Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rapport från en druvkurs

Larseman

Medlem
Några kanske uppmärksammade i någon annan tråd eller statusuppdatering att jag hastigt och lustigt blev utbildningsansvarig i Munskänkarna Tyresö och dessutom tog på mig att hålla en druvkurs enligt Munskänkarnas utbildningsprogram. Jag som själv bara har gjort ett-betyget och betraktar mig som tämligen nybörjare själv.
Nåväl, med ett försvar som bygger på att jag betraktar mig som studiecirkelledare snarare än lärare så kastade jag mig ut i det okända. Till hjälp har jag en hel del material från Munskänkarnas kansli, bland annat en lista över lämpliga viner för de olika passen.

Första lektionen: Sensorik och presentation av de sex huvuddruvorna på kursen.
Till det här passet gick jag helt och hållet på listans rekommendationer. Uppfattar de som lite småtrista men tänker att det är viktigare att de är så druvtypiska som möjligt. Budgeten per tillfälle ligger på ca 1000kr för 6 flaskor, alltså ett snitt på ungefär 170kr. Tänkte ligga lite lägre i början så att jag kan brassa på lite mer när det är dags för Pinot Noir bland annat.
Följande viner presenterades halvblint:
  • 2012 Delas Crozes Hermitage Les Launes
  • 2012 Concannon Conservancy Cabernet Sauvignon
  • 2012 Irony Pinot Noir
  • 2012 Penfolds Thomas Hyland Chardonnay
  • 2014 Stoneleigh Sauvignon Blanc
    2013 Georg Breuer Riesling Sauvage
Alla (de flesta tämliga nybörjare) fick prova förutsättningslöst på egen hand och tillsammans. Därefter skrev jag ner allas intryck av färg, syra, strävhet, fyllighet och arom. Kul övning tyckte både jag och deltagarna. Efter genomgång av druvornas typicitet så satte de flesta alla druvor utom några som hade lite problem att skilja Cab från Syrah trots att Concannon är rena svartvinbärssaften.
WOTN bland röda blev delat mellan Les Launes och Concannon med fem röster var, ingen gillade Irony :deprimerad:
Bland de vita gillades Rieslingen bäst även om jag själv var lite besviken på den. Brukar gilla den som en trevlig och enkel Rheingau-riesling men nu var den anonym och lite trist. Kanske att den lite klena årgången märks, jag brukar försöka undvika 2013.
Återkommer snart med rapport från andra tillfället då det provades Riesling.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Trevlig läsning. Jag ska försöka att fixa ett specialschema till nästa tillfälle som dyker upp! ;)
Ser fram emot flera anteckningar!
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Andra lektionen: Klimat och jordmån och Riesling i huvudrollen.
Måste väl säga att teoridelen inte är lika rolig som provningen, även deltagarna håller med tror jag.
Ambitionen denna gång var att visa på några olika karaktärer som Riesling kan visa upp samt förvirra med två andra snarlika (var det tänkt) druvor. Uppställningen blev följande (halvblint naturligtvis):

2013 Künstler Riesling QbA trocken
Den här blev genast stor favorit hos nästan samtliga. Gröna äpplen, tropisk frukt, grape och en del mineral. (Vi hade för övrigt en intressant diskussion på temat mineralitet). Lätt spritsig (typiskt Rheingau påstår jag) frisk med mycket äpple och grape också i smaken. Tror att man kan använda P-ordet här (115kr) :rolleyes: 7 bäströster

2013 Rawson's Retreat Riesling
Den här tog jag med för att demonstrera petroleum-karaktären från varmodlad Riesling. Och nog finns där petroleum så det räcker, men också honung, bivax, vingummi och tuttifrutti. Lite mycket godis tyckte många, men så är den billig också. Ganska besk avslutning med karaktär av grapeskal.

2013 La Chablisienne Petite Chablis
Försökte hitta en Chardonnay som skulle likna Riesling så mycket som möjligt. Lyckades nog ganska väl, så långt som man kan komma från fyllig, ekad, tropisk chardonnay. Jag hade nog inte själv satt den som Chardonnay. Blandade åsikter, citrus och gröna äpplen tyckte många men också sunkigt utedass, svampkonserv (plåtburk) och gulmåra (botaniker någon?).

