Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurangtips i Göteborg?

anders

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Mysonoxen skrev:
Ja, vad tusan jag handlar på Dressmann och Grosshandlar'n. Inte fanken lägger jag pengar på Armanigrejor när jag kan få ett supervin för mellanskillnaden :)

Min kroppskonstitution tillåter inte dessa kedjor. Jag är i behov av en smoking för kommande evenemang och efter att ha letat runt hela München för att hitta en passande skjorta gav jag upp och gick till en butik för måttkonfektion och lär dem fixa både skjorta och smoking. De tar ens mått och syr upp kläder efter det. Ganska stort i München, finns flera butiker och det blir inte allt för dyrt heller. Det blir ju inte fråga om äkta bespoke med oklanderlig passform men det kostar å andra sidan en fjärdedel och jag räknar med att en smoking kommer jag inte att använda så mycket så varför satsa alla de pengarna på bespoke.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

3 Trauben skrev:
Myson,
Helt min inställning, livet går ut på prioriteringar (om man inte är miljardär förstås). Varför köpa brallor för 2000 kr när man kan få dem för 500 och vin för 1500 kr? ;)

Ja, det här med klädsnobberi får ge vika. Förutom mina barn som är mina högsta prioriteringar i livet (jaja, frugan också för katten-om hon nu skulle kika över axeln och se vad jag skriver ;D) så innehar de ädla dryckerna en favoritplats i livet, men för några månader sedan slog gubben till och bytte ut sin trista Volvo mot en vass AMG-Mercedes + att jag köpt ett radhus jag nästan ångrar, så mitt vinkonto är en aning begränsat. Jag får kanske lämna in några Lotto/V 75/Måltipsrader och hoppas på turen :D
 

weezer

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

För att återgå till ämnet..Gbg är en rätt liten stad och ingen krog sticker ut på ngt sätt. Alla kör anklever, ulk, torsk osv. Jag hade gärna haft en Leijontornet, F & L, Esperanto osv men stan är för liten tyvärr..fan jag hade nöjt mig med Operakällarens bakficka t om.
 

anders

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

3 Trauben skrev:
Myson,
Helt min inställning, livet går ut på prioriteringar (om man inte är miljardär förstås). Varför köpa brallor för 2000 kr när man kan få dem för 500 och vin för 1500 kr? ;)

Och sedan har du gått upp mer i vikt och får lägga ytterligare 500 spänn på ett par byxor. Total kostnad 2500. Sämre affär men du har i alla fall blivit knall på köpet. :D

3 Trauben skrev:
Anders,
tyska matportioner är inte att leka med. Hamnade för ett par år sedan i Bockenau (Nahe) och lyckades efter lite letande hitta en (!) matservering. Klev in, tom restaurang, sunkigt östtyskliknande 70-tals-ställe. En Messerschmidtmatrona glor storögd på mig och grymtar något ohörbart. Frågar efter wienerschnitsel, ja, ok, efter 20 minuter kommer ett dasslock in med tre schnitslar om vardera 1/2 kvm in. Ridå, jag åt en halv, betalade, varvid matronan undrade om det var något fel på maten. Svarade att jag behövde bara mat för 1 dag, inte för sju.
Ät inte inte i Bockenau (Schäfer-Fröhlich hemort) om du inte har gått igenom Ramadan.

Varningen mottagen. :D
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

anders skrev:
Min kroppskonstitution tillåter inte dessa kedjor. Jag är i behov av en smoking för kommande evenemang och efter att ha letat runt hela München för att hitta en passande skjorta gav jag upp och gick till en butik för måttkonfektion och lär dem fixa både skjorta och smoking. De tar ens mått och syr upp kläder efter det. Ganska stort i München, finns flera butiker och det blir inte allt för dyrt heller. Det blir ju inte fråga om äkta bespoke med oklanderlig passform men det kostar å andra sidan en fjärdedel och jag räknar med att en smoking kommer jag inte att använda så mycket så varför satsa alla de pengarna på bespoke.

Hade du varit i min ringa size hade du kunnat få min bröllopssmoking, jag har inte haft användning för den sedan dess...
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

weezer skrev:
För att återgå till ämnet..Gbg är en rätt liten stad och ingen krog sticker ut på ngt sätt. Alla kör anklever, ulk, torsk osv. Jag hade gärna haft en Leijontornet, F & L, Esperanto osv men stan är för liten tyvärr..fan jag hade nöjt mig med Operakällarens bakficka t om.

Ojoj, det var ord och inga visor. Nu kommer du att få forumets Gbg:are på dig som kräver ditt huvud på fat och som kommer att häva ur sig "vet du var den bästa fisken i Sverige kommer från?" och liknande. Ska bli kul att följa...
 

anders

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Mysonoxen skrev:
Hade du varit i min ringa size hade du kunnat få min bröllopssmoking, jag har inte haft användning för den sedan dess...

