Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sälja gammal ärvd källare.

Mattias

Medlem
Hej. Vill sälja en fin källare jag ärvt innehållandes tex:

4x 1982 Mouton Rothschild
3x 1979 Rothschild Lafite
1x 1976 Rothschild Lafite

Samt ett hundratal övriga. (Både fina mindre fina).
Finns det någon som köper upp sådant i Sverige? Eller är det endast auktion som gäller? :) mvh
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej. Vill sälja en fin källare jag ärvt innehållandes tex:

4x 1982 Mouton Rothschild
3x 1979 Rothschild Lafite
1x 1976 Rothschild Lafite

Samt ett hundratal övriga. (Både fina mindre fina).
Finns det någon som köper upp sådant i Sverige? Eller är det endast auktion som gäller? :) mvh
Det är endast auktion via bolaget som gäller. All privat försäljning av alkohol är förbjudet i Sverige tyvärr. Jag kan dock lova dig att du blir årets medlem på forumet om du bjuder in oss till intim inspektion. ;)

Verkar vara en skatt du har kommit över. Man kan ju undra om personen som lämnar den efter sig hade önskat att den såldes dock. Vin är ju ett livsmedel gjort för att dricka och om man vill hedra vederbörande på bästa sätt så vore det ytterst gentilt att göra så. Men visst, det är nog mycket pengar vi pratar om givetvis.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Ett annat sätt är att kontakta någon av de stora engelska auktionshusen. skicka dem en inventeringslista och säg att du behöver hjälp med värdering. :)
 

Larseman

Medlem
En annan fråga är väl också vilka förhållanden som har rått i vinkällaren. Avgörande för bra pris på auktion är, om jag förstår det hela rätt, att man kan påvisa goda lagringsförhållanden under hela vinernas livslängd.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kan du lägga upp en lista här på hela källaren? Så kan vi hjälpa dig med värderingen och sen se vad Systembolaget erbjuder samtidigt?
 

Wintermute

Medlem
Lite stickprov från stadsauktion
4x 1982 Mouton Rothschild: 2016-05-17: 6800:- (1 fl); 2016-05-17: 13500:- (2 fl); 2013-09-03: 6200:- (1 fl)
3x 1979 Rothschild Lafite : 2016-06-14: 3000:- (1 fl); 2016-04-12: 2800:- (1 fl); 2015:05-12: 2400:- (1 fl)
1x 1976 Rothschild Lafite: 2011-12-13: 5200:- (2 fl); 2015-12-08: 3000:- (1 fl)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Avgörande för bra pris på auktion är, om jag förstår det hela rätt, att man kan påvisa goda lagringsförhållanden under hela vinernas livslängd.
Inte alls avgörande tyvärr, på svenska auktionen står det bara att det är lagrat privat alt Grappe eller Magnussons.
Eftersom vi bara har en aktör på vinauktioner så skenar priserna ändå utan påvisade goda lagrinsförhållande.
 
Toppen