöka komma i samma nivå som förra flaskan :)
Men kan tänka mig att dom klarar lagring ganska bra.
 

Skrutt

Medlem
I webblanseringen 21 aug ser man att Morey-St-Denis Premier Cru Cuvée des Alouettes Domaine Ponsot gått upp från 847 kr som den kostade 25 april 2013 till 1065 kr nu. Och då är det från årgång 2010 till årgång 2011 vi har rört oss. Kan det verkligen vara värt slantarna?
 

sunqan

Vinös
Snittpriset i europa, enligt wine searcher, är ca 921 sek inkl svenska skatter. Och vinet får 88p.
Det borde väl vara svar nog :)
 

Skrutt

Medlem
Tydligen är det inte "svar nog" då detta pris bevisligen går att ta. ;)
Kanske de små volymerna från 2012 påverkar priset på 2011 också? De blott 88 poängen förefaller också lite avskräckande, men omvandlingen från 17 JR-poäng till den 100-gradiga skalan ska man nog ta med en skopa salt. Jag bryr mig dock inte tillräckligt för att undersöka vidare, tänker ej köpa.
 

sunqan

Vinös
Påverkar hur då? Som jag skrev ligger det svenska priset löjligt högt över det europeiska snittet. ..
Svaret bör vara - "det mediokra vinet är inte inte prisvärt på systembolaget, utan priset verkar vara satt utan hänsyn till rådande marknadspris. Tyvårr är det en situation som är alltför vanlig när ett monopol är inblandat"
 

Mattias Schyberg

Administratör
Påverkar hur då? Som jag skrev ligger det svenska priset löjligt högt över det europeiska snittet. ..
Svaret bör vara - "det mediokra vinet är inte inte prisvärt på systembolaget, utan priset verkar vara satt utan hänsyn till rådande marknadspris. Tyvårr är det en situation som är alltför vanlig när ett monopol är inblandat"
Det verkar dock inte vara prisvärt i Europa heller enligt mig. Lite mer vill jag nog få ut av närmare en tusenlapp.
 

Skrutt

Medlem
Påverkar hur då? Som jag skrev ligger det svenska priset löjligt högt över det europeiska snittet. ..
Svaret bör vara - "det mediokra vinet är inte inte prisvärt på systembolaget, utan priset verkar vara satt utan hänsyn till rådande marknadspris. Tyvårr är det en situation som är alltför vanlig när ett monopol är inblandat"
Nu var det väl inte bara det relativa prisvärdet jag var ute efter. Är ett vin tillräckligt bra spelar ju prisskillnader mindre roll. Du anser vinet vara mediokert? Så vilken liknande årgång refererar du då till och hur länge fick det lagras - månntro?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I webblanseringen 21 aug ser man att Morey-St-Denis Premier Cru Cuvée des Alouettes Domaine Ponsot gått upp från 847 kr som den kostade 25 april 2013 till 1065 kr nu. Och då är det från årgång 2010 till årgång 2011 vi har rört oss. Kan det verkligen vara värt slantarna?
Ponsot har tyvärr stuckit en hel del i pris på senare år. Och visst är 2010 bättre än 2011. Man behöver ju faktiskt inte köpa allt... :)
 

sunqan

Vinös
Nu var det väl inte bara det relativa prisvärdet jag var ute efter. Är ett vin tillräckligt bra spelar ju prisskillnader mindre roll. Du anser vinet vara mediokert? Så vilken liknande årgång refererar du då till och hur länge fick det lagras - månntro?

jag fattade det som att du undrade om vinet var prisvärt för 1065 sek på systembolaget. jag konstaterade att enligt wine-searcher så är snittpriset i europa för 2011 921 sek inklusive svensk moms och alkoholskatt, dessutom anger wine-searcher ett betyg på 88.
enligt min uppfattning så innebär 88p att vinet är mediokert, och ett pris på 1065 sek innebär att det är kraftigt överprisat jämfört med snittpriset i europa och det i sig gör att vinet på systembolaget knappast kan anses vara prisvärt utan snarare dyrt. och att det var 2011 jag refererade till var väl ganska klart, eftersom det var den årgången du frågade om...

priset för 2010 är enligt wine-searcher för övrigt marginellt lägre än för 2011 :) (15 spänn inklusive svensk moms)
 

sunqan

Vinös
och du får ursäkta att jag inte citerade i mina tidigare svar, det är j*t enerverande att försöka göra det på min S2a som har en tendens att helt plötsligt radera en bit av den citerade texten och ersätta med det jag skriver...
 
Toppen