2013 Domäne Wachau Riesling Smaragd Terrassen
God tvåa, bäst enligt två. Honung, gula plommon och gröna äpplen. Frisk och fräsch helt enkelt.

2009 Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Émile
Ville gärna ha med en mogen Riesling också, denna var den enda som gick att få tag på i butik (tidsbrist).
Gick inte hem hos deltagarna. För mycket petroleum, gummistövlar och luftmadrass. Svårt att hitta frukten bakom. Bra kropp ch bra längd tyckte jag själv men fick inte många med mig. Torr och lite adstringerande i munnen också.

2013 Vouvray Vieilles Vignes la Coulée d'Argent Sec

Chenin Blanc är en av sex ytterligare druvor som är med i kursplanen som komplement. Tänkte hitta något som låg i närheten av Riesling i karaktären och det här blev valet. Kanske inte helt lyckat dock, med tid och värme blev den en tydlig avvikare från övriga. Så länge den är sval så är den ganska frisk men med värme så dominerar söta och florala toner. Honung, prästkrage, tagetes och kattkiss antecknades. Även mandelmassa och Amaretto. I munnen tydlig sötma men bra syra och trots allt ganska trevlig, men inte som jag hade tänkt mig.

Nästa gång (16/4) är det dags för Sauvignon Blanc. Kommer att dela lite tankar om vinval innan så ni kommer att kunna bidra med goda tips.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Nästa lektionstillfälle är det Sauvignon Blanc som gäller. Här kommer mina tankar och idéer om vinval.

Jag tänkte ha fyra Sauvignon Blanc av olika typ och komplettera med två andra druvor som också kan vara aromatiska och därmed möjliga att (kanske) förväxla med SB.

1. Klassisk Sauvignon Blanc från Loire
2013 Domaine du Bouchot Pouilly Fumé (www.systembolaget.se/2238) 189kr


2. Klassisk Sauvignon Blanc från Bordeaux
Satsar på en Munskänk-standard som dessutom var med på regionfinalerna häromveckan.
2010 Château de Rochemorin Blanc (www.systembolaget/4128) 154kr


3. Bra Sauvignon Blanc från NZ
2013 Craggy Range Te Muna Sauvignon Blanc (www.systembolaget/92330) 151kr


4. Sauvignon Blanc från Chile
Har själv ingen erfarenhet av SB från sydamerika, så jag tar den som Munskänkarna har med på sin lista.
2014 Castillo de Molina Sauvignon Blanc Reserva (www.systembolaget/6540) 93kr


5. Gewurtztraminer
2012 Gewurztraminer Réserve Hennÿ (www.systembolaget/2176) 119kr


6. Aromatisk Riesling eller....?
Här går jag bet alldeles. Finns det överhuvudtaget någon risk/chans att förväxla en Riesling med en SB?

Ligger dessutom ganska lågt i budgeten så om någon har andra alternativ som passar in i kategorierna så går det alltid att ändra.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nästa lektionstillfälle är det Sauvignon Blanc som gäller. Här kommer mina tankar och idéer om vinval.

Jag tänkte ha fyra Sauvignon Blanc av olika typ och komplettera med två andra druvor som också kan vara aromatiska och därmed möjliga att (kanske) förväxla med SB.

1. Klassisk Sauvignon Blanc från Loire
2013 Domaine du Bouchot Pouilly Fumé (www.systembolaget.se/2238) 189kr


2. Klassisk Sauvignon Blanc från Bordeaux
Satsar på en Munskänk-standard som dessutom var med på regionfinalerna häromveckan.
2010 Château de Rochemorin Blanc (www.systembolaget/4128) 154kr


3. Bra Sauvignon Blanc från NZ
2013 Craggy Range Te Muna Sauvignon Blanc (www.systembolaget/92330) 151kr


4. Sauvignon Blanc från Chile
Har själv ingen erfarenhet av SB från sydamerika, så jag tar den som Munskänkarna har med på sin lista.
2014 Castillo de Molina Sauvignon Blanc Reserva (www.systembolaget/6540) 93kr


5. Gewurtztraminer
2012 Gewurztraminer Réserve Hennÿ (www.systembolaget/2176) 119kr


6. Aromatisk Riesling eller....?
Här går jag bet alldeles. Finns det överhuvudtaget någon risk/chans att förväxla en Riesling med en SB?

