Sherry for dummies

Diskussion i 'Vin' startad av Sjödin, 16 juli 2008.

1. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Jaja, jag kan erkänna på en gång att mina tillfällen med Sherry är få... Färre än mina tillfällen med xxxxxx med rakade xxxxxxxxx.
    Men, vid de få tillfällen jag fått möjlighet att smutta på denna spanska solerablandning har jag alltid gillat det som f*n.

Nu slog det mig bara plötsligt, att det kanske inte är sunt att begränsa sitt sherrydrickande till restaurangbesök, utan att jag kanske måste bli lite bättre sherrypimplare här hemma också.
    Men hur gör man?? Det jag vet om sherry är ungefär det jag kan läsa på wikipedia....
    Som jag förstått det är sherry inte särskilt lagringsduglig, eller? Vart ska jag börja botanisera, vad ska jag akta mig för, vad ska jag leta efter och vad ska jag äta till?

Nog om detta för nu, dags att bege sig till Sthlm stadion, Bruce och Nicko väntar...

2. anders

anders Medlem

SV: Sherry for dummies

Det förklarar varför det är så dött här idag. Hela Stockholmsgänget håller på att varva upp genom praktiska studier i de ämnen vi avhandlar i detta forum.

En annan får ge sig till tåls till nästa lördag men då blir det Sjömagasinet på fredagen som uppladdning. Det luktar Raveneau...

För övrigt är sherry en av de mest underskattade dryckerna vi har. En avancerad övning som jag och en kille till har funderat på är att prova Gonzales Byass Apostoles Palo Cortado Muy Viejo 30 Years, (89114, 281:) med spettkaka. En kombo för riktiga sockergrisar...

3. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Prova tapas till Sherry. Olika delikatessleverantörer i landet har diverse tapas i sortimentet, bl.a. en färdig bricka med olika sorters tapas.

Min favoritproducent är Emilio Lustau. Hans gamla almacenista sherries uppköpta från olika privata odlare är också fina, och nu har han börjat med årgångssherry, en nyhet i branschen (i motsats till soleravinerna, där den sherry som det t.ex. står 1894 på inte kommerfrån den årgången utan det antyder från vilken årgång soleran, d.v.s. blandningen av sherryvinerna startade).

4. R.P

R.P Medlem

Lustau är verkligen trevliga, och har ett verkligt stort utbud. Annars gillar jag La Guita som fan, en verkligen lysande sherry.

edit: Gazpacho och sherry är en riktigt god kombination. Jag har börjat göra egen Gazpacho nu och var och handlade inför en middag med en spansk polare. Han tyckte jag var mer spansk än honom när jag plockade på mig en sherry som jag skulle ha till gazpachon, jag tog det som en komplimang, själv dricker han öl till gazpzcho.

5. R.P

R.P Medlem

6. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Sherry får ny klassning

En sherry är inte alltid en sherry, utan
    en ännu längre lagrad sherry.
    Starkvinet är trendigare än någonsin
    och all världens vinskribenter hyllar
    detta vin, inte minst om det kommer
    från Jerez i södra Spanien. Men hur
    går det med försäljningen? Jo, sisådär.
    Därför har vinmyndigheterna i området
    beslutat att införa en ny klassning för
    att underlätta för konsumenten.
    - Vi kommer att införa en ny klass
    när det gäller fino och manzanilla, –
    superior – för de viner som legat sex år,
    alltså tre år mer än det obligatoriska,
    på fat. Anledningen är främst för att
    visa konsumenterna att det inom den
    vanliga sherryn också finns olika kvaliteter,
    menar Cesar Saldaña, chef för
    vinrådet i Jerez.

7. Keen

Keen slan

Med andra ord för att kunna ta mer betalt?

8. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Bumpar den här gamla tråden lite...

Jag fick ett plötsligt sug efter sherry och funderar på att införskaffa en pava till kvällens plockmat.
    Vad ska jag välja, som finns på SS idag??

9. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

JAg köpte en la Guita till skaldjurssoppan förra lördagen, en ganska intetsägande Manzanilla, men helt ok.

10. anders

anders Medlem

Lustau brukar vara en säker producent.

11. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Såg att den nämndes tidigare i tråden och sökte på SS, men hittade inget. Så, därav min fråga.
    Nu sökte jag igen eftersom du tjatar så och den här gången stavade jag rätt. Och titta, Lustau finns ju till och med på mitt lokala SS! :D

12. vintjej

vintjej Medlem

Sherry är den bästa aperitifen. Och klockrent till svampsoppor och stuvningar. Sherry funkar till salt och rökt mat. Det funkar t o m till kryddig och kryddstark sichuanmat (har provat).
    Lustau rockar, som de flesta har skrivit.
    Och en simmig, söt PX är fantastiskt gott som dessert - eller till vaniljglass med nötter t ex.

13. R.P

R.P Medlem

Jag gillar La Guita, en varm sommardag med en iskall gazpacho är den väldigt trevlig. :)

14. Jos

Jos Medlem

15. Öhman

Öhman Medlem

Dela sidan