Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurang Adler (Göteborg)

Mattias Schyberg

Administratör
Nyöppnad ambitiös restaurang alldeles bredvid Barsac Wine Bar på Victoriagatan i Göteborg.

Oerhört mysigt och modernt med bekvämlighet i fokus. Mjukt och fluffigt med magnifik inglasad uteplats och sobra källarlokaler. Vinlista av klass med vettiga priser. Här kommer alla vinnördar hitta något som passar för en rimlig peng. Mycket unga årgångar visserligen, men ett och annat med ålder också. Motiverad, kunnig och charmant personal. Perfekt service!

Till förrätt blev det hjort och till huvudrätt fasan med ramslök. Hög kvalitet och goda smaker. Tog in en flaska -09 Guigal Hermitage bara för att lusten fanns. Inget försök till mat- och vinmatchning även om det funkade bra till fasanen. Vi fick dessutom in ett glas med chardonnay från Australien att sippa på till förrätten signerat Logan (i stort helt ofatat upplevelsemässigt, men också lite intetsägande).

Guigal levererade bra, men jag störde mig en aning på att det uppvisade lite väl mycket smörkola och för lite peppar och chark. Gott ändå givetvis, men inte magiskt. (90p).

Väl värt ett besök. Rekommenderas varmt!

image.jpeg

Hjort...

image.jpeg

Fasan med ramslök...

image.jpeg



image.jpeg


image.jpeg
 

Daniel A

Administratör
Fick nöjet att inta en middag på Adler nu i helgen. Syrran och jag bjöd föräldrarna på en helkväll som födelsedagspresent. En mycket lyckad företeelse och en mycket trevlig kväll.

Är tyvärr riktigt kass på att ta bilder av mat (jag kommer på det när ungefär en tugga finns kvar…). Så håll till godo med en kort liten recension i ord.

Först sammanfattningen: Adler är bra. Gå dit.

Sen lite mer utvecklat: Adler är en väldigt ambitiös restaurang, vilket är tydligt från start och blir tydligare ju längre in i middagen vi kommer. Det är en påkostad lokal, med genomtänkt inredning som drar åt det murrigt mysiga (mycket mörka färger). Bemötandet är trevligt och professionellt. Eftersom jag är med dröjer det ett tag innan vi kan beställa någon dryck; vinlistan är fylld till bredden med intressant vin. Mycket klassiskt, en hel del spännande och ovanligt.

Lite otaktiskt har vi tidigare på dagen ätit en stor lunch (hamburgare på 2112 - mums!), så samtliga beställer inledningsvis bara in en varmrätt. Innan maten får vi in en liten bit fisk (sill?), ljummen och med något grönt pulver på (b.l.a. alger). Mycket bra. Det vispade smöret med tillhörande mjukt och hårt bröd är förvånansvärt gott (inte en del av middagen som brukar imponera generellt).

Gösfilé med böcklingskum och tre variationer av jordärtskocka är varmrätten framför mig. En mycket beige sammansättning, men snyggt upplagd. De krispiga jordärtskockschipsen av skalet är riktigt välgjorda, och böcklingskummet ger verkligen en extra dimension till gösen (som är som gös ska vara. God). Jag får feeling och tar in en förrätt innan efterrätterna… Rå bankad havskräfta med rödbetor. Här ångrar jag bristen på bild. På en rund, svart tallrik ligger carpacciotunt havskräftskött. Det är cirkelformat, ena halvan är ren och vit, och den andra halvan är röd av (frystorkat?) rödbetspulver blandat med kräftans rom. Sjukt snygg mat; väldigt god.

Innan efterrätten får vi en liten sorbetklick av mynta, basilika och gräslök. Fungerar utmärkt, och var den rätt som familjen tyckte var mest spännande. Efterrätten blev hjortronglass med getmjölkskräm, rårörda hjortron, hjortronmaräng och timjan. Getinslaget höjer rätten lite från hjortronmängden.

