Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Riesling utan petroleum efterlyses

Per Stade

Lege artis
Riesling från Alsace var mitt favorit när jag var riktigt ung (förra årtusendet), men
har försvunnit från min horisont under mina utforskningar av chardonnay från
Chablis och Champagne.
Senast jag provade riesling (för några veckor sedan) doftade det som när jag sticker
ner näsan i påfyllningshålet på bilen (en dieselbil) och det smakade symaskinsolja.
Tipsa mig gärna om någon riesling, som inte doftar och smakar på det sättet så
ska jag gärna prova igen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Riesling från Alsace var mitt favorit när jag var riktigt ung (förra årtusendet), men
har försvunnit från min horisont under mina utforskningar av chardonnay från
Chablis och Champagne.
Senast jag provade riesling (för några veckor sedan) doftade det som när jag sticker
ner näsan i påfyllningshålet på bilen (en dieselbil) och det smakade symaskinsolja.
Tipsa mig gärna om någon riesling, som inte doftar och smakar på det sättet så
ska jag gärna prova igen.
Dieslings är ju världens trevligaste vita viner. :) Enkla och unga rieslingviner brukar sakna dieselkaraktär, enligt min lilla erfarenhet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du menar alltså att dieseldoft och -smak är ett kvalitetstecken?
Nej, men dessa toner brukar oftare hittas i bättre (dyrare, vin från bättre läge med mer solexponering) och mer mogna rieslingviner än enklare och yngre. Kvalitet är mycket mer än ett arominslag enligt mig. :)
 

Vino fino

Medlem
Tipsa mig gärna om någon riesling, som inte doftar och smakar på det sättet så
ska jag gärna prova igen.
Ung Pfalz-riesling tycker jag sällan har någon märkbar petroleumton. Varför inte Müller-Catoir? Briljant.

Och sen har vi ju de nyazeeländska. Inte mina favoriter, men de saknar i alla fall petroleum, åtminstone de jag har provat.

Riktigt bra riesling ska ju ha petroleum när den fått några år på nacken men om man är allergisk mot det så visst finns det alternativ.
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
Kommer nu ihåg att vi drack 2005 Wegeler Riesling Geheimrat "J" Spätlese Trocken på magnum häromåret efter rekommendation av @Anders Landström och vad jag kommer ihåg så var den riktigt trevlig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och sen har vi ju de nyazeeländska. Inte mina favoriter, men de saknar i alla fall petroleum, åtminstone de jag har provat
Du borde prova Riesling från Pegasus Bay, där hittar du massor av petroleum.

Själv så brukar jag hitta petroleum både i riesling från NZ men även Australien, men jag kan ha haft tur med de jag har druckit. :)
 

Nosör

Medlem
Hittar man lika mycket petroleum i Alsace tycker ni? De få gånger jag druckit några finare expemplar av den franska sidan av Tyskland (eller tyska delen av frankrike) så har jag aldrig känt de tonerna. Detta var yngre viner.
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
Hittar man lika mycket petroleum i Alsace tycker ni? De få gånger jag druckit några finare expemplar av den franska sidan av Tyskland (eller tyska delen av frankrike) så har jag aldrig känt de tonerna. Detta var yngre viner.
Symaskinsoljan, som jag drack var Michel Fonné Riesling Grand Cru Mambourg 2006.
Så nog finns det olja i Alsace också.
 

Larseman

Medlem
Hittar man lika mycket petroleum i Alsace tycker ni? De få gånger jag druckit några finare expemplar av den franska sidan av Tyskland (eller tyska delen av frankrike) så har jag aldrig känt de tonerna. Detta var yngre viner.
Kan tyvärr meddela att den Alsace, 2009 Zind-Humbrecht Riesling Clos Häuserer som inmundigades igår kväll, innehöll icke försumbara toner av fotogen, både i doft och smak, vilket dock gladde både mig och min fru :D
 

Nosör

Medlem
Kan tyvärr meddela att den Alsace, 2009 Zind-Humbrecht Riesling Clos Häuserer som inmundigades igår kväll, innehöll icke försumbara toner av fotogen, både i doft och smak, vilket dock gladde både mig och min fru :D

Åh, du behöver inte ursäkta toner från fossila bränslen å mina vägnar! Personligen är det inget jag har något emot.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hm, petroleum utvecklas mer med tiden, men "petroleumpotentialen" brukar sägas bero på vattenstress. Det kan finnas fler parametrar också, för en del riktigt traditionella producenter i Tyskland brukar få in mer av denna vara i vinerna än de övriga. Så unga viner, undvik riktigt varma årgångar, undvik Alsace (som generellt är torrare än Tyskland). Så idag skulle jag generellt säga tyska viner från 2012 och 2013.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hm, petroleum utvecklas mer med tiden, men "petroleumpotentialen" brukar sägas bero på vattenstress. Det kan finnas fler parametrar också, för en del riktigt traditionella producenter i Tyskland brukar få in mer av denna vara i vinerna än de övriga. Så unga viner, undvik riktigt varma årgångar, undvik Alsace (som generellt är torrare än Tyskland). Så idag skulle jag generellt säga tyska viner från 2012 och 2013.
Jag har hört att det är rejäl solexponering som får druvan att utveckla de ämnen som behövs för petroleumkaraktären i Riesling? Dessutom brukar jag hitta mer (tydligare) petroleum i tyska Riesling än i franska...:confused:

@vininfo.nu, vad är din syn på saken?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Tja det är undertecknad som skrivet ursprungsartikeln. Solexponering och lagring lär nog vara huvudorsakerna...
Har även läst någonstans att lagring i rumstemperatur (ca 30 grader) och skruvkork hjälper till. Tydligen tenderar naturkorken att suga åt sig en del TDN, vilket innebär att mindre av ämnet hamnar i vinet. Kan det stämma?

När det gäller vattenstress så verkar detta påverka indirekt genom att lövverket tunnas ut vilket ökar solexponeringen. Det verkar vara en logisk förklaring i alla fall.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Väldigt intressant!

För mig är petroleum i Riesling (i lagom mängd givetvis) något som jag inte skulle vilja vara utan. Detta tillsammans med en gräddig smörighet i mogna söta Tyska Rieslingviner har gett mig några av mina absolut största vinupplevelser.
 

jlp1

Medlem
Ni som är vana vid halvtorra dieselbomber, testa Stepp & Gaul Riesling Fuchsmantel, en torris med fin dos petroleum, som jag åtminstone gillade skarpt. Gerd Stepp körde lite provningar på Mitt kök nu i helgen, det mesta var trevlig förutom Stepp Pinot Gris, som doftade pissoar!

Tyskarna gillar ju inte själva mogna Riesling i samma utsträckning som vi svenskar, så nån leverantör tipsade att de brukar sälja 10-15-åriga godsaker på typ Weinstube för riktigt bra priser. Har ni några erfarenheter får ni gärna tipsa.
 
Toppen