Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rådjur

Bubblaren

Medlem
Aj då, kom på att jag har tagit fram rådjursfärs som kommer vara tinat till kvällen. Söker tips på recept då jag aldrig fixat med just rådjursfärs tidigare. Är den som älg?

Förslag om glutenfri tillagning tas tacksamt emot.

Hur tänka med vin?



EDIT: Glutenfritt (d v s inget ströbröd eller vetemjöl å sånt trams)
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Rådjur

Testade med krossade enbär och likaledes mortlad rosépeppar samt ett ägg i färsen. Stekte färsbiffarna tillsammans med enrisrökt fläsk i pannan. Sedan in i ugnen tillsammans med vitlök, charlottenlök, rökt stekt fläsk och timjan.

Serverade med en sås på viltfond, grädde, balsamvinäger, stänk av citron, peppar och kanske ngt mer. En pytt på trattisar och ganska hårdstekta rotgrönsaker och mer rökt fläsk, allt knaperstekt, gjorde susen till.

Allt var toppengott men jag insåg att jag är nog inte allt för förtjust i rådjursfärs.

Drack en Bourgogne till.
 
SV: Rådjur

Bubblaren skrev:
Testade med krossade enbär och likaledes mortlad rosépeppar samt ett ägg i färsen. Stekte färsbiffarna tillsammans med enrisrökt fläsk i pannan. Sedan in i ugnen tillsammans med vitlök, charlottenlök, rökt stekt fläsk och timjan.

Serverade med en sås på viltfond, grädde, balsamvinäger, stänk av citron, peppar och kanske ngt mer. En pytt på trattisar och ganska hårdstekta rotgrönsaker och mer rökt fläsk, allt knaperstekt, gjorde susen till.

Allt var toppengott men jag insåg att jag är nog inte allt för förtjust i rådjursfärs.

Drack en Bourgogne till.
Lät som ett bra recept (förutom rosépeppar då som jag personligen inte är så svag för, hellre lite trevlig svartpeppar). Håller helt med dig om färs, kött ska inte malas, det ska kokas , stekas, rivas etc men inte malas om jag får bestämma
 
Toppen