Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurang Postgatan (Kalmar)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Efter att just ha intagit en rejäl fackpampsvinlunch på denna småländska gastropärla så jag tycker det är på tiden att de förtjänar en egen tråd särskilt som en annan av stamgästerna nu även blivit forummedlem i form av @Stenberg.

Postgatan drivs av folk som gjort sin gröntjänst på bland annat PM och deras fokus ligger på säsongsbetonad mat gjord på noggrant utvalda lokalproducerade råvaror.
Maten de lagar ligger enligt mig på nivå för en stjärna och även deras luncher håller mycket hög kvalité.
Lägg därtill att deras unga men mycket duktiga och ambitiösa sommelier Robin håller på för fullt att bygga upp en trevlig vinkällare som nog kommer bli hädisk med tiden.
Har ni vägarna förbi Kalmar så är ett stopp på "posten" ett måste och jag lovar att återkomma med ett mer utförligt reportage om maten längre fram där förhoppningsvis @Stenberg kan sköta fotandet och jag kan sköta dravlandet.

För nu får jag nöja mig med nöjet att posta en bild på vad vi lyckades pilla i oss till lunch idag:
(Behöver jag tillägga att vi var på bra humör efteråt:p)
20160205_125044[1].jpg
 

Stenberg

Medlem
Efter att just ha intagit en rejäl fackpampsvinlunch på denna småländska gastropärla så jag tycker det är på tiden att de förtjänar en egen tråd särskilt som en annan av stamgästerna nu även blivit forummedlem i form av @Stenberg.

Postgatan drivs av folk som gjort sin gröntjänst på bland annat PM och deras fokus ligger på säsongsbetonad mat gjord på noggrant utvalda lokalproducerade råvaror.
Maten de lagar ligger enligt mig på nivå för en stjärna och även deras luncher håller mycket hög kvalité.
Lägg därtill att deras unga men mycket duktiga och ambitiösa sommelier Robin håller på för fullt att bygga upp en trevlig vinkällare som nog kommer bli hädisk med tiden.
Har ni vägarna förbi Kalmar så är ett stopp på "posten" ett måste och jag lovar att återkomma med ett mer utförligt reportage om maten längre fram där förhoppningsvis @Stenberg kan sköta fotandet och jag kan sköta dravlandet.

För nu får jag nöja mig med nöjet att posta en bild på vad vi lyckades pilla i oss till lunch idag:
(Behöver jag tillägga att vi var på bra humör efteråt:p)
Visa bifogad bild 6262

Jag kan inte annat än instämma i @Emanuel s hyllning. Som stammis (jag kan ha "råkat" pricka in de första 5 helgerna de hade öppet och flera därefter) kanske jag kan ses som lätt partisk men det handlar bara om att jag gillar god mat och dryck. Och att det nu finns att tillgå på hemmaplan.

Förutom att maten håller så hög kvalitet som den gör gillar jag även den mycket avslappnade stämningen. Inte stelt för fem öre vilket ibland kan vara fallet på traditionella finkrogar. Väl värt både ett besök och en omväg. Nu fick jag hemlängtan. Och jag som just fått veta att min avmönstring blir försenad med nästan 2 veckor...


Härligt! Bra att veta. :)

Föräldrarna bor i Oskarshamn, så det är ju inte helt ovanligt att vägarna går förbi Kalmar ibland (för i Oskarshamn går det inte att hitta särskilt vettig mat om jag inte gör den själv). Vi kanske skulle utforska möjligheterna för en SmålandsBYOB någon gång, @Emanuel och @Stenberg ?

Låter absolut som en plan! Så länge jag befinner mig i rätt land och världsdel är jag med på de flesta ursäkter för att äta och dricka lite gott. Även om det inte alltid går hand i hand med min andra nya hobby som är triathlon i allmänhet och Ironman i synnerhet. Från början på mars är jag hemma från havet i åtminstone 3 månader.

Som en liten parentes så ser vi förstås med spänning fram emot nästa krogsatsning i Kalmar som ska ske under våren när en White Guide-krögare från regionen ska öppna restaurang i gamla Tullhuset. Hur det blir återstår att se. :)
 

Stenberg

Medlem
Och om någon skulle vilja veta mer så är adressen www.postgatan.nu.

Hade även tänkt länka till lokalblaskan Barometern som nyligen hade en artikel om en av deras kockar, Mikkel, som ska till Island och tävla i nordiskt mästerskap vilket borde tyda på en viss potential men min satellituppkoppling ville inte riktigt som jag. Jag får väl helt enkelt vara glad att den fortfarande släpper in mig här. ;)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Härligt! Bra att veta. :)

Föräldrarna bor i Oskarshamn, så det är ju inte helt ovanligt att vägarna går förbi Kalmar ibland (för i Oskarshamn går det inte att hitta särskilt vettig mat om jag inte gör den själv). Vi kanske skulle utforska möjligheterna för en SmålandsBYOB någon gång, @Emanuel och @Stenberg ?
Klart du ska ta en sväng förbi Kalmar om du ändå är så nära! Vi har ju en alldeles förträffligt provningslokal i bästa Fritzl anda perfekt för BYOB och ett litet gäng som gärna hakar på och tar med sig en flaska.
Är allt för dåligt med forumsmedlemmar som har vägarna förbi vår lilla avkrok, får hoppas det kanske blir bättre när nu gastroscenen börjar utvidga sig bortom Karin Fransson och PM och vi börjar få lite fler lokala vinnördar.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Konstaterar att Petter hyllar Postgatan efter ett besök dit igår vad det nu är värt.
Risken är väl att man inte får ha den lilla pärlan ifred längre när hans 109k följare ska boka bord...
Screenshot_2016-02-10-20-20-45.png
 

Mattias Schyberg

Administratör
Första kvällen i Kalmar startade i @Emanuels nybyggda takvåning med lite bubbel i handen någon timme innan det blev åka av på [Kiaaahlmaaaaas] (Kalmars) hippaste och bästa restaurang Postgatan.

Det blev två riktigt bra bubbel bör tilläggas, där framför allt 95:an imponerade mycket med sin mogna och intensiva frukt med honung, bokna äpplen och apelsinkrokant. Det är mest troligt på topp just nu. Det andra bubblet visade sig vara Norges mest sålda champagne och visst var det trevligt, men mer av det friska och fruktiga slaget med ganska kartig syra. Inte riktigt samma klass, men möjligen är det ett ungdomsproblem snarare än ett kvalitetsproblem.

image.jpeg


Efter dessa förfriskningar signerat @Stenberg och @Emanuel så traskade vi med raska steg till Postgatan där vi välkomnades som kungligheter och blev satta till bords. Vi blev 8 personer slutligen. Fyra vinnördar och respektive fruar. @rs14, @Emanuel, @Stenberg och jag själv.

Vi gick all in med mat och vin. Postgatans eminenta sommelier @Robin hade sytt ihop ett vinpaket till oss och serverade vinerna blint inför varje rätt. Roliga viner genomgående. Maten var sublim utan att vara högtravande. Modernt med finess och elegans. Blev fullständigt förälskad i den confiterade rödingen, men även variationen på broccoli imponerade lite extra.

image.jpeg

  • Sotad pilgrimsmussla - hummeremulsion - pumpa ifrån Vassmolösa
  • Postgatans brödservering (ej med på bild)
  • Broccoli på tre sätt - ostron - pepparrot - mandel
  • Kalvbräss - kycklingmousséline - lokal majs - svart trumpetsvamp
  • Confiterad röding - Botulfs morötter - jordärtsskocka - rostad citron - dragon
  • Bonusrätt! - lamm med lite smått och gott som jag har glömt.
  • Höstbär & grädde (missade att ta en bild på soppan som hälldes över)
  • Variation på äpple - hasselnöt - vassle
  • Bonusrätt 2! - bakverk av något slag.

image.jpeg

  • 1991 Peter Lauer Reserve 91 Sekt
  • 2014 Château de Brézé Saumur Blanc Clos du midi
  • 2000 Château d’Arlay Blanc Tradition
  • 2008 Château de Chambrun
  • 2013 Domaine Dupont Givre Cidre de Glace
  • 2011 Von Schubert Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Spätlese

WOTN blev den pärlande rieslingen som dracks till den sotade pilgrimsmusslan. Löjligt kul vin. Tyskt ut i fingerspetsarna med petroleum, men funkigt och brödigt från tiden på jästfällningen. Mycket komplext och intressant vin. Svårt att möta blint, men visst spekulerade vi faktiskt om en udda sekt. Château d’Arlay imponerade också och blev nog tvåa denna kväll. Fint oxiderat med mandel, taleggio och mogen äpplefrukt. Även resterade viner gjorde jobbet bra men utmärkte sig inte på samma vis. Visst tusan var det bra skit genomgående – tro inget annat, men jag hinner tyvärr inte skriva om samtliga just nu – jag har ju en stad att utforska innan kvällens byob där allt tyder på att det kommer att bli lite lagom dekadent med snuskiga mängder kvalitetsvin!

Ett storartat besök på en storartad restaurang. Två tummar upp. Servicen var på topp, priserna mer än rimliga och mat och dryck levererade klass. Självklart rekommenderas stället varmt till alla som uppskattar bra vin och skön mat utan överdrivna pretentioner.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har ju diskuterats en del om oskäliga påslag på krogen...
Var på Postgatan igår och måste säga att deras barmeny är hyfsat rimligt prisad...
Vem hänger på nästa gång och dricker lite Krug och Selosse? :)
20170218_181737.jpg

20170218_181737.jpg
 
Toppen