Dryckerna då? Måste inleda med beröm av ett slag som sällan syns på det här forumet. Syrran tog in två alkoholfria drinkar (“hitta på något. Gör något kul”). Den första experimenterades fram från scratch och presenterades med “det här är verkligen ett test. Om du inte gillar det fixar vi något nytt!”. Riktigt spännande, och med så många ingredienser att jag glömt samtliga. Andra drinken var en alkoholfri variation av något de hade på menyn, men ändrad tillräckligt mycket för att fortfarande vara balanserad. Många bonuspoäng när alkoholfria drinkar tas på så stort allvar!

Vinet blev, efter stort velande, en 2008 Vasse Felix, Heytesbury Chardonnay. Riktigt roligt att få dricka en mogen Vasse Felix! Jag, och många andra på forumet, har hyllat det här vinet i yngre tappning. Det är mycket fat här, men vinet bär upp det fint. Komplext, och i riktigt bra fas nu. Enda negativa var kanske att syran börjat backa lite (men oklart hur hög den var från början). 90p.

DSC_2153.JPG

(vin kommer jag alltid ihåg att ta kort på...)

Till efterrätterna blev det 40yo Quinta do Vallado, Tawny Port. En mycket bra och mångfacetterad tawny, men den påminde också om varför jag nästa varje dag i veckan hellre dricker madeira… Jag vill ha mer syra och intensitet! Blev lite 2002 Ch. Suduiraut också, vilket är en Sauternes att lita på! Till kaffet besökte jag ett väldigt gammalt smakminne: Leopold Gourmel, Âge de Fleurs (15 år). Fortfarande en fantastisk cognac.

Ska bli mycket spännande att besöka Adler igen, om ett år eller så!
 
Kan tyvärr inte instämma i lovorden. Vi kanske hade otur efter alla goda betyg här att dömma. Känns som att köket vill väldigt mycket mer än de kan. Efter en katastrofal kungskrabba med rostade (brända?) pistagenötter som förrätt blev vi erbjudna efterrätter som kompensation. Efter vi avverkat även våra varmrätter där piggvaren var på tok för välhalstrad valde vi att strunta i det och hellre gå någon annanstans för dessert. Dyra råvaror som tyvärr smakade billigt. Får mig att undra över kvaliteten på råvarorna. Endast ett behjälpligt väl tillagat fasanlår räddar dem från lägsta betyg. Ambitionen är det inget fel på. Mysig lokal och en gedigen vinlista. Har sett att restaurangen ofta är glest besökt och misstänker att de fått tömma lite på kvaliteten på råvarorna för att få ekonomin att gå ihop. När man ändå prismässigt ligger på en ganska hög nivå förväntar jag mig att standarden skall vara högre. Både på råvaror och personal.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kan tyvärr inte instämma i lovorden. Vi kanske hade otur efter alla goda betyg här att dömma. Känns som att köket vill väldigt mycket mer än de kan. Efter en katastrofal kungskrabba med rostade (brända?) pistagenötter som förrätt blev vi erbjudna efterrätter som kompensation. Efter vi avverkat även våra varmrätter där piggvaren var på tok för välhalstrad valde vi att strunta i det och hellre gå någon annanstans för dessert. Dyra råvaror som tyvärr smakade billigt. Får mig att undra över kvaliteten på råvarorna. Endast ett behjälpligt väl tillagat fasanlår räddar dem från lägsta betyg. Ambitionen är det inget fel på. Mysig lokal och en gedigen vinlista. Har sett att restaurangen ofta är glest besökt och misstänker att de fått tömma lite på kvaliteten på råvarorna för att få ekonomin att gå ihop. När man ändå prismässigt ligger på en ganska hög nivå förväntar jag mig att standarden skall vara högre. Både på råvaror och personal.
Jag tror din teori kring att det går lite trögt för dem är en trolig anledning till att det kan ha blivit sämre sedan starten. Synd om så är fallet, för mina upplevelser har verkligen levererat, men det var längesen sist. :(
 
Toppen