Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skräddarsydd offertförfrågan

Peder

Medlem
Under 126251 Österrike, fast sortiment och lanseringsdatum 2013-12-02 söker Systembolaget en Grüner Veltliner.

Pris till kund är 129 eller 149 kronor och volymen skall vara 7000 liter (strax över 9000 flaskor). Jag skulle gissa att priset mot vingården måste vara runt 5-6 euro för att kunna matcha detta.

Vinet skall vara av årgång 2012. Lite kuriosa är att året 2012 var en katastrof i Niederösterreich med ända upp till 40 % i förlust pga frost i vingårdarna. Det blir nog svårt för en liten kvalitetsmedveten producent att överhuvudtaget så här sent på året kunna ha 9000 flaskor liggandes av bra Grüner i ett hörn.

Vinet som Systembolaget söker krävs även ha beteckningen Kamptal DAC Reserve, Wachau Smaragd eller Wagram Erste Lage men nu kommer det som är mest spännande.

Producenten måste vara onämnd att det kommersiella företaget Falstaff - The Ultimate Austrian Wine Guide 2012/13 eller "Salon (Austria Wine Awards) 2012".

Så det räcker inte att att man varit omnämnd som vingård hos Falstaff 2010 eller 2011 utan det skall vara specifikt utgåvan 2012/13.

Jag har pratat med ett flertal producenter nere i Österrike som tycker tycker det är ytterst märkligt att behöva vara exempelvis omnämnd av den kommersiella Österrikiska vinguiden Falstaff för att få lämna in bidrag till Systembolaget. Falstaff's nyckelperson är Peter Moser som är Österrikes svar på Parker med sina betygsättningar med hjälp av 100-poängsskalan.


När det gäller Falstaff så är det inte bara att lämna in viner och få dom betygsatta utan det är också väldigt mycket pengar/ekonomi och inbjudningar inblandat för att kunna vara med.

Det finns även rykten som säger att en del producenter har tvingats återvända till Falstaff och årligen betala avgifter för att dom blivit så nedskrivna, efter att att man valt inte längre vara med och betalat dyra pengar när man tycker att man tycker att man är en kändis och kan klara sig på egen hand. Men det är bara rykten.

Är det så att Systembolaget behöver hjälp med betygsättning och inte litar på sina egna flighter när man testar bidrag som har kommit in till offertförfrågningarna?

Jag ser fram emot nästa offertförfrågan när vinet måste ha fått minst 5 solar av Nyhetsmorgon eller måste varit nominerat i den EU-certifierade Vinordic/AOV-tävlingen med sin ordförande BGK i spetsen för att Systembolagets personal skall vilja prova vinet och se om det duger.

Själv tycker jag och många andra jag pratat med att man i denna offertförfrågan rensar bort små aktörer från att kunna ta sig in på hyllan hos Systembolaget. Det finns 3-4 aktörer från Österrike som alltid oavsett hur dålig skörden varit kommer finnas med hos Systembolaget i en stor del av butikerna i Sverige. Dessa aktörer har alltid ett ess i skjortärmen och vinner de offertförfrågan nu i april så tror jag inte dom har några problem att få fram 9000 flaskor av årgång 2012 på cirka 6 månader för att sedan finnas med på Systembolaget i december 2013.

Märkesneutrala? Tja, man kan ju alltid skriva offertförfrågningarna på sådant sätt att man rensar bort märken man inte vill ha. :)

PS. Kommer ni ihåg detta?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/expert-pa-eu-ratt-systembolagets-stallning-hotas

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
 

egonx

Medlem
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

SB har säkert redan kontakt med en leverantör som och de vet precis vilka 9000 flaskor de ska få. Därefter ser man till att kravställa upphandlingen så att ingen annan kan vinna. Standard.
 

Gurto

Medlem
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

Misstänker att du redan gjort det men: skicka ut till lite tidningar. Finns alltid en chans att det startar lite debatt.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

Misstänker att du redan gjort det men: skicka ut till lite tidningar. Finns alltid en chans att det startar lite debatt.



Har inte sprungit till några tidningar, men media brukar sällan finna intresse i något som kan sätta våra olika monopol i dålig dager oavsett vad de har gjort.

Är man importör så är man sällan i den positionen att man vill uttala sig om sin enda inkomstkälla när det gäller butiksled i Sverige. Sådant pratar man bara off the record.

Är man vinskribent så vill man ofta inte kritisera den som man sitter hos varje månad och provar vin, även om det finns några undantag på personer som vågar sticka ut hakan.

