Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sälja vin hur?

joachim

Medlem
Jag har ett gäng med viner som jag skulle vilja sälja.
Hur gör jag det lättast?

Alla vinerna är i perfekt skick och har lagrats i många
år.

Jag har följande.

Cos D´ Estournel -89
Chateau pichon longevuille comtesse de lalande -89
Mersault Genevuieres -94

Har ett antal flaskor av varje.

Vilket ger bäst betalt om man säljer alla på en gång eller
per flaska

Tacksam för alla svar, tack på förhand
 

perpro

Medlem
SV: Sälja vin hur?

Börja med att träffa värderingsmännen från Systembolaget:

http://www.systembolaget.se/Tjanster/Dryckesauktioner/

Sedan kan du ju jämföra med priset i Europa, exempelvis
http://www.wine-searcher.com/find/picho ... lande/1989

Tänk dock på att auktionsfirman tar en kommission (men de läggs väl på priset efter avslutad auktion?). Hur det är med moms/skatter för säljaren vet jag inte.

Du kan givetvis sätta ett lägsta pris, så du kan få ett garanterat minstabelopp för dina flaskor.

Känns det inte bra, är det väl lagligt att ta bilen till Danmark, England eller liknande, dumpa flaskorna för försäljning på auktion där.

mvh //Per
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Sälja vin hur?

perpro skrev:
Tänk dock på att auktionsfirman tar en kommission (men de läggs väl på priset efter avslutad auktion?). Hur det är med moms/skatter för säljaren vet jag inte.

Båda betalar, men olika mycket...
 

Elvis

Medlem
SV: Sälja vin hur?

joachim skrev:
Vilket ger bäst betalt om man säljer alla på en gång eller
per flaska

Om du har obrutna lådor så ska du sälja lådvis. Om du har ett antal lösa flaskor så beror det på var du säljer; be auktionsfirman om råd. Du kan också "helgardera" och sälja en lott med en flaska, en med två och en med tre, om du exempelvis har sex flaskor.
 

Jos

Medlem
SV: Sälja vin hur?

Men hur gör man om man inte vill gå genom auktionsverket? Jag har en del Chateauneuf, 100p Parker och i närheten som jag vill bli av med men auktionsverket känns inte som rätt kanal för annat än mer traditionell bourdeaux och bourgogne
 
SV: Sälja vin hur?

Jos skrev:
Men hur gör man om man inte vill gå genom auktionsverket? Jag har en del Chateauneuf, 100p Parker och i närheten som jag vill bli av med men auktionsverket känns inte som rätt kanal för annat än mer traditionell bourdeaux och bourgogne

I Sverige är det enda tillåtna alternativet Auktionsverket. Annars blir det att flytta vinet utomlands om man vill hålla sig till reglerna. Vi har de politiker vi har röstat in i Riksdagen.
 

chambertin

Medlem
SV: Sälja vin hur?

Jos skrev:
Men hur gör man om man inte vill gå genom auktionsverket? Jag har en del Chateauneuf, 100p Parker och i närheten som jag vill bli av med men auktionsverket känns inte som rätt kanal för annat än mer traditionell bourdeaux och bourgogne
Om du inte vill gå via en traditionell auktionsfirma (där dom flesta har ungefär liknande avgifter för köpare och säljare) så är den här danska sajten ganska populär:
http://www.vinforum.dk/cgi-local/auction.cgi
 
Toppen