Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rosé

Segol

Medlem
SV: Rosé

chambertin skrev:
Bristly verkar ha en trevlig Provencalsk Rosé (Ch Peyrassol för 149:/flaska)
2009 Chateau Peyrassol låda art nr: 72309-09, Totalt 6 flaskor, 894:- (149:- per flaska)
Skall tydligen gå att beställa via SS:s e-beställning.
https://bestallning.systembolaget.se/Artikel/?artikelId=500153(Artiklar)
Tanzer gav den ett ganska smickrande omdöme:
"Light salmon-skin color. Pungent, mineral-driven bouquet of redcurrant, blood orange, jasmine, anise and spices. Dry, focused and taut on entry, gaining flesh with air and offering nervy red berry and citrus flavors. Musky herbs add depth and chalky minerality lends bite to the long, brisk finish. This wine's energy is impressive. I'd love to see this with a fresh sheep's milk cheese. ."
Jag kan rekommendera den rosé Chambertin nämner, Peyrassol är som jag tycker en bra rosé ska vara.
Den är blek, torr, frisk o fräsch
 

Elvis

Medlem
SV: Rosé

Dexter skrev:
Viña Tondonia Rosado Gran Reserva 2000 (nr 72316)

Kommer i BS 1 Juni

Stort tack för det här tipset! Det här är den bästa (stilla) rosé jag druckit - jag är normalt inte så förtjust i stilla rosévin men det har var väldigt annorlunda mot allt jag druckit förut. Orange färg, lite sherry på näsan, ett spännande vin.
 

Arvid

Medlem
SV: Rosé

Elvis skrev:
Stort tack för det här tipset! Det här är den bästa (stilla) rosé jag druckit - jag är normalt inte så förtjust i stilla rosévin men det har var väldigt annorlunda mot allt jag druckit förut. Orange färg, lite sherry på näsan, ett spännande vin.

Visst är det flott? Nu blir du så illa tvungen att köpa deras vita Gran Reserva också. Helt klart ett av världens stora viner. Verkar dock inte finnas några i Sverige just nu, men brukar komma ett släpp om året. Fanns 1976 och 1981 tillgängliga sista året. Unikt, och grymt gott.
 
SV: Rosé

Elvis skrev:
Stort tack för det här tipset! Det här är den bästa (stilla) rosé jag druckit - jag är normalt inte så förtjust i stilla rosévin men det har var väldigt annorlunda mot allt jag druckit förut. Orange färg, lite sherry på näsan, ett spännande vin.
Nu har jag beställt. Är det inte gott så är det ditt fel att jag tvingas gå till Systembolaget :)
 

Elvis

Medlem
SV: Rosé

Arvid skrev:
Visst är det flott? Nu blir du så illa tvungen att köpa deras vita Gran Reserva också. Helt klart ett av världens stora viner. Verkar dock inte finnas några i Sverige just nu, men brukar komma ett släpp om året. Fanns 1976 och 1981 tillgängliga sista året. Unikt, och grymt gott.

Tack för tipset. Jag reser mycket till Spanien i jobbet så jag ska definitivt hålla ögonen öppna där nere.
 
SV: Rosé

Elvis skrev:
Stort tack för det här tipset! Det här är den bästa (stilla) rosé jag druckit - jag är normalt inte så förtjust i stilla rosévin men det har var väldigt annorlunda mot allt jag druckit förut. Orange färg, lite sherry på näsan, ett spännande vin.
Riktigt riktigt bra, inte flickvännens smak men mer till mig då. Kan nog ligga ett antal år men svårt att låta bli
 
SV: Rosé

Elvis skrev:
Släpps det någon ny Viña Tondonia Rosado Gran Reserva på BS i år, tro?

Hur är den förresten? Jag har missat att köpa den när den funnits, men det vore roligt att prova om det faktiskt finns en stilla rosé som är drickbar.
 

Elvis

Medlem
SV: Rosé

Den är helt underbar, ett riktigt häftigt vin. Väldigt annorlunda - går inte att jämföra med något "vanligt" rosévin. Jag köpte ett par lådor förra sommaren, här är vad jag skrev då:

Elvis skrev:
Stort tack för det här tipset! Det här är den bästa (stilla) rosé jag druckit - jag är normalt inte så förtjust i stilla rosévin men det har var väldigt annorlunda mot allt jag druckit förut. Orange färg, lite sherry på näsan, ett spännande vin.
 
SV: Rosé

Elvis skrev:
Den är helt underbar, ett riktigt häftigt vin. Väldigt annorlunda - går inte att jämföra med något "vanligt" rosévin. Jag köpte ett par lådor förra sommaren, här är vad jag skrev då:

Tack för det, häftigt! Jag får ta och prova en flaska eller två.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Rosé

2004 Taittinger Comtes de Champagne Rosé (77091, 449 kr; Fondberg). "Ung, lång, komplex".
- Måste ju vara ett superduperhyperfynd för det priset...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Rosé

Hmmm, kanske det. Men det verkar fortfarande underligt att Fondberg och FRW skulle göra samma miss? Jaja, nu ska jag sussa.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Rosé

Tack Jimmy för att du inte skrev ut citatets källa!
Jag AVSÅG Comtes de Champagne Rose, men råkade skriva nummer och namn på Prestigen (som f ö också är trevlig).
Kan inte se någon annan skyldig här än Hans A-g...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Rosé

Hans A-g skrev:
Tack Jimmy för att du inte skrev ut citatets källa!
Jag AVSÅG Comtes de Champagne Rose, men råkade skriva nummer och namn på Prestigen (som f ö också är trevlig).
Kan inte se någon annan skyldig här än Hans A-g...

It is because i CARE. ;)
 

CH

Medlem
SV: Rosé

Ska prova lite rosé nu på fredag men vet inte riktigt vilken ordning vi ska prova allt.
Några förslag på hur vi bör lägga upp det?

Vi kommer att prova följande:
Billecart Salmon
Billecart Salmon 00
Bollinger
Bollinger GA 99
Cristal 95
Dompa 96
Gosset
Jacquinot 89
Perrier-Jouet 66
Rothschild 73
Selosse
William Deutz 99
 
Toppen