Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa till Champagne 17-21 April

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hallå där vänner och pirater!

Nu är semesteransökan inskickad till frun i tre exemplar och godkänd från högsta instans så då är det äntligen dags att möta våren i Paris, eller vänta nu, faktiskt ännu bättre, i Champagne!
Det är jag och några barndomsvänner som jag lurat ner i champagneträsket som skall åka och vi planera ingen "korvstoppning" utan kör väl kanske max två-tre producenter om dagen. Jag hade förstås klarat ett hårdare tempo men vi ska tydligen ha lite semester också, inte bara hårdpimpla champagne hela dagarna.

Jag hade varit väldigt tacksam för förslag på bra restauranger både för lunch och middag samt även andra saker som inte får missas. Är det någon rolig producent som man är en rutten fisk om man inte besöker och så vidare.

Jag får hjälp av en bekant med mycket kontakter därnere att boka upp några producenter och de som jag har på min förslagslista är:
Marguet
Paul Dethune
Selosse
Legras & Haas
Vilmart
Funderar även på David Léclapart

Och så här ser det mycket lösa planeringen ut för dagen, vilka producenter som besöks vilka dagar lär komma att ändas beroende på när de har tid osv.

Fredag 17
Landar CDG 13.00 och hyr bil
Checkar in på Hotel De La Paix i Reims?
Eventuellt ett besök när vi kommer fram om vi hinner?
Middag för kvällen var?
Lördag 18
Här kör vi hårt hela dagen
två besök med lunch i mellan, kanske tre? Lunch var?
Funderar på Vilmart, Marguet och Legras
Avslutas med middag på trestjärniga Asiette Champenoise och efter det fria aktiviteter på byn (ja, medveten om att det är farligt och kan sluta hur som helst)
Söndag 19
-Kanske lätt bakis?
Lite av en vilodag med tanke på föregående kväll, bilen får stå och vi turistar lite.
Tänker att vi ser källarna hos Moet och Pommey då det sägs vara mycket vackert
Får väl passa på och se Katedralen
Tips på lunch/Brunch och middag i Reims således.
Eftersom dagen innan var trestjärning hade det varit kul att kanske prova motsatsen med middag på något litet lokalt rustikt?

Måndag 20
Tour på Selosse på morgonen
Lunch på Selosse restaurang
Paul Dethune på eftermiddagen

Tisdag 21
Hem från CDG 15.20


Jag är tacksam för bra förslag roliga idéer och glada tillrop från forumets medlemmar och särskilt från @magnum som ju faktiskt är vår man på plats.

Hade även varit kul med lite tips på vad som kan vara lönt att släpa hem i vinväg, jag bryr mig ju inte om att köpa sådant som jag kan få tag på här hemma utan då skall det ju vara sånt som är svårt att hitta.
-Maten behöver inte vara trestjärnig varje måltid utan små okända smultronställen är nästan ännu roligare.

Sist men inte minst tips på bra vinbutiker i Reims, kanske då inte bara för Champagne utan vin i allmänhet.

Tackar på förhand och hoppas ödmjukt att forumet vill hjälpa mig med allt sitt kunnande!

/Emanuel
 

magnum

Epernay, Frankrike
Marguet och Dethune ligger i samma by 100m från varandra så dom bör ni ta samma dag, byt plats på Dethune och Legras. Även Leclapart är lämpligt att besöka samma dag.
Moet tror jag håller stängt under sin renovation, får kolla om det är öppet.
Är det huggit i sten att ni måste bo alla nätter i Reims?
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är det huggit i sten att ni måste bo alla nätter i Reims?
-Absolut inte, var mest för enkelhetens skull jag tänkte slippa checka in och ut men det hade ju kanske varit trevligt att se någon annan by också...
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Marguet och Dethune ligger i samma by 100m från varandra så dom bör ni ta samma dag, byt plats på Dethune och Legras

Hade förstås varit kul att klämma in Savart, hur ser de ut hos dem, kör de färdiga turer eller bokar man tid?
Okej, ny ordning;