Ligger dessutom ganska lågt i budgeten så om någon har andra alternativ som passar in i kategorierna så går det alltid att ändra.
Är också tveksam till att en gewurtz går att missta för SB rent generellt, men blommiga kan såklart båda vara. Kanske kan Alvarino/Albarino vara ett bättre val, men denna druva känns kanske lite väl udda i sammanhanget och med tanke på nivån?

När det gäller Riesling så kan ju enklare och heltorra Riesling ha mycket gemensamt med SB. Det är dock viktigt att det varken finns petroleum eller sötma i det och att det är ungt och krispigt.

Totalt sett så tycker jag dock att upplägget är lysande. :)
 

kayaker

Cyklist
Är också tveksam till att en gewurtz går att missta för SB rent generellt, men blommiga kan såklart båda vara. Kanske kan Alvarino/Albarino vara ett bättre val, men denna druva känns kanske lite väl udda i sammanhanget och med tanke på nivån?
Varför inte en Grüner Veltliner?
 

Vino fino

Medlem
Nästa lektionstillfälle är det Sauvignon Blanc som gäller. Här kommer mina tankar och idéer om vinval.

Jag tänkte ha fyra Sauvignon Blanc av olika typ och komplettera med två andra druvor som också kan vara aromatiska och därmed möjliga att (kanske) förväxla med SB.

1. Klassisk Sauvignon Blanc från Loire
2013 Domaine du Bouchot Pouilly Fumé (www.systembolaget.se/2238) 189kr


2. Klassisk Sauvignon Blanc från Bordeaux
Satsar på en Munskänk-standard som dessutom var med på regionfinalerna häromveckan.
2010 Château de Rochemorin Blanc (www.systembolaget/4128) 154kr


3. Bra Sauvignon Blanc från NZ
2013 Craggy Range Te Muna Sauvignon Blanc (www.systembolaget/92330) 151kr


4. Sauvignon Blanc från Chile
Har själv ingen erfarenhet av SB från sydamerika, så jag tar den som Munskänkarna har med på sin lista.
2014 Castillo de Molina Sauvignon Blanc Reserva (www.systembolaget/6540) 93kr


5. Gewurtztraminer
2012 Gewurztraminer Réserve Hennÿ (www.systembolaget/2176) 119kr


6. Aromatisk Riesling eller....?
Här går jag bet alldeles. Finns det överhuvudtaget någon risk/chans att förväxla en Riesling med en SB?

Ligger dessutom ganska lågt i budgeten så om någon har andra alternativ som passar in i kategorierna så går det alltid att ändra.
Om jag får gny lite, utan att vara elak, så tycker jag du är generös rent prismässigt mot Fra och NZ medan du är snål mot Chi och SA (inte ens nämnt) där den mest intressanta Sauvignon Blanc görs nuförtiden. Jag brukar köra exempelvis Southern Right mot någon dussin-Sancerre som kostar 30% mer och det är alltid bara en vinnare när kvällen är över. Eller varför inte Cono Sur 20 Barrels mot Bdx / valfri Loire / valfri NZ. Samma resultat där när man kör blint.

Aromatisk Riesling är inte alls fel som lackmuspapper. Pewsey Vale är en bra kandidat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om jag får gny lite, utan att vara elak, så tycker jag du är generös rent prismässigt mot Fra och NZ medan du är snål mot Chi och SA (inte ens nämnt) där den mest intressanta Sauvignon Blanc görs nuförtiden. Jag brukar köra exempelvis Southern Right mot någon dussin-Sancerre som kostar 30% mer och det är alltid bara en vinnare när kvällen är över. Eller varför inte Cono Sur 20 Barrels mot Bdx / valfri Loire / valfri NZ. Samma resultat där när man kör blint.

