Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rosé Champagne

Belmont

Medlem
Vill köpa på mig lite mer Rosé Champagne att lägga i kylen.
Helst vill jag ha årgångs champagne, vilka producenter är värda att satsa på?
Har redan ett gäng Louis Roederer -08 och Veuve Clicquot -08
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vilmart Grand celliers Rubis är riktigt bra grejjer och ett måste i var mans rosékällare!
2009 är nog svår att hitta, 2010 något lättare att få tag på och årgång 2011 borde väl vara på gång...
 

Sörplarn

Medlem
Prio ordning bör väl vara Eglys-Ouriet NV rosé mer bang "får" da buck finns inte. Eventuellt Henriot 08 som brukar gå hem hos dam sällskapen. Att låsa dig till SB som källa gör att man missar många godingar. Charles Heidsieck årgång är även det något att ha några högar av. Damien Hugot såklart, även Drappier Grande Sendree Rosé 2006 samt Selosse.

Finns även en bra österrikare Bründelmayer brut rosé om man vill jävlas.

Pol Roger skall man hålla sig lång borta ifrån.
från telefon.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Prio ordning bör väl vara Eglys-Ouriet NV rosé mer bang "får" da buck finns inte. Eventuellt Henriot 08 som brukar gå hem hos dam sällskapen. Att låsa dig till SB som källa gör att man missar många godingar. Charles Heidsieck årgång är även det något att ha några högar av. Damien Hugot såklart, även Drappier Grande Sendree Rosé 2006 samt Selosse.

Finns även en bra österrikare Bründelmayer brut rosé om man vill jävlas.

Pol Roger skall man hålla sig lång borta ifrån.
från telefon.
Andre Clouet Rose, av de som är byggda på PN är detta en av de absolut bäst!
Vad har hänt med PR, både 2006 & 2008 är inget man vill dricka ivf inte i nuläget, kommer dom att utvecklas/förbättras?
 

Elvis

Medlem
Vilmart Grand celliers Rubis är riktigt bra grejjer och ett måste i var mans rosékällare!
2009 är nog svår att hitta, 2010 något lättare att få tag på och årgång 2011 borde väl vara på gång...

Absolut. Håll ögonen öppna för vad Franska Vinlistan släpper!

Vad har hänt med PR, både 2006 & 2008 är inget man vill dricka ivf inte i nuläget, kommer dom att utvecklas/förbättras?

Ja, det är märkligt att ett så bra hus inte kan lyckas bättre med sin årgångsrosé.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Absolut. Håll ögonen öppna för vad Franska Vinlistan släpper!



Ja, det är märkligt att ett så bra hus inte kan lyckas bättre med sin årgångsrosé.
Fast jag tycker tidigare årgångar varit bra. Men från 2004 är den inte rolig. Mycket underligt!
 
Bra val, tror både 2008 Roederer och VC kommer bli mycket bra roséchampagner, och bra prissatta dessutom. Om pengar inte är något problem hade jag gått på Amour de Deutz eller Gosset Celebris.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Grattis till Roederer & Veuve 08 Rosé. Mycket bra båda två och riktigt goda redan idag!

Instämmer med @Sörplarn om Egly som var helt fantastisk när jag fick den blint i somras. Klar odlarstil med nördig komplexitet.

I det enklare facket så håller jag Bille som nummer 1. Klart före Gosset som många här hyllar.

När det gäller prestige så saknar jag Billes årgång (Elisabeth) som t.o.m. får @Mattias S i brygga. Tyvärr är prisutvecklingen magstark, dock från en "låg" nivå. 2006 är det nu som jag inte testat. Men 00 & 02 är grymma. Även Belle Epoque, William Deutz och Dompa håller jag högt. Bolly GA 04 imponerade stort blint men har inte alltid gjort det innan på mig. Sen är även jag helt torsk på Selosse Rosé vilket @Emanuel fick erfara i Kalmar.
 

Elvis

Medlem
Vad har hänt med PR, både 2006 & 2008 är inget man vill dricka ivf inte i nuläget, kommer dom att utvecklas/förbättras?

Apropå Pol Roger Vintage Rosé så kommer de att byta årgång till 2010 på Systembolaget i början på nästa år. Hoppas att den årgången blir bättre!
 

rs14

Medlem
O
Apropå Pol Roger Vintage Rosé så kommer de att byta årgång till 2010 på Systembolaget i början på nästa år. Hoppas att den årgången blir bättre!

Oj, årgångsbyte redan?! 2008 har väl inte varit ute så himla länge eller. Jag tänkte beställa några flaskor av den utan att prova men sedan blev jag skeptsik då några provat och dissat den här på forumet. Fick till slut prova den själv förra veckan och blev inte särskilt imponerad. Inte oangenäm men det finns ju betydligt roligare roséchampagne att välja på. Roederer 2011 som provades vid samma tillfälle var klart bättre och de ligger väl i damma prisläge ungefär.
 

Sigdarve

Medlem
Har du redan testat alla?;)

Nyupptäckt sedan jag skrev förra inlägget är De Sousa Caudalies Rosé. Grymt bra vin i den ekade fusksoleraskolan. Skulle även slå ett extra slag för senaste årgångsrosén 2013 av Roederer som levererar ordentligt (provade blint).
Rädd för ek och vanilj i champagne. Gillar inte Bollinger GA, men tyckte Jacquesson 742 var god trots eklagring. Druckit LR 12 och 13, föredrar 12. Även druckit Charles Heidsieck rosé 2005 och 2006, Gosset och nån rosé till. Det är ingen annan rosé på SB som lockat än.
 
Toppen