Jag kan ta den och sedan smetar jag skokräm på vaderna och underarmarna. :D
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

anders skrev:
Jag kan ta den och sedan smetar jag skokräm på vaderna och underarmarna. :D

Du kommer lik förbannat att se fånig ut i den, även om jag vägde 95-100 pannor vid vigseln är jag onekligen något kortare...

(hmm, nu kommer väl Krug att protestera och starta en anders, 3trauben och Mysonoxens stora tråd om kläder) :)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

anders skrev:
Vad som helst som drar uppmärksamheten från ansiktet. ;D

Därav skokrämen...

Hahaha!!!!
Mina bröllopsskor kanske du kommer i i alla fall, jag har storlek 46. :)
 

anders

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Mysonoxen skrev:
Hahaha!!!!
Mina bröllopsskor kanske du kommer i i alla fall, jag har storlek 46. :)

Det var ena hiskeliga kanoter, jag drar smäckra 45. Jag sa ju att min kroppskonstitution är något udda. ;)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

anders skrev:
Det var ena hiskeliga kanoter, jag drar smäckra 45. Jag sa ju att min kroppskonstitution är något udda. ;)

Ja men det är ena rejäla blad ändå, och ju större fötter... ::)

(haha, nu får vi VERKLIGEN Krug på oss...)
 

weezer

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Mysonoxen skrev:
Ojoj, det var ord och inga visor. Nu kommer du att få forumets Gbg:are på dig som kräver ditt huvud på fat och som kommer att häva ur sig "vet du var den bästa fisken i Sverige kommer från?" och liknande. Ska bli kul att följa...


Visst, vi har bra fisk och tommy myllymäki blev förvånad när han fick levande havskräftor i råvarukorgen på Årets kock ;) ; de lever alltid när man får hem dem till krogen här så visst är den färsk allt..
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

weezer skrev:
Visst, vi har bra fisk och tommy myllymäki blev förvånad när han fick levande havskräftor i råvarukorgen på Årets kock ;) ; de lever alltid när man får hem dem till krogen här så visst är den färsk allt..

Havskräftor är inte dumt det och att få dem levande måste vara ett plus.
Minns att jag för många år sedan avnjöt dylika på Gabriel i Feskekörka. Kanongoda.

De havskräftor vi får häruppe är ofta inte mycket att hurra för. Ofta vattniga och trista i konsistensen, och i såna fall får man låta dem ingå i skaldjursstuvning eller liknande.
 

weezer

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Försök få tag på burkräftor istället för trålkräftor, fisket av dessa skadar inte sjöbotten och de tar bara upp de största. Sist jag tog hem lite för eget bruk fick jag 11 st på 2 kilo, de var gigantiska! :)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

weezer skrev:
Försök få tag på burkräftor istället för trålkräftor, fisket av dessa skadar inte sjöbotten och de tar bara upp de största. Sist jag tog hem lite för eget bruk fick jag 11 st på 2 kilo, de var gigantiska! :)

Jisses, vilka monster!

Ja, det blir nog att köpa med ett gäng och ta upp på hotellrummet och sätta i sig tillsammans med en god skumpa.

Nu gjorde du mig nyfiken ordentligt, var i Gbg handlar du, eller du kanske drar upp dem själv?
 

Keen

slan
SV: Restaurangtips i Göteborg?

hah, vid dressman drar jag fan gränsen. Skullle inte bli "caught dead", som man säger, i deras kläder. Nu köpte jag iofs byxor på HM, men det känns ändå bättre än det där norska mähät. :p Problemet är att jag har för många dyra vanor :mad:
 
SV: Restaurangtips i Göteborg?

en korrekt sammanfattning på utbudet i gbg: http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=611

vill man vara säker på bra viner är 28+ (götabergsgatan ett stenkast från avenyn) alternativ nr ett.

tittar man lite längre ner är magnus&magnus (magasinsgatan - här finns gott om barer/krogar) inte dumt.

är det lyx-italien som gäller - testa la cucina italiana (skånegatan - 100 m från hotel gothia).

vill man se ett annat göteborg letar man sig till linné-området - slink då in på hos pelle (djupedalsgatan).

tror ni ska trivas ganska bra...
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Vinosapien skrev:
en korrekt sammanfattning på utbudet i gbg: http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=611

vill man vara säker på bra viner är 28+ (götabergsgatan ett stenkast från avenyn) alternativ nr ett.

tittar man lite längre ner är magnus&magnus (magasinsgatan - här finns gott om barer/krogar) inte dumt.

är det lyx-italien som gäller - testa la cucina italiana (skånegatan - 100 m från hotel gothia).

vill man se ett annat göteborg letar man sig till linné-området - slink då in på hos pelle (djupedalsgatan).

tror ni ska trivas ganska bra...

Tack så mycket för de tipsen :)
 
Toppen