Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sauternes 1959

Toth

Medlem
Hej, ny här men hittade ingen presentationstråd som på andra forum så första inlägget blir en fråga om Sauternes vin istället.

Det är så att jag köpte en flaska L & F Granville Haut Sauternes 1959 på auktion för ett tag sen, tyvärr hittar jag ingen info om vinet eller producenten så tänkte kolla om det är någon här som känner till vinet och kan ge mig lite info, tex när det är läge att öppna, värde, allt annat.


Mvh Robin

SANY0107.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Sauternes 1959

Toth skrev:
Hej, ny här men hittade ingen presentationstråd som på andra forum så första inlägget blir en fråga om Sauternes vin istället.

Det är så att jag köpte en flaska L & F Granville Haut Sauternes 1959 på auktion för ett tag sen, tyvärr hittar jag ingen info om vinet eller producenten så tänkte kolla om det är någon här som känner till vinet och kan ge mig lite info, tex när det är läge att öppna, värde, allt annat.


Mvh Robin

SANY0107.jpg
Hej, Välkommen till forumet! finns lite info på konjärens blog, han har druckit Haut Barsac 1959.
Av den info som finns från restauranger och vinhandlare skulle jag gissa på ett värde runt 1000SEK.
 
Trådskapare
T

Toth

Medlem
SV: Sauternes 1959

Hej, Välkommen till forumet! finns lite info på konjärens blog, han har druckit Haut Barsac 1959.
Av den info som finns från restauranger och vinhandlare skulle jag gissa på ett värde runt 1000SEK.

tack, okej, brukar inte läsa bloggar så kan vara därför jag har missat den men ska kika in där.
vet du vad skillnaden på min och hans som även hette barsac?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Sauternes 1959

Toth skrev:
tack, okej, brukar inte läsa bloggar så kan vara därför jag har missat den men ska kika in där.
vet du vad skillnaden på min och hans som även hette barsac?
Barsac och Sauternes är två områden nära varandra kända för sina söta viner.
 
Trådskapare
T

Toth

Medlem
SV: Sauternes 1959

magnum skrev:
Barsac och Sauternes är två områden nära varandra kända för sina söta viner.

Aha tack, ja Sauternes vet jag att de är det men kopplade inte att Barsac också kunde vara ett område.
 
Trådskapare
T

Toth

Medlem
SV: Sauternes 1959

När bör det drickas?
Jag funderar på att öppna den på min 25årsdag i sommar, eller bör jag vänta längre?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Sauternes 1959

Toth skrev:
När bör det drickas?
Jag funderar på att öppna den på min 25årsdag i sommar, eller bör jag vänta längre?
Vet inte säkert, men jag tror att den skall drickas nu. Grattis i förskott!
 

kayaker

Cyklist
SV: Sauternes 1959

Toth skrev:
När bör det drickas?
Jag funderar på att öppna den på min 25årsdag i sommar, eller bör jag vänta längre?
Med tanke på att den är över 52 år så är det nog lugnt.
 
Trådskapare
T

Toth

Medlem
SV: Sauternes 1959

Tack:)
De jag tänkte på var om den kan bli bättre eller om den snart börjar peaka, om den inte redan gjort de
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Sauternes 1959

Toth skrev:
Tack:)
De jag tänkte på var om den kan bli bättre eller om den snart börjar peaka, om den inte redan gjort de

Den har garanterat peakat. Ett sådant här vin tål väldigt lång lagring, men korken ska man vara mer bekymrad över, för en 50+ år gammal kork lever lite "på övertid" även under bra förhållanden. Fyllnivån är ju bra nu, men har du inte bra lagringsmöjligheter (konstant temperatur, rätt hög luftfuktighet) skulle jag undvika att lagra det alltför länge, för säkerhets skull. 1-2 år kan vara OK, men 5-10 känns onödigt.
 
Trådskapare
T

Toth

Medlem
SV: Sauternes 1959

okej, tack för de svaret, de blir att dricka den i sommar då.
Sen jag köpte den har den legat i min vinkyl som står på 13grader.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Sauternes 1959

Toth skrev:
okej, tack för de svaret, de blir att dricka den i sommar då.
Sen jag köpte den har den legat i min vinkyl som står på 13grader.

Aha, har du den lagrad i vinkyl så spelar nog något år hit eller dit inte lika stor roll. Men vin är ju trots allt till för att drickas.
 
SV: Sauternes 1959

Fick ju förmånen att dricka en Tokaji från 1959 som visade sig ha klarat sig väldigt bra. Med tanke på att Sauternes och Tokaji är liknande viner så finns det ju en bra chans att även denna flaska klarat sig väldigt bra.

Tokaji var dock omkorkad 1995 så tipsen om att det kan vara problem med korken är nog välgrundade

http://www.finewines.se/vin/vin-och-valborg/
 
SV: Sauternes 1959

Anders Landström skrev:
Fick ju förmånen att dricka en Tokaji från 1959 som visade sig ha klarat sig väldigt bra. Med tanke på att Sauternes och Tokaji är liknande viner så finns det ju en bra chans att även denna flaska klarat sig väldigt bra.

Tokaji var dock omkorkad 1995 så tipsen om att det kan vara problem med korken är nog välgrundade

http://www.finewines.se/vin/vin-och-valborg/

Motsvarar inte 6 Puttonyos lite mer restsocker än en normal Sauternes dock vilket borde göra Tokajin ännu lite mera lagringsdugligt?

Hursomhelst så skulle jag inte oroa mig för en drygt 50 år gammal Sauternes. Man ska nog inte hoppas på att den kommer bli så mycket bättre, men den är nog absolut inte för gammal ännu. Många Sauternesviner klarar över 100 år.
 
SV: Sauternes 1959

Baron_Philippe skrev:
Motsvarar inte 6 Puttonyos lite mer restsocker än en normal Sauternes dock vilket borde göra Tokajin ännu lite mera lagringsdugligt?
Enligt vissa källor jag funnit på internet motsvarar Sauternes ca 4 Puttonyos så du har helt rätt
 
Trådskapare
T

Toth

Medlem
SV: Sauternes 1959

Tack för trevlig info:)
Bli som sagt att öppna flaskan på 25årsdagen i slutet av juli.
Har även en halvflaska Tokaji från 2001 som jag köpte när jag var i Ungern 2010, som säkert också kommer att öppnas:D
 
Toppen