Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ribera del duero & Rioja - tips på vingårdar?

Wouda

Medlem
Hej!
Jag åker till Spanien i slutet av oktober med sikte på viner. Tänkte höra om någon har något tips på vingårdar att besöka eller boende i trakterna.
Tack på förhand!
:)
 

gece

Man vänjer sig.
Jag var i norra Spanien förra året, ingen Ribera men däremot Rioja. Haro är lite av ett center för vinindustrin i Rioja Alta med större aktörer som R Lopez de Heredia, La Rioja Alta, Muga, Roda, CVNE, och fler mindre spelare (Gomez Cruzado var ett trevligt besök i småproducentsrioja). Vill man gå på turer verkar standarden vara en engelskspråkig tur på förmiddagen och en spansk på eftermiddagen, i övrigt får man gå på deras "barer".

Ståndsmässigt boende i Haro är det gamla klostret Hotel los Agustinos, som även har en hygglig restaurang. I övrigt var Haro ingen större gastronomisk upplevelse. Det finns en trevlig restaurang i grannbyn Casalarreina, La Cueva De Doña Isabela.

Saker jag inte hann med men ska försöka peta in nästa gång är ett besök hos någon/några Pago, finns ju ett par stycken i Navarra inte så långt bort från Haro. Även gamla riojaklassiker som Marqués de Riscal, om inte annat ett präktigt foto, och Marqués de Murrieta står på önskelistan.

Sen kan jag tycka det är synd att vara i de delarna av världen utan att åka till San Sebastían och ramla runt på gatorna och äta pintxos och dricka txakoli eller baskisk cider, men tiden är ju tyvärr ändlig :)
 
Trådskapare
Wouda

Wouda

Medlem
Tack för alla tips! Där är ju några producenter som skulle vara intressant att besöka, några stora och någon mindre som man inte får tag i annars, det är det jag är ute efter. :) Och det blir en hel del uppvisning i arkitektur också om jag gissar rätt. San Sebastian hade jag helt missat och det låter som ett "måste" det med...får se om jag kan tänja på tiden!

Är det något man bör tänka på..som tex om man måste boka i god tid för att få eventuellt besöka en vingård, vinprovningar, turer eller restauranger, kanske redan hemifrån?
Än en gång tack för ditt svar, jag är övertygad om att det kommer bli till stor hjälp! Tanken är att vi tar flyget till Madrid, hyr bil och bilar upp till Ribera del Duero för några dagar och sen tar oss vidare till Rioja i några dagar innan vi vänder tillbaka :)
 

chambertin

Medlem
Boka hemifrån om du kan och räkna med runt 2tim/besök.
Lite mer kanske om ni är många och skall handla, vill gå runt i källarna, prova fatprover m.m
Blir det tid över kan man köra drop-in hos dom som har öppet-skylten uppe men det är ganska bra att ha 2-3 besök bokade innan.

Felix Callejo i Ribera del Duero är supertrevliga och har bra viner.

Jag hade tyckt Toro varit intressant om jag varit i dom trakterna och även Bierzo förstås (lite längre bort dock).

Guia Peñin är annars en väldigt bra guide för spanska viner.

wine_spainmap.gif


Lite tips i Spanien v.g krubb från Lars Torstenson:
http://vinifierat.se/2014/06/12/casa-palacio-de-los-condes-de-bureta/
http://vinifierat.se/2011/07/16/jakten-pa-den-perfekta-kottbiten-cadaques/


Ha en trevlig resa !
 
Trådskapare
Wouda

Wouda

Medlem
Wow! Tack så hjärtligt vilken fantastisk karta! :) Då ska jag boka in lite vindater innan jag åker :) och jag håller med dig, Toro ser jätteintressant ut. Köpte faktiskt en Abelis Carthago (2280) utan vetskapen om området och gillade den riktigt mycket!
Navarra ser lite intressant ut också....uff, mycket att hinna med :) Flyget är bokat iaf!
 

Vino fino

Medlem
Tbilar upp till Ribera del Duero för några dagar och sen tar oss vidare till Rioja i några dagar innan vi vänder tillbaka :)
Rioja-fantasterna här på forumet får ursäkta men Ribera är Spaniens bästa vindistrikt och det är klart du ska besöka området. Förutom de stora elefanterna (Vega Sicilia-gruppen, Aalto, Pingus, Alejandro Ferndandez m.fl) så tycker jag att ett personligt besök på Matarromera, Emilio Moro, Atauta (min favorit), och bröderna Sastre är väl värt bilturen. Stannar ni i Valladolid så missa inte en middag på Trigo.

Välj bodega och skicka ett mail och boka ett möte, de fattar engelska:
http://www.riberadelduero.es/en
 
Trådskapare
Wouda

Wouda

Medlem
Ribera tillhör definitivt min favort med :) och Priorat. Jag kan bara tacka för tipsen, länken var ju kanon! :) Alto, Fernandez och Pingus hade ju varit kul att besöka :D men även de lite mindre, helt klart! Ska sitta och spåna på en fin resrutt i veckan..lär säkert bli ett stopp i Valladolid med.
Övervikt på vägen hem kanske...;)
 
Trådskapare
Wouda

Wouda

Medlem
Åh, en till sak jag funderar över om någon av er kan svara. Jag har förstått att man måste boka för att komma till de olika vinproducenterna, man får då nån form av rundvandrin och vinprovning mm, eller?
Men om man bara vill besöka en vingård för att prova några av deras viner för att ev. köpa med en flaska hem, måste man boka in tid då? Eller kan man bara köra förbi de flesta öppna vingårdar och titta in?
 
Toppen