Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resan till Champagne 6-10 oktober

Elvis

Medlem
Kom precis hem från en skön långhelg i Champagne tillsammans med fem vänner, bland annat shorepower. Jag återkommer med en lite längre rapport men här är vad vi drack (i kronologisk ordning):

Middag i Reims onsdag kväll (mjukstart :))
Veuve Clicquot 2002
Piper-Heidsieck 2000

Hotellbaren onsdag kväll
Billecart-Salmon Extra Brut 2004

Besök hos Krug torsdag förmiddag
Krug Grand Cuvée
Krug Clos de Mesnil 1998
Krug 1998
Krug 1995

Besök hos Roederer torsdag eftermiddag
Cristal 2004
Cristal 2002
Roederer Rosé 2005
Roederer bdb 2004

Besök hos Taittinger torsdag kväll
Taittinger Brut Reserve
Les Folies de La Marquetterie (2004)
Taittinger 1995
Comtes 1999
Comtes Rosé 2004
Taittingerer 2004
Prélude Brut
Comtes Rosé 1999

Besök hos Vilmart fredag morgon
Coeur de Cuvée 2001

Besök hos Philipponnat fredag förmiddag
Grand Blanc 1985 (deg juni 2007)
Grand Blanc 1982 (deg juni 2007)
Royal Reserve Non Dosé (2006 bas)
Grand Blanc 2004
Cuvée "1522" 2002
Cuvée "1522" Rosé 2003
Clos des Goisses 2000
Clos des Goisses 1992 (deg en vecka tidigare)
Close des Goisses 1993 (deg när vi såg på)

Besök hos Leclapart fredag eftermiddag
l'Amateur 2005
l'Artiste 2005
l'Artiste 2000
l'Alchimiste 2005
l'Alchimiste 2006
l'Alchimiste 2002
rödvin

Middag på hemlig restaurang :)
Cristal 1994
Lanson 1979 magnum
Krug 1982
Krug CdM 1979
Salon 1976 magnum

Besök hos Marguet lördag morgon
Margues Pere & Fils 2004

Besök hos Egly-Ourier lördag förmiddag
Fyra fatprover, inklusive ett rödvin
Ambonnay Rouge 2008
Les Vignes de Vrigny
Brut Tradition
Egly-Ourier 2003

Besök hos Legras & Haas lördag eftermiddag
Tre specialchampagner från 1995
Cuvée "2000" 1996
lite fatprover

Middag på Les Crayères lördag kväll
Clos des Goisses 1986 magnum
Billecart-Salmon bdb 1989 magnum
Billecart-Salmon NF 1985
 
SV: Resan till Champagne 6-10 oktober

vi drack en l'Apotre 2005 hos Leclapart också. Blev lite Doyard NV och 1996 samt Paul Bara Rouge 2002 efter du försvunnit. Verkligen kul resa.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Resan till Champagne 6-10 oktober

What?? Ingen guidad tur hos Moet?? ???
Fan grabbar, ni har missat nåt.

Annars verkar ni ju ha fått i er en del gott. ;D
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Resan till Champagne 6-10 oktober

Det var en sanslös resa. Här är några höjdpunkter:

  • Guiden på Krug som efter visningen sa att för att vi ska förstå Grand Cuvée är det bra att börja med att prova Clos de Mesnil. Ja, varför inte! :)
  • Mötet med Jean-Baptiste Lécaillon, Cellar Master på Roederer. Han hade otroligt mycket intressant att berätta.
  • Att se Charles Philipponnat plocka upp en odegorgerad Clos des Goisses nere i källaren, sedan degorgera den ute på gården och prova direkt var en upplevelse utöver det vanliga. Charles var fantastiskt trevlig och det besöket var nog nummer ett under resan.
  • Restaurangen som hade Krug CdM 1979 för 700 Euro och Salon 1976 magnum för 420 Euro. Tyvärr var maten inte i närheten av vinlistan men vi var rätt nöjda ändå. Var restaurangen låg och vad den heter? Kommer tyvärr inte ihåg. ;)
  • Att se David Leclapart poppa sina egna champagner så att korkarna flög 15 meter upp i luften, tvärtemot hur man "ska" göra. ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Resan till Champagne 6-10 oktober

Elvis skrev:
  • Restaurangen som hade Krug CdM 1979 för 700 Euro och Salon 1976 magnum för 420 Euro.

  • Larvigt bra priser!
    Jag åkte på att betala hela 700 euro när jag köpte loss en Salon 76 mag på Le Mesnil för ett antal år sedan.
    Tycker fortfarande att det var ett klipp! Värd varenda krona...

    Minns också när Jimmy lurade av en gammal tant sina 2 st CdM 79 för 1500kr styck. ;D
    Jag var med på en av dem åtminstone...
 

chambertin

Medlem
SV: Resan till Champagne 6-10 oktober

Shit vilken skön resa killar !
Kan intyga att CH så lite matt ut i torsdags när SMS:en började komma.

Förutom det så är det här är en riktigt jobbig tråd att läsa :(
Kan du inte gå in och låsa den Jimmy ?

Som svepskäl kan du ange att vi inte fått reda på vilken krog som säljer Salon -76 på magnum för 420€. ;)
 

CH

Medlem
SV: Resan till Champagne 6-10 oktober

Krug88 skrev:
Larvigt bra priser!
Jag åkte på att betala hela 700 euro när jag köpte loss en Salon 76 mag på Le Mesnil för ett antal år sedan.
Tycker fortfarande att det var ett klipp! Värd varenda krona...

700 eruo är ett klipp och 420 ska vi inte ens tala om.

Jag var med och budade på en Salon -76 (75cl) hos Bruun Rasmusen i vintras. Vill minnas att den klubbades för runt 6500dkk och på det tillkommer ju 20% + frakt. Jag drog mig ur nånstans innan 5000 eftersom jag tyckte det drog iväg för mycket.
Var sedan hemma och höll en provningen hos en kille och hans vänner 2 veckor senare och då visade det sig att det var han som hade köpt den. Lite bittert berättade han att han inte kände till att det tillkommer 20% på klubbat belopp.
 
SV: Resan till Champagne 6-10 oktober

Segolas skrev:
Jag hoppas fortfarande på en en mer utförlig rapport om det ni drack :)
Ska skriva rent anteckningarna, jag har 2/3 av ansvaret, Elvis 1/3. Vi har inte velat strö allt för mycket salt i såren på vissa forumsmedlemmar men då de nu nästan läkt så är det väl dags att riva upp dem igen .-)
 
Toppen