Men jag vet att många läser finewines.se och vill man veta mer om min syn på denna offertförfrågan så finner man mitt nummer nedan. :)

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
070-595 7713
 
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

Det är bra att du tar upp detta och det är än mer uppskattat om du gräver vidare.
Just den här förfrågan är relativt bred i jämförelse med många andra som ställs från SB, som du säkert känner till.
Man bör veta att en stor del av alla förfrågningar skapas av importörerna, tillsammans med SB där importören analyserar sortimentet och hittar "hål" där det inte finns några viner i det nuvarande utbudet. Sedan gäller det för importören att försöka begränsa antalet konkurrenter som kan svara på offerten samtidigt som inköparen gärna ser att det kan finnas viss konkurrens i förfrågan. Gör importören ett bra jobb så lyckas denne att eliminera så många som möjligt att svara på förfrågan. I just detta fall har man varit extremt duktigt. Med tanke på områden och normal prissättning.

Ett annat exempel är den förfrågan på ekologisk certifierad valpolicella för 99 SEK som skall lanseras i samma släpp. Gräv djupare där och ni ser hur många som kan svara på den offerten...

Å andra sidan, eftersom detta är en normal process som de flesta importörer är medvetna om så är spelplanen lika för alla. Små importörer missgynnas såklart då dessa har svårare att attrahera de som kan svara på offerterna och har får samarbetspartners som har volymerna för en en fast lansering.
Frustrerande såklart men man måste inse att på en monopolmarknad så är det andra förutsättningar som gäller än på en fri marknad. På gott och ont.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

Trevligt att det blev lite debatt och att man inte är ensam om att tycka att det skräddarsys mycket hos Systembolaget.

Jag skrev tidigare i detta inlägg om vinskribenter:


Är man vinskribent så vill man ofta inte kritisera den som man sitter hos varje månad och provar vin, även om det finns några undantag på personer som vågar sticka ut hakan.

Jag vill förtydliga lite. Jag tycker man skall skilja på ordet skribent och journalist. Använder man sig enbart av ordet skribent (vinskribent) om sig själv så kan man med gott samvete mingla runt på vinprovningar oavsett om det är på Systembolaget eller hos någon restaurang, där vinimportörer bjuder gott. Man kan agera likt en nöjesreporter och behöver inte bry sig om hur en offert skrivs så länge man bjuds på något gott i glaset när man går på gratisbjudningar. Det finns där många exempel på personer som går in djupt för sitt intresse och bjuder på mycket intressanta noteringar. Det är ju inte någon större skillnad på en vinbloggare och vinskribent i mina ögon egentligen med undantag att som skribent (ofta medlem i en så kallad vinskribent förening) får även besöka Systembolagets provningar eller får förtur dit. Jag tror inte det finns någon utbildning för att titulera sig skribent och därför ser jag att en vinbloggare och skribent har samma förutsättningar. Skriver man däremot bra så får man många läsare oavsett vad man titulerar sig som i print eller på webben och jag tycker det finns fantastiska vinskribenter och vinbloggare i Sverige eftersom.

Är man däremot en person som gillar att titulera sig med ordet journalist eller använder sig av meningen journalism när man beskriver sig själv, så bör man fundera på om man inte skall titta lite djupare på saker än att bara titta djupt i glaset. Att Systembolaget skräddarsyr offertförfrågningar riktade mot stora aktörer som slår mot mindre företagare och att dom kanske mer eller mindre har bestämt sig i förväg vem som skall bli vinnare är något man INTE borde gilla om man titulerar sig som journalist i sitt CV eller hemsida.

/Peder
 

kayaker

Cyklist
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

El burro grande skrev:
Frustrerande såklart men man måste inse att på en monopolmarknad så är det andra förutsättningar som gäller än på en fri marknad. På gott och ont.
I det här fallet så handlar det om att monopolet fått vara kvar under förutsättning att det beter sig som om det vore en fri marknad. Din invändning är m.a.o. inte helt relevant. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

Jag kunde förstå om Systembolaget sneglar på "regionalt" ledande vinguider vad gäller att köpa in småmängder av toppviner till vinkällarsortimentet och webblanseringar.
Men kräva att man är med i en viss vinguide för ett "bulkinköp"? Mycket märkligt, och strider ju mot själva poängen med att själv göra tester.
 
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

Debatten om Systemets "riggade" anbudsförfrågningar är lika gammal som förvirrad. Spekulationerna haglar - särskilt kanske från importörer som tycker sig ha missgynnats. Att få fram FAKTA är desto svårare...