Aromatisk Riesling är inte alls fel som lackmuspapper. Pewsey Vale är en bra kandidat.
Låter som kloka ord, men ett varningens finger bör höjas när det gäller Aussie-Riesling som många gånger har mängder av petroleum, i alla fall har 2008 Pewsey Vale The Contours (92515) det. :)
 

Vino fino

Medlem
Låter som kloka ord, men ett varningens finger bör höjas när det gäller Aussie-Riesling som många gånger har mängder av petroleum, i alla fall har 2008 Pewsey Vale The Contours (92515) det. :)
Du har en poäng där. Jag tar tillbaka och ändrar till Riesling från NZ. Stoneleigh hade, sist jag drack den, inte ett uns fotogen i sig. Saint Clair likaså.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Tack för värdefull input :)
Jag gillar själv inte Gewurztraminer, möjligen med undantag för någon halvtorr Vendange Tardive som har provats. Anledningen att den är med är att den finns i "kursplanen" som en av övriga vita druvor, den andra är Chenin Blanc. Det är möjligt att man kan våldföra sig mer på kursplanen och byta ut den mot något både godare och bredare, men med tanke på att det är första gången jag håller kurs så tror jag inte att jag vågar :oops: Det kanske är bra för deltagarna att ha åtminstone ett vin som sticker ut lite och förhoppningsvis därmed är lätt att identifiera så Gewurzen får bli kvar.
Aussie Riesling får det bli, troligen Saint Clair :D

Om jag får gny lite, utan att vara elak, så tycker jag du är generös rent prismässigt mot Fra och NZ medan du är snål mot Chi och SA (inte ens nämnt) där den mest intressanta Sauvignon Blanc görs nuförtiden. Jag brukar köra exempelvis Southern Right mot någon dussin-Sancerre som kostar 30% mer och det är alltid bara en vinnare när kvällen är över. Eller varför inte Cono Sur 20 Barrels mot Bdx / valfri Loire / valfri NZ. Samma resultat där när man kör blint.

Aromatisk Riesling är inte alls fel som lackmuspapper. Pewsey Vale är en bra kandidat.
Får skylla på Systembolagets usla hantering av beställningssortimentet :mad: Eftersom jag generellt har ganska liten erfarenhet av sydamerika så sökte jag helt enkelt på land och druva (Chile och Sauvignon Blanc) men då syns inte viner från beställningssortimentet eftersom fältet "druva" förmodligen inte är ifyllt i databasen. Tack och lov för FW som har en mycket bättre och flexiblare sökfunktion :cool:
Ska absolut fundera på 20 barrels, om inte annat så låter det spännande :D
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Så, då är listan spikad för torsdagens pass med Sauvignon Blanc som huvuddruva:
  • 2013 Domaine du Bouchot Pouilly-Fumé (2238)
  • 2010 Chateau de Rochemorin Blanc (4128)
  • 2013 Craggy Range Te Muna Sauvignon Blanc (92330)
  • 2014 Cono Sur 20 Barrels Sauvignon Blanc (71826)
  • 2012 Gewurztraminer Réserve Hennÿ (2176)
  • 2014 Saint Clair Riesling (6456)
Återkommer med utfallet senare.
Måste nu också börja planera nästa pass som är Cabernet Sauvignon. Lanserar mina idéer här och hoppas som vanligt på värdefulla tips och synpunkter :)
Total budget för sex flaskor: ca 1200kr

1. Klassisk Bdx-blend från Bordeaux
Bör naturligtvis domineras av CS men behöver absolut inte vara druvren så länge som den är någorlunda druvtypisk.
Kanske 2012 Ch Cantemerle (92565) kan fungera, finns fortfarande ströflaskor i vissa buitker.
2. Cab från Kalifornien
Munskänkarna rekommenderar Concannon men jag vill nog ha något lite roligare. Vet att bra Cali-cab kostar, men någon har säkert något bra tips. Har inga riktigt bra idéer själv för närvarande.
3. Aussie-cab
Är själv inne på 2008 Wynns Coonawarra Estate (70376)
4. SA-cab
Självklart dyker 2011 Kanonkop (95192) upp i tankarna, men det kanske vore kul att ha något som är mer typiskt SA-rökigt...
5. Chile-cab
Här tänker man sig kanske något som är rejält svartvinbärs-syltigt, saknar tyvärr erfarenhet.
6. NW-Shiraz
Något mulligt och kraftfullt Shiraz-vin att jämföra med CabS från nya världen. Kanske 2012 Penfolds Kalimna Bin 28 (16320)

Alla tips och synpunkter mottages tacksamt ;)
 
Toppen