Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rosevin 2015

vininfo.nu

Medlem
Själv så tycker jag såväl rött, vitt som rosévin har sin plats... Har dock mestadels druckit rosé från provence just därför att det är där jag brukar spendera semestern. Chateau d'Esclans är, trots priset, lätt att motivera hemma då vi gifte oss på slottet. Annars så har det mest blivit Bandol'er. Mitt vinintresse är brett och, även om jag mest dricker rött, så har jag inga typer, eller för den delen stilar, jag inte dricker och kan njuta av. Oavsett om det är halvtorra Rieslings, oxade Sherry's, bubblande röda, eller för den del uppfriskande rosé. Nja, det skulle i så fall möjligtvis vara champagne då jag faktiskt där föredrar sådana med signifikant sötma... Har liksom lite svårt för att champagne alltföroftast både är uppfriskande och oxiderat på samma gång...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Lite som när man bygger upp i huvudet att någon film ska vara fantastiskt bra, så går man på biopremiären och kommer ut från salongen halvnöjd för att man hade för höga förväntningar, lite motsatsen till detta scenario är ungefär vad Perlerose kan leverera!

Nja.. Perlerose var väl inte någon höjdare. Tror jag får ta tillbaka mina tidigare kommentarer där jag som smått försvarade inköpet av Perlerose på grund av att det vid köptillfället fanns en klar bild av att det var ett gott vin.

..Tänk så mycket som kan hända med ens smaklökar på ett år.

Jag ska satsa på fler viner som är snarlikt detta när det gäller rosé; http://www.systembolaget.se/76943
Några tips?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ett annat tips är Clotilde Davennes Rosé, som är något så ovanligt som en rosé på 100% pinot noir. Typisk Clotilde Davenne, mycket ren och frisk med en fräsch syra, som sitter perfekt i solen på altanen i somnar.

Ett annat rosévin, som jag ser att även @Hans Artberg rekommenderar är Les Lauzeraies Tavel.

Trots tidigare kommentarer i denna tråd så vill jag nog påstå att Rosé är trevligt!

Jag ser det framför mig en varm sommardag på balkongen, ett svalkande glas rosé. Jag återkommer när jag provat dina rekommendationer @Per Stade!
 

Gurto

Medlem
@Deppodi har fattat grejen. Rosé är som lageröl, ibland meningslöst, men ofta precis det som kropp och själ trängtar.

Bakfyllevin? Gérard Depardieu:
"Bakfyllan eller döden är inget som oroar honom.

- Allt du behöver är tio minuters sömn då och då, en slurk rosé och voila, du känner dig fräsch som en nyponros."
 

chambertin

Medlem
Bakfyllevin? Gérard Depardieu:
"Bakfyllan eller döden är inget som oroar honom.

- Allt du behöver är tio minuters sömn då och då, en slurk rosé och voila, du känner dig fräsch som en nyponros."
Han måste anspela på hur taggiga och jävliga nypon är.:)
Depardieu.jpg
 
Toppen