Lördag
Dethune
Lunch?
Marguet, Leclapart

Måndag
Selosse
Lunch på Selosse
Legras, Vilmart
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Reims fre-sön, Epernay sön-tis!?
Absout, ingen dum idé, kan vara kul att få se något mer,
Var bor man i Epernay? kan tillägga att vi inte är särskilt kräsna med boende bara det finns en säng och är trevligt, gymmet lär vi inte använda i alla fall :)
 

Martin Berggren

Bad santa
Måndag-tisdag kommer det krylla av branschfolk i området när årets odlarmässor arrangeras. De två som jag kommer besöka på måndagen är Terres et Vins (www.terresetvinsdechampagne.com), i år i Reims, och Verzenay Grand Cru de Champagne (www.facebook.com/VerzenayGrandCruDeChampagne) i Verzenay. Finns ytterligare ett antal odlarmässor som jag inte har koll på. Utmärkta tillfällen att prova mängder av vin på kort tid. Dessutom är många av de lite svåråtkomliga odlarna representerade. Tror de flesta av dessa mässor är reserverade för branschfolk men det kan ni säkert lösa med din "bekanta" ;)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Måndag-tisdag kommer det krylla av branschfolk i området när årets odlarmässor arrangeras. De två som jag kommer besöka på måndagen är Terres et Vins (www.terresetvinsdechampagne.com), i år i Reims, och Verzenay Grand Cru de Champagne (www.facebook.com/VerzenayGrandCruDeChampagne) i Verzenay. Finns ytterligare ett antal odlarmässor som jag inte har koll på. Utmärkta tillfällen att prova mängder av vin på kort tid. Dessutom är många av de lite svåråtkomliga odlarna representerade. Tror de flesta av dessa mässor är reserverade för branschfolk men det kan ni säkert lösa med din "bekanta" ;)
Kul. tack för tipset!
-Vet inte om det är bra eller dåligt, låter som det kan bli svårt med hotell och att boka besök om folk är upptagna med mässor... Kanske får fundera på ny strategi och träffa några producenter på mässorna istället om man kan lura sig in...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är syftet inköp eller bara besök hos producenterna eller något annat? Detta påverkar ganska mycket hur man bör tänka när det gäller producenturval. Jag vet inte hur mycket "tentakler" din kontakt har, men några av de producenter som du listat (och som andra har föreslagit) i "kultodlarklass" är nog inte de allra lättaste att boka in besök hos, och några av dessa har nog nästan aldrig något att sälja till förbipasserande.
Siktar du "en stjärna lägre" är det förmodligen inga problem varken att boka besök, förutsatt att du inte prickar någon dag de är på mässa, eller att köpa.
Tror inte att småodlarmässorna fyller alla hotell, för de är inte jättestora. Möjligen blir det lite mer tryck i Épernay.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Absout, ingen dum idé, kan vara kul att få se något mer,
Var bor man i Epernay? kan tillägga att vi inte är särskilt kräsna med boende bara det finns en säng och är trevligt, gymmet lär vi inte använda i alla fall :)
Billigast sängplats inne i Epernay är Ibis. Berceaux vettigt pris och bra.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är syftet inköp eller bara besök hos producenterna eller något annat? Detta påverkar ganska mycket hur man bör tänka när det gäller producenturval. Jag vet inte hur mycket "tentakler" din kontakt har, men några av de producenter som du listat (och som andra har föreslagit) i "kultodlarklass" är nog inte de allra lättaste att boka in besök hos, och några av dessa har nog nästan aldrig något att sälja till förbipasserande.
Siktar du "en stjärna lägre" är det förmodligen inga problem varken att boka besök, förutsatt att du inte prickar någon dag de är på mässa, eller att köpa.
Tror inte att småodlarmässorna fyller alla hotell, för de är inte jättestora. Möjligen blir det lite mer tryck i Épernay.
Syftet är inte inköp i första hand om det inte skulle dyka upp något speciellt, jag har valt dessa producenter då det är champagner som jag själv har i källaren och uppskattar.
Vi flyger ju hem så 12 flaskor lär väl bli max vad man orkar släpa även om man med plusbiljett och EB-silver teoretiskt kan ta tre väskor om 12 flaskor, förutsatt att man har samma kläder på sig i fyra dagar :)
Jag är även rimligt säker på att vi är välkomna på besök hos producenterna jag listat förutsatt att de har tid.

