Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Såstips

Pomerol

Medlem
Är det någon som har något bra såstips? Vill ha nya influenser...

Såsen ska serveras till lammytterfilé och potatis- och palsternackspuré i kväll.

Öppen för alla tänkbara förslag.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Såstips

En supersimpel sås som passar bra till Lamm är en rostad vitlökssås. När man rostar vitlöken så blir den mycket nötigare och mjukare i smaken. Tyvärr har jag inga bra proportioner då jag brukar höfta på det mesta när jag lagar mat, men här kommer en arbetsbeskrivning i alla fall.

Rosta 6 klyftor vitlök (hela) i en panna så att de blir gyllenbruna och mjuka. Mpt slutet så lägger du till 2 finhackade schalottenlökar och låter dessa bli mjuka utan att ta färg. Häll på ca. 3-4 deciliter rödvin och reducera (koka ihop) tills ca 1/3 är kvar. Tillsätt oxfond (här kan man använda exempelvis flaskfond, men följ för helvete inte instruktionerna på flaskan), ha i lite vatten (ca 1 - 2 dl i det nedkokta rödvinet, tillsätt ett par matskedar fond (om det behövs så kan man alltid smaka av senare) och låt det reducera igen.

När man har ungefär 1.5 - 2 dl vätska kvar så mixar man den för att slå ut vitlökssmaken och silar allt genom en finmaskig sil. Tillsätt sedan 4 dl grädde och låt allting koka ned tills det blir en bra konsistens (även där att man låter det reducera tills ungefär 1/3 återstår). Smaka av med salt och peppar.

Innan servering kan man blanka av såsen med en klick smör samt ha i finhackad persilja eller någon annan ört som man tycker är trevlig

Visst, det är fett, men någon gång då och då kan man ju unna sig själv någonting litet!
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Såstips

Krug, tack för tipset. Det blev en riktigt bra sås men en snygg förnimmelse av rostad vitlök. Min dotter som är van vi skysås utan grädde blev först orolig men när hon väl provat fick såsen högsta betyg. Och någon strängare såsprovare än hon har jag inte träffat...

Till förätt trattkantaralltoast och min sista flaska Mas la Plana '96. Passade mycket bra med sina mognadstoner till svampen men på egen hand kändes det att det var på sista versen.

Till varmrätt ch Labadie 2005, passade bra. Trodde, innan jag provat den, att jag skulle få skriva om vinet i den här tråden som ett riktigt fynd men som vanligt får man sällan mer än vad man betalar för.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Såstips

Glad to be of service, hoppas att kvällen blir fortsatt bra!

Låter som att ni haft det gott! Nu blir jag hungrig...
 
Toppen