Själv frågar jag mig vad Systemet kan ha att vinna på att medvetet gynna vissa importörer och producenter. Jag tror tvärtom att förklaringen till många av underligheterna är ren naivitet (eller "okunskap" om ni vill). Man hänger på moden och moraltrender...

Ett kul exempel är när man efterfrågade Tavel med SKRUVKORK (plötsligt inne). Problemet var att sådan inte fanns, Tavel tappas traditionellt med vanlig kork. Vann ordern gjorde förstås distriktets stora kooperativ, som snabbt byggde om i fabriken. Voici, en flaska spéciale, enbart för Sverige!
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

Debatten om Systemets "riggade" anbudsförfrågningar är lika gammal som förvirrad. Spekulationerna haglar - särskilt kanske från importörer som tycker sig ha missgynnats. Att få fram FAKTA är desto svårare...

Själv frågar jag mig vad Systemet kan ha att vinna på att medvetet gynna vissa importörer och producenter. Jag tror tvärtom att förklaringen till många av underligheterna är ren naivitet (eller "okunskap" om ni vill). Man hänger på moden och moraltrender...

Jag håller med dig Hans om att det har varit spekulationer i många år, gudskelov har jag lämnat SB bakom mig för många år sedan och lämnar aldrig in några offerter.

Men jag kan tycka det är konstigt när en inköpare kunde sitta och sortera bort mina offerter som jag lämnat in etc. för att man hade fått för många bidrag vid ett tillfälle och helt enkelt ansåg att det blev för mycket viner att prova.

Jag vet inte hur det är nu 2013, men att inköparen 2007 kunde sålla bort offerter med anledning att det kommit in för många bidrag gör det ju möjligt till korruption. Jag skulle däremot aldrig någonsin tro att ens tanken till korruption finns hos någon på Systembolaget. Det skulle vara mycket konstigt att sådant skulle förekomma inom ett statligt monopol.

Att den ansvariga sedan för respektive vinland på Systembolaget är nere och träffar producenter samt de svenska importörerna och provar sig igenom landet på en mässa i Österrike där det sedan är mycket utgång, fester, middagar etc. på kvällen gör ju att man kan bli väldigt god vän med en vingård. Detta skulle kunna leda till att man skriver en offertförfrågan som passar in på sin nya kompis som hade så bra viner.

/Peder
 

anders

Medlem
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

Peder skrev:
Jag vet inte hur det är nu 2013, men att inköparen 2007 kunde sålla bort offerter med anledning att det kommit in för många bidrag gör det ju möjligt till korruption. Jag skulle däremot aldrig någonsin tro att ens tanken till korruption finns hos någon på Systembolaget. Det skulle vara mycket konstigt att sådant skulle förekomma inom ett statligt monopol.

Det finns en skröna, hur sann den är vet jag inte, om hur HR-avdelningen på Ericsson fick in en stor mängd ansökningar till ett jobb i början av 90-talet (kris och allt).
Mannen som var satt till att gå igenom ansökningarna tittade på den gigantiska högen med CV framför sig, tog resolut två tredjedelar av dem och slängde dem i papperskorgen med kommentaren "Ericsson anställer inte folk som har otur". :D
Kanske något liknande hände med dina offerter... ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

Om Systembolagets experter och inköpare nu är så duktiga, måste man då ha hjälp av vinguider?
Läsa vintidningar och köpa flaskor kan vem som helst göra.
 

anders

Medlem
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

SUPRA skrev:
Om Systembolagets experter och inköpare nu är så duktiga, måste man då ha hjälp av vinguider?
Läsa vintidningar och köpa flaskor kan vem som helst göra.

Tja, de är säkert precis som vi andra. Genom att låta en etablerad vinguide göra en första gallring så sparar man tid.
Man slipper också dricka en massa skit. Bolagets anställda provar säkerligen en stor mängd totalt ointressanta viner redan om man ska gå på utbudet...
 

Bouzy

Medlem
SV: Skräddarsydd offertförfrågan

anders skrev:
Det finns en skröna, hur sann den är vet jag inte, om hur HR-avdelningen på Ericsson fick in en stor mängd ansökningar till ett jobb i början av 90-talet (kris och allt).
Mannen som var satt till att gå igenom ansökningarna tittade på den gigantiska högen med CV framför sig, tog resolut två tredjedelar av dem och slängde dem i papperskorgen med kommentaren "Ericsson anställer inte folk som har otur". :D
Kanske något liknande hände med dina offerter... ;)

Kinnevik, nota bene.
 
Toppen