Hur som helst så tar jag tacksamt emot förslag på andra odlare som är värda ett besök, är ju trevligt att upptäcka något nytt och inte bara träffa producenter som man redan känner till.

Billigast sängplats inne i Epernay är Ibis. Berceaux vettigt pris och bra.

Berceaux ser supertrevligt ut, känns värt varenda krona mot Ibis.

Då får det bli fre-sön i Reims och Sön-tis i Epenay.

PS. I en annan tråd nämndes att fransmännen har en faiblesse för riktigt dåliga bildspel i Flash och jag börjar förstå vidden av detta, man blir ju allvarligt sjösjuk av de flesta sajter man går in på, och jag arbetar ju trots allt till sjöss. Blark.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Försök få in Vilmart fredag eller lördag. Legras måndag morgon innan Selosse. Ambonnay (Marguet & Dethune) på em efter lunchen hos Selosse.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Försök få in Vilmart fredag eller lördag. Legras måndag morgon innan Selosse. Ambonnay (Marguet & Dethune) på em efter lunchen hos Selosse.
Okej;
Det gör fyra producenter på måndagen om vi ska köra Legras, Selosse, Marguet och Dethune...
Är det kanske optimistiskt att planera dessa till måndagen om det samtidigt pågår en massa mässor för småodlare?

Men om det funkar och vi träffar Vilmart på fredagen blev plötsligt lördagen fri, vad ska man plocka in där i så fall?

Jag tänker Leclapart och något mer?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Okej;
Det gör fyra producenter på måndagen om vi ska köra Legras, Selosse, Marguet och Dethune...
Är det kanske optimistiskt att planera dessa till måndagen om det samtidigt pågår en massa mässor för småodlare?

Men om det funkar och vi träffar Vilmart på fredagen blev plötsligt lördagen fri, vad ska man plocka in där i så fall?

Jag tänker Leclapart och något mer?
Om någon deltar i nån mässa så blir det nog inget besök annars så hinner ni med de 4. Lördag i Reims, vinbutiker, katedralen samt nåt besök hos stort hus, tex Pommery och kanske Leclapart. Söndag Epernay, besök i Hautvillars mm.
 

chambertin

Medlem
Hur som helst så tar jag tacksamt emot förslag på andra odlare som är värda ett besök, är ju trevligt att upptäcka något nytt och inte bara träffa producenter som man redan känner till.
Ser ju tight ut som ert schema ser ut men eftersom ni är i Ambonnay så mycket och jag känner två ytterligare odlare där så kan jag rekommendera Marie-Noëlle Ledru (tror dock att hon enbart pratar franska men är inte helt säker) och H.Billiot..
 
Last edited:
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ser ju tight ut som ert schema ser ut men eftersom ni är i Ambonnay så mycket och jag känner två ytterligare odlare där så kan jag rekommendera Marie-Noëlle Ledru (tror dock att hon enbart pratar franska men är inte helt säker) och H.Billiot..
Tack alla för tips och bra idéer!
Jag ska ta denna veckan och se till att få biljetter bokade och försöka få bekräftat om och när producenterna jag planerat att besöka har tid sedan får jag gå vidare med planeringen.
Jag återkommer när jag börjat få ihop min ondskefulla plan, då måste jag ju få lite tips på bra ställen att äta också :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack alla för tips och bra idéer!
Jag ska ta denna veckan och se till att få biljetter bokade och försöka få bekräftat om och när producenterna jag planerat att besöka har tid sedan får jag gå vidare med planeringen.
Jag återkommer när jag börjat få ihop min ondskefulla plan, då måste jag ju få lite tips på bra ställen att äta också :)
Har du kollat med @magnum också, han behöver ju lite sällskap där borta! (finewines.se - ett forum för fina vinare och goda relationer)
 
Toppen