Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Salon 1997

JakobS

Medlem
Vad tror ni, Salon 1997 eller Jacquesson Champ Caïn 2004?
Är tänkt för direkt konsumtion, så ska vara den som är tillgängligast :)

Någon som blivit besviken på 1997an?
Vill inte plöja ner 1700:- och känna mig besviken ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Vad tror ni, Salon 1997 eller Jacquesson Champ Caïn 2004?
Är tänkt för direkt konsumtion, så ska vara den som är tillgängligast :)

Någon som blivit besviken på 1997an?
Vill inte plöja ner 1700:- och känna mig besviken ;)
Verkar vara lite blandat kompott på Salon. Vissa flaskor mer öppna än andra. Jacquesson -04 från Ay drack jag för ett halvår sen och den behövde mycket luft och va rätt knuten.
Jag hade provat Salon istället för några ynka hundringar mer ;)
 

MartinE

Medlem
Vad tror ni, Salon 1997 eller Jacquesson Champ Caïn 2004?
Är tänkt för direkt konsumtion, så ska vara den som är tillgängligast :)

Någon som blivit besviken på 1997an?
Vill inte plöja ner 1700:- och känna mig besviken ;)
Tveklöst Salon 97! Du kommer inte bli besviken om du inte druckit den tidigare! Se f ö mina provningsanteckningar från igår.

Men köp för bövelen en Champ Caïn också - du ska ju dricka gott i framtiden också! :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Vi drack en Salon -97 förra helgen och den var mycket öppen och drickvänlig upplevdes det som. Drick!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Krug Clos du Mesnil -00 är Mer tillgänglig tycker jag, några hundringar till för den bara
Då menar du rimligtvis några hundra euro till? Clos du Mesnil 00 får man väl tyvärr punga ut med sådär 600-700 euro för? Ack dessa kockar med sin dyra champagnesmak... :D
"Vanliga" Krug Vintage 00 hamnar väl däremot i trakten av "reapriset" för Salon 97, men har ju nackdelen att den inte längre säljs i Sverige och den är ju ingen blanc de blancs, om det var det som efterfrågades.
 

JakobS

Medlem
men har ju nackdelen att den inte längre säljs i Sverige och den är ju ingen blanc de blancs, om det var det som efterfrågades.

Att det är en bdb är inget krav :)

Det är min sambo som fyller 25 om 2.5 vecka, och hon ska få riktigt fin skumpa. En Krug 2000 bör jag väl kunna beställa hem från utlandet om den är bättre än Salonen. Vad med Cristal 2006, slår den ut Salonen?

Känner också att jag kanske borde passa på med Salonen i och med att den är så "billig" nu, och verkar bli riktigt grisdyr i framtiden, men det kanske är fel att resonera så?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad med Cristal 2006, slår den ut Salonen?
2006 är både bra och rätt tillgänglig, hade förvånansvärt mycket brödiga och rostade toner enda gången jag hittills provat den, i somras. Cristal är ju alltid riktigt bra "trots" sin höga igenkännings- och bling-bling-faktor. Även om det inte känns riktigt rätt att beteckna Cristal som en "crowd pleaser" i största allmänhet så är den nog trots allt lite mer lättgillad än Salon.
 
2006 är både bra och rätt tillgänglig, hade förvånansvärt mycket brödiga och rostade toner enda gången jag hittills provat den, i somras. Cristal är ju alltid riktigt bra "trots" sin höga igenkännings- och bling-bling-faktor. Även om det inte känns riktigt rätt att beteckna Cristal som en "crowd pleaser" i största allmänhet så är den nog trots allt lite mer lättgillad än Salon.
Jag var lite besviken på första årgången av Cristal jag provade, vilket var 2000, men annars håller jag helt med dig. Jag tycker också att den är förhållandevis god och lättdrucken som ung. Den aktuella årgången 2006 har imponerat riktigt stort på mig.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bästa mogna skumpan du kan hitta på bolaget ÄR Winston 2000, sen finns Orpale 1990 som kan rekommenderas. Men vill du göra intryck på det andra könet så säger ja Cristal 2006 då det är den klart sexigaste flaskan.

Salon 97 drack ja blint i december och ja tyckte den va bäst på provningen. Så bra att ja köpte en låda så det är väl en hint. Och ska du dricka Salon så är det 97 som gäller nu, bättre en alla andra 90-talare i dagsläget enligt mig. Jag är dock ingen syratorsk...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Bästa mogna skumpan du kan hitta på bolaget ÄR Winston 2000, sen finns Orpale 1990 som kan rekommenderas. Men vill du göra intryck på det andra könet så säger ja Cristal 2006 då det är den klart sexigaste flaskan.

