Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rosé

Bubblaren

Medlem
Finns det möjligen en enda rosé, stilla vin, på SS som är något att ha?
Stod idag och stirrade på utbudet men förmådde mig inte att köpa någon eftersom jag alltid blir besviken på dem. Men har lovat skaffa rosévin till morgondagens AW.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Rosé

Pröva Louis Bernards 2009 Tavel (94227, 118:), med generös ljuvlig bärighet, ändå stram.
F ö suverän till sparris.
 
SV: Rosé

Bubblaren skrev:
Finns det möjligen en enda rosé, stilla vin, på SS som är något att ha?
Stod idag och stirrade på utbudet men förmådde mig inte att köpa någon eftersom jag alltid blir besviken på dem. Men har lovat skaffa rosévin till morgondagens AW.
Gosset? Varför måste det vara stilla?
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Rosé

shorepower skrev:
Gosset? Varför måste det vara stilla?

Människorna som önskar är mer stilla än Bubblaren, tror eller ej :-\

Kom igen, ge mig nu fler tips på STILLA rosé!!!
Heder åt Hans som presterade förslag, ska nog testa Louise Bernard, fast jag är tveksam om det är värt sitt pris. Vad säger du Hans?
 
SV: Rosé

Bubblaren skrev:
Människorna som önskar är mer stilla än Bubblaren, tror eller ej :-\

Kom igen, ge mig nu fler tips på STILLA rosé!!!
Heder åt Hans som presterade förslag, ska nog testa Louise Bernard, fast jag är tveksam om det är värt sitt pris. Vad säger du Hans?
Stilla roséviner är oftast inte värda sitt pris. Jag drack en god från Alsace som var baserad på 100% pinot men liknande drycker finns bara på beställningssortimentet.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Rosé

Jag brukar undvika p-ordet (prisvärt), men 118:- för en hyfsad Tavel vill jag påstå är BILLIGT.
 

CH

Medlem
SV: Rosé

Domaine de la Janasse - Principauté d'Orange överraskade mig när jag testade det förra veckan. Minns tyvärr inte vilken årgång det var dock.
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Rosé

Ett som möjligen kommer är Chateau D'Esclans, via Haugen gruppen. De hade några flaskor på på Vinordic och funderarde att ta in dem, i första hand på restaurangsortimentet men var lite rädda för att det skulle bli för dyrt. Personligen tyckte jag att det var riktigt trevligt och till och från dyker något kul upp - men med årets vinnyheter ser det dystert ut - SB's BAS-sortiment på rosé suger annars rejält - flaska efter flaska som smakar någonstans mellan hallonbåtar och ferraribilar, det enda som kan fungera ok är väl Rabl's.

Magnus Reuterdahl
 

Konjären

Medlem
SV: Rosé

Jag är ingen stor fan av rosé, men i rätt sammanhang kan det sitta fint. Den Domaine de la Saveuse (nr 94280, 95 kr) jag provade häromsistens funkade bra.
 

Lando

Medlem
SV: Rosé

Bubblaren skrev:
Finns det möjligen en enda rosé, stilla vin, på SS som är något att ha?
Stod idag och stirrade på utbudet men förmådde mig inte att köpa någon eftersom jag alltid blir besviken på dem. Men har lovat skaffa rosévin till morgondagens AW.

Tack för det tipset, den ska provas!

Drack en som faktiskt var ok på riojaprovning häromveckan, men kom inte ihåg namnet och sen när jag skannade igenom alla systembolagets roséer från Rioja så är jag säker på att den inte fanns där, hade känns igen namnet. Jaja...
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Rosé

Det blev aldrig någon rosé - jag förmådde inte köpa helt enkelt. Det blev chablis och något annat istället.
 

Lando

Medlem
SV: Rosé

Från Finare Vinare:

2009 Philippe Gilbert Menetou-Salon Rosé har en färgnyans som borde användas som utbildningsmaterial vid all världens rosé-universitet. Laxrosa, puderrosa, persikorosa. Check! Vi gillar att den drar mer åt glänsande kopparkittlar än åt babyblå badbalja. So far, so good.

Jämfört med nollåttan bjuds betydligt fler aromer av tutti-frutti och fruktkorg: persika, burkpäron, blodapelsin, smultron och rabarber. Det finns flera markörer som vi gillar skarpt, och några som vi kunde varit utan. Just kombon av tutti-frutti plus en aning av nagellack hör inte till det vi brukar gå loss på. Mineraltonerna finns säkert där, men de maskeras av den rika frukten.

I munnen får vi en elegant torr smak, samtidigt ovanligt rik för ursprunget. Syrorna är vänligare än nollåttans, fortfarande friska men infattad i en fylligare kropp. Fruktaromerna är intensiva som vingummin, och långa - de ringer kvar en bra stund i avslutningen. Och det finns en antydan till kryddvärme i eftersmaken (13,5%).

Summa summarum: en ovanligt god pinot-rosé som vi med glädje ska återkomma till i sommar, men det går inte att komma ifrån att vi saknar det klockrent svalkande mineralrys som vi gick igång på i förra årgången. (87-88)

Vinik importerar. Pris 165 kr.

Vinik levererar till söderhallarnas systembolag, mycket snabbt och enkelt, förutsatt att man bor i Stockholm då :p
 

chambertin

Medlem
SV: Rosé

Bristly verkar ha en trevlig Provencalsk Rosé (Ch Peyrassol för 149:/flaska)
2009 Chateau Peyrassol låda art nr: 72309-09, Totalt 6 flaskor, 894:- (149:- per flaska)
Skall tydligen gå att beställa via SS:s e-beställning.
https://bestallning.systembolaget.se/Artikel/?artikelId=500153(Artiklar)
Tanzer gav den ett ganska smickrande omdöme:
"Light salmon-skin color. Pungent, mineral-driven bouquet of redcurrant, blood orange, jasmine, anise and spices. Dry, focused and taut on entry, gaining flesh with air and offering nervy red berry and citrus flavors. Musky herbs add depth and chalky minerality lends bite to the long, brisk finish. This wine's energy is impressive. I'd love to see this with a fresh sheep's milk cheese. ."
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Rosé

Konjären skrev:
Jag är ingen stor fan av rosé, men i rätt sammanhang kan det sitta fint. Den Domaine de la Saveuse (nr 94280, 95 kr) jag provade häromsistens funkade bra.

Har nu testat ovan nämnda vin samt Tavel och jag tycker nog allt att Saveuse var bättre på ngt vis. Så den får det bli på nationaldagens picnic i parken.

Stort tack för alla tips!
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Rosé

Minuty Rosé 2009, finns på beställningssortimentet, är riktigt trevligt. Läs mer här

Färgen är svagt laxrosa, doften är lite knuten men med inslag av mineraler och röda vilda bär. Smaken är torr, ung och fräsch. Vinet är kanske inte direkt elegant men väl ståndaktigt med en fin syra och ett inslag av såväl fläder, vildhallon och smultron som lime och grapefrukt. Avslutet är lätt kryddigt och har en fin beska . Lång, slank och utmärkt till mat men fungerar också bra som sällskapsdryck och törstsläckare. Riktigt trevlig!

Magnus Reuterdahl
 

Elvis

Medlem
SV: Rosé

Jag besökte Minuty i Provence förra året och provade mig igenom deras sortiment. Håller med om att det är en väldigt trevlig rosé. Väldigt snygga flaskor också:

minuty_moments_rose.jpg


Magnumbuteljerna har samma form.
 
Toppen