Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skruvkork på vin

chambertin

Medlem
Så jag frågar igen, vad är tanken bakom de här skruvkapsylerna? Jag har sett i flera trådar att det förutsätts att ett kontrollerat syreinsläpp är något önskvärt. Men var kommer det antagandet från? Någon som har lust att redogöra för "theory and applications"?
Man behöver väl inte ngn vetenskaplig källa för att konstatera att nivån i en naturkorkförsluten Bdx minskat x cm efter 40-50år, eller ?
Om det sedan inte är korken i i sig som släpper ut vinet och in luften är ju inte intressant för mig som konsument men faktum kvarstår ju att just detta händer under tiden ett vin lagras. Alla som dragit en kork ur en 30-40-50 år gammal Bdx/Bgn (eller vad man nu dricker) har väl sett resterna från vinet på utsidan av korken och noterat hur den tappat en hel del av sin elasticitet.

Rent okulärt så ser det ju ut som att naturkorken tappar i elasticitet med tiden och då kan luft komma in och vin försvinner ut.
(Inte f..n tunnlar speciellt många atomer in/ut genom glaset i alla fall.)
Igen, det handlar inte om bättre eller sämre för skruvkapsyl kontra naturkork utan bara det faktum att detta ju sker efter kortare eller längre tid i en flaska med naturkork.

Som skruvkapsylsproducent (nytt ord som kommer i akademins ordlista vad det lider) så bör dom ju vara intresserade av att deras förslutning hamnar så nära naturkorken som möjligt vg hastigheten på mognaden ( i alla fall för viner som kräver/vinner på flasklagring).

Skulle själv tveka både en och två ggr innan jag köpte viner med skruvkapsyl för längre lagring om man inte kan visa att dom utvecklas i ungefär samma takt som ett vin med naturkork. Av den anledning (tror jag) så försöker man efterlikna naturkorkens luft/vin-läckage i skruvkorken och detta sker ju tydligen med olika typer av membran.
 

vininfo.nu

Medlem
Jag frågar efter källan. Var får ni ifrån att förslutningen ska släppa genom luft?

Att druvor, must, och vin inte skulle utvecklas olika pga luft (eller frånvaro av luft) är allt annat än sant. Både under skörd (på många håll skyddar man druvor med inert atmosfär), under vintillverkning där vinmakaren använder kunskaper om reduktion och oxidation (reduktiv kontra oxidativ vintillverkning, mikrooxygenering, etc), och även faktiskt! under lagring, så påverkar tillgången (eller frånvaro) av syre vinets slutgiltiga karaktär. AWRI's (som redan nämnts) har publicerat mängder med artiklar från skruvkapsylens barndom (och utveckling) för att bara nämna några. Man tillverkar idag både skruvkapsyler, och för den delen moderna förslutningar gjorda av agglomererad kork, med olika definierad genomsläpplighet. Inte för att ett vin som lagrats under betingelser med lite mer luftgenomsläpplighet behöver vara bättre än ett som lagrats med mindre, men det påverkar karaktärerna på det slutgiltiga vinet.

Om du nu sitter med hästmängder med referenser, släng fram dom...

- - - - - - - - - - -
1.gif


- - - - - - - - - - -
2.gif
 
Last edited:
Q

Quercus Corcus

Nu missade du min poäng.

Korkekens ifrågasättande av att det tillförs (mer) syre med kork än med kapsyl backar han upp med en källa.
Ska man möta argumentet och få fram sin ståndpunkt på ett trovärdigt sätt bör man ha egna referenser som antingen stödjer ens egen åsikt eller motbevisar den andres. Och referenserna bör vara väl underbyggda.

Att man får olika resultat beroende på förslutningsmetod är ju så självklart för mig att det behöver vi inte diskutera, vin är ju inte sterilt (Jämför lukt och smak på vac-mörat kött kontra hängmörat.)
Jag ifrågasätter inte det fetstilta. Den individuella variationen i luftinsläpp mellan olika korkar är större än den mellan olika skruvkapsyler. De allra bästa korkarna släpper igenom mindre än de bästa skruvkapsylerna men snittgenomsläppet är lägre för skruvkapsyler. Därmed kan man med fog hävda att skruvkapsylen är en bättre förslutning. Min personliga åsikt är att båda är tillräckligt bra. Valet avgörs av annat. Ölkapsyler är fö i stort sett lika bra map luftgenomsläpplighet. Allra bäst, på allt, är naturligtvis tetran men det vet ju alla så det behöver vi inte fördjupa oss vidare i :D

Mina källor (båda två) säger att inne i den förslutna flaskan utvecklas vinet i huvudsak anaerobt. Påståendet är både normativt och deskriptivt.

Sen måste jag lägga till att det skulle vara bra om trådens religionskrigare och forumninjor, vars tangentbord är dödliga vapen, sansar sig lite och håller diskussionen till flaska och förslutning. Alla vet att syre är viktigt när man gör vin. Det är inget som behöver bevisas. (En diskussion om när, hur mycket, i vilken takt, vilken distributionsform osv skulle kunna vara trevligt - kanske i en tråd som handlar om vinproduktion fram till den tidpunkt då vinet buteljeras?)
 

sunqan

Vinös
Nåväl qc - hur går det med medlemmandet? Jag tror nog du kan trivas här trots allt axelklappande.
Det finns en del kunniga individer här, är helt övertygad om att du har en hel del att tillföra.
Och det är ingen som hör dig himla med ögonen :)
 

ChristianB

DipWSET
Allra bäst, på allt, är naturligtvis tetran men det vet ju alla så det behöver vi inte fördjupa oss vidare i :D
I beg to differ; ska vi tala smaklösa förpackningar så är aluminiumburken ett bättre alternativ... Jag har inga siffror på tetrapak dock, men jag har svårt att se hur den skulle vara mindre genomsläpplig än glas?
 

Per Stade

Lege artis
I beg to differ; ska vi tala smaklösa förpackningar så är aluminiumburken ett bättre alternativ... Jag har inga siffror på tetrapak dock, men jag har svårt att se hur den skulle vara mindre genomsläpplig än glas?

Tetrapak är kartong med ett tunt plastlager inuti. Bägge är mer permeabla än glas. Dessutom är det svårt att desinfektera plasten tillräckligt innan den fylls med vätska. Glas tål höga temperaturer,som i princip gör flaskan steril. Är det någon som har funderat på varför det finns bäst-före-datum på PET-flaskor med vatten?
Vatten kan väl inte bli gammalt?
Jo, jag har varit med om att en PET-flaska med vatten, som hade legat över vintern i vårt sommarhus, hade möglat.
Jag har svårt att tro att sporerna hade penetrerat plasten, troligare är att flaskan var infekterad från början. Men frågan är om de kan växa i en anaerob miljö? Är det inte plastens permeabilitet, som möjliggör mögelväxten eller är det enbart den mindre goda hanteringen av flaskorna före tappningen?
 

Mats

Gone todash....
I beg to differ; ska vi tala smaklösa förpackningar så är aluminiumburken ett bättre alternativ... Jag har inga siffror på tetrapak dock, men jag har svårt att se hur den skulle vara mindre genomsläpplig än glas?

Vilket för vissa är framtiden (min fetstilsmarkering). Som f.d. eller kanske numera wannabe Angelino läser man LA Times och där kom den här artikeln nyligen. Tänk er, stämning, första daten, stämningsfullt läge, dags att öppna vinet och då.....krrratchh!
 

ChristianB

DipWSET
