Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rekommendera Chablis.

JoelK

Medlem
Hej. Jag undrar om någon sitter inne med en vass rekommendation på bra Chablis.

För att inderlätta gör vi lite kriterier. ;)

1. Dricka nu, pris mellan 80-200. Med fördel passa till mat. Ett lite mer vardags inriktat vin helt enkelt.

2. Mår bra av lite lagring(3-10 år?) pris kanske 100 till 3-400.

3. Mår bra av längre lagring. En topp om kanske mellan 20-30år. Men gärna längre eller att Peaken håller sig länge. Vill njuta när jag är gammal helt enkelt. Kan ju även lägga till att primör viner från 2009 även är mycket intressant.
Även utlands inköp funkar fint.
Pris runt: allt upp till runt 1500 (give or take några hundra)
Med risk för att idiot förklarat mig själv ( vet inget om Chablis och lagrings tider)!


Mvh// joel
 

Per Stade

Lege artis
SV: Rekommendera Chablis.

JoelK skrev:
Hej. Jag undrar om någon sitter inne med en vass rekommendation på bra Chablis.
1. Dricka nu, pris mellan 80-200. Med fördel passa till mat. Ett lite mer vardags inriktat vin helt enkelt.

Clotilde Davenne har en chablis, som är riktigt billig och jag tycker är bra.
Väldigt mycket mineral men blir bättre av att luftas ordentligt.
Hon har också en Bourgogne Blanc, som är ännu billigare.
Mera blommig frukt i smaken men om jag förstår saken rätt, helt oekad,
och därför ren och fin smak med bra syra. Påminner om chablis i stilen.
 

Krug88

Medlem
SV: Rekommendera Chablis.

JoelK skrev:
3. Mår bra av längre lagring. En topp om kanske mellan 20-30år. Men gärna längre eller att Peaken håller sig länge. Vill njuta när jag är gammal helt enkelt. Kan ju även lägga till att primör viner från 2009 även är mycket intressant.
Även utlands inköp funkar fint.
Pris runt: allt upp till runt 1500 (give or take några hundra)
Raveneau är för mig en helt överlägsen producent.
Näst intill omöjlig att få tag på i Sverige, men i London brukar det dyka upp lite flaskor ibland.
Bröderna gör bara runt 80 000 flaskor per år, varav hälften säljs till restauranger i Frankrike och resten går på export.

Jag har köpt lite på www.farrvintners.com
Prova där, dock så tror jag ditt drickfönster är lite väl optimistiskt.
Visst händer det att de kan leva 20-30år, men det är rätt sällsynt.
Men 10-15 brukar de klara utan svårighet om årgången är ok.
 

anders

Medlem
SV: Rekommendera Chablis.

Kan börja med att rekommendera boken "”Möten med Chablis" skriven av Anders Levander. Mycket trevlig bok som ger en väldigt bra översikt av i synnerhet producenter värda namnet. Ger även förslag till drickfönster och en utförlig årgängsbeskrivning om jag minns rätt, har inte boken framför mig.

I tillägg till 88:ans Raveneau så kan man nämna den (nästan?) lika svårtillgängliga Dauvissat.
Något lättare är det med producenten William Fevre som ev kan finnas att beställa från Bibendum. Du kan kolla, de är lite dåliga på att uppdatera sin hemsida... Snabb koll visar att SS i alla fall listar 2007 Les Lys från den firman.
 

chambertin

Medlem
SV: Rekommendera Chablis.

Domaine Billaud-Simon är en annan bra odlare (dom flesta viner förutom två Vieille Vignes ser ingen ek alls under vinfiieringen) liksom Domaine Alain Geoffroy (ingen fatlagring på deras viner förutom Grand Crû Les Clos och 1:er Crû Bearouy Vieille Vignes).

Domaine Jean-Paul Droin gör också en del bra Chablis och Grand Crû:erna och vissa av 1:er Crû-vinerna har en del fatton.

Annars tycker jag nog liksom föregående inlägg att Raveneau, Fèvre och och Dauvissat är dom vassaste.

Vad gäller lagring så räkna med max 5-10år för en 1:er Crû från bra fima/årgång och max10-15år för en motsvarande Grand Crû.

Innan du köper så kanske du bör prova för stilskillnaden mellan dom ekade/oekade är ibland ganska påtaglig och det är inte givet vilket man gillar bäst.
 

Lando

Medlem
SV: Rekommendera Chablis.

Finns faktiskt några William Fevre på bolaget: Petit Chablis, Chablis och Premier Cru Les Lys. Inte provat någon av dom, men ska snart!
 

Segol

Medlem
SV: Rekommendera Chablis.

anders skrev:
Kan börja med att rekommendera boken "”Möten med Chablis" skriven av Anders Levander. Mycket trevlig bok som ger en väldigt bra översikt av i synnerhet producenter värda namnet. Ger även förslag till drickfönster och en utförlig årgängsbeskrivning om jag minns rätt, har inte boken framför mig.

I tillägg till 88:ans Raveneau så kan man nämna den (nästan?) lika svårtillgängliga Dauvissat.
Något lättare är det med producenten William Fevre som ev kan finnas att beställa från Bibendum. Du kan kolla, de är lite dåliga på att uppdatera sin hemsida... Snabb koll visar att SS i alla fall listar 2007 Les Lys från den firman.

"Möten med Chablis" är som Anders säger riktigt bra!
Om det inte kommit en ny upplaga är årgångsbeskrivningarna tom 2004 eller 2005 om jag kommer ihåg rätt.

Eftersom du säger att du inte har några problem att köpa från utlandet borde du kunna hitta alla producenter som nämnts i tråden. Jag sitter på jobbet och företagets irriterande IT-policy innebär att vinhandlare på nätet inte anses vara arbetsrelaterade så jag kan inte kika på det nu. Jag vet dock sen tidigare att förutom Farrvintners har tex Millesimes haft flera olika viner från Raveneau, Dauvissat och William Fevre.
Vad gäller William Fevre har jag för mig att man kan se på etiketten om vinet är gjort på egna eller inköpta druvor, står det "Domaine" på etiketten är vinet gjort på deras egna druvor.
 

Jos

Medlem
SV: Rekommendera Chablis.

Vill du lagra så länge som 30 år så är det inte Chardonnay från Chablis du ska spara utan från någon annanstans... Och som bubblar... ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Rekommendera Chablis.

Jos skrev:
Vill du lagra så länge som 30 år så är det inte Chardonnay från Chablis du ska spara utan från någon annanstans... Och som bubblar... ;)

Jaha, då skall den stackaren redan ramla in i träsket och bli fast för alltid, jag ser nog allt vad du tänker :eek:
 
Toppen