Salon 97 drack ja blint i december och ja tyckte den va bäst på provningen. Så bra att ja köpte en låda så det är väl en hint. Och ska du dricka Salon så är det 97 som gäller nu, bättre en alla andra 90-talare i dagsläget enligt mig. Jag är dock ingen syratorsk...
Men då har du exkluderat Heidsieck Millenaires 1995, eller hur?!;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Men då har du exkluderat Heidsieck Millenaires 1995, eller hur?!;)

Korrekt. Jag är väldigt nyfiken på den dock, dels för att huset oftast hamnar i kölvattnet samt att ja sett andra här lovprisa den. Håller du den högre än alla andra ovan?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Korrekt. Jag är väldigt nyfiken på den dock, dels för att huset oftast hamnar i kölvattnet samt att ja sett andra här lovprisa den. Håller du den högre än alla andra ovan?
Ja, jag skulle nog välja den idag! Den är riktigt, riktigt bra. Här i Frankrike har priset dessutom gått ned till ca 95€. Men visst, Winston, Cristal och Salon är alla fantastiska champagner man gärna dricker med glädje.
 

JakobS

Medlem
Usch, vad jobbigt det vart!

Har riktig lust att skaffa en flaska av både Salon 97 och Cristal 06 innan de försvinner om några veckor/månader! Får se hur det går, bör åtminstone kunna köpa en av de. Hmm....

Bästa mogna skumpan du kan hitta på bolaget ÄR Winston 2000, sen finns Orpale 1990 som kan rekommenderas. Men vill du göra intryck på det andra könet så säger ja Cristal 2006 då det är den klart sexigaste flaskan.

Salon 97 drack ja blint i december och ja tyckte den va bäst på provningen. Så bra att ja köpte en låda så det är väl en hint. Och ska du dricka Salon så är det 97 som gäller nu, bättre en alla andra 90-talare i dagsläget enligt mig. Jag är dock ingen syratorsk...

Nu vart det riktigt intressant, frugan fyller 25 och är då född 1990, visste inte att Orpale 90 fanns på bolaget!

Vi drack Winston 2000 för inte så länge sedan och vart förälskade. Gillade skarpt de brödiga/nötiga rostade tonerna. Är detta något som återfinns i Orpale 90?

Har sneglat en del på CH Blanc des Millenaires 1995 på sistone, men har druckit en del CH den senaste tiden. De tillhör ett av mina favorithus!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Usch, vad jobbigt det vart!

Har riktig lust att skaffa en flaska av både Salon 97 och Cristal 06 innan de försvinner om några veckor/månader! Får se hur det går, bör åtminstone kunna köpa en av de. Hmm....



Nu vart det riktigt intressant, frugan fyller 25 och är då född 1990, visste inte att Orpale 90 fanns på bolaget!

Vi drack Winston 2000 för inte så länge sedan och vart förälskade. Gillade skarpt de brödiga/nötiga rostade tonerna. Är detta något som återfinns i Orpale 90?

Har sneglat en del på CH Blanc des Millenaires 1995 på sistone, men har druckit en del CH den senaste tiden. De tillhör ett av mina favorithus!
Född 1990, tänk att vara född ett år där man fortfarande kan köpa flaskor utan att riskera personlig konkurs. Ack du ljuva ungdom!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Usch, vad jobbigt det vart!

Har riktig lust att skaffa en flaska av både Salon 97 och Cristal 06 innan de försvinner om några veckor/månader! Får se hur det går, bör åtminstone kunna köpa en av de. Hmm....



Nu vart det riktigt intressant, frugan fyller 25 och är då född 1990, visste inte att Orpale 90 fanns på bolaget!

Vi drack Winston 2000 för inte så länge sedan och vart förälskade. Gillade skarpt de brödiga/nötiga rostade tonerna. Är detta något som återfinns i Orpale 90?

Har sneglat en del på CH Blanc des Millenaires 1995 på sistone, men har druckit en del CH den senaste tiden. De tillhör ett av mina favorithus!

Köp Salon 97 på SB då den är betydligt dyrare (2500 kr) utomlands. Cristal 06 kan du köpa senare utomlands för samma pris som SB, i alla fall ett par år till. Dessutom kommer 08:an snart som troligen kommer hålla priset nere på 06:an.

Bra BdB är den vintyp som ändrar karaktär mest tycker jag och är riktigt lurig vid blindprovningar om den har ålder.

Tänk dig att den går från Ramlösa som ung till Ammaretto Coffee som gammal. Dvs från syrlig mineralig till nöt kaffe och grädde...

Så ja, Orpale 90 har en del nötiga toner och är din bättre hälft född då så torde valet va lätt. Dessutom får den sämre hälften pengar över till Salon 97...:)

Hajdsäcken har ja inte druckit som sagt men 95 är en underskattad årgång pga 96. Själv håller ja 95 högre och skiter i vad som händer om 20 år eller vad LG säger.:cool:
 

JakobS

Medlem
Då var Orpale 1990 beställd!

Är faktiskt också ganska säker på att jag kommer köpa en Salon 97a, då den precis som du säger har ett väldigt attraktivt pris på SB just. Att den sedan är otroligt tillgänglig för en Salon gör ju inte saken värre heller!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Drack Salon 97 i helgen och den var magisk!!
97 är helt klart "in the zone" just nu, fantastisk balans med syra och frukten.
Gul frukt som pumpar ur glaset med lite rökig krutrökston och hasselnötter.

Nu med lite eftertanke så rankar jag den som min bästa Salon jag druckit.
FAAAN varför köpte jag inte fler............till det priset.
 
Toppen