Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sallad

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tänkte om vi kunde ha en tråd där forumet samlar sin kompetens kring sallader i alla dess former!

Jag själv är jättedålig på att göra sallad, både som varmrätt och som tillbehör - därav att jag behöver er hjälp!

En klassisk lördagsmiddagen för mig blir ofta utskuren biff, klyftor, bea, rött vin och en enkel sallad.

Då brukar jag bara blanda gurka, paprika, majs, fetaost och romansallad med lite olivolja och italiensk salladskrydda. Brukar skippa tomater till rött vin, brukar inte bli bra enligt min mening.

Berika mig! Hur är er bästa sallad?
 

Helen

Medlem
Jag har helt snöat in mig på en salladssort som heter Cosmopolitan, den blandar jag med gurkbitar och riven parmesan och min hemmagjorda ceasardressing.
Denna sallad äter jag tillsammans med entrecote, oxfilé eller bacon.
Jag har modifiera dressingreceptet så den inte är så hög i syran.

Jag delar gärna mitt recept på ceasar dressing. Gör den! ni kommer inte att bli besvikna.

Recept: 1 tsk fransk senap, 1 äggula, 1-2 vitlöksklyftor (pressad), 1 tsk vitvinsvinäger, 1 msk pressad citron – blanda ihop detta. Vispa i 1 dl rapsolja, 1 msk mjölk, 1.5 dl riven parmesan. Smaka av med salt och peppar.
Blanda i Ansjovisfiléer 2 st från grebbestad i slutet med en stavmixer.
Smaka av. Jag brukar 3 dubbla receptet och hälla över den i en glasburk.
 
Last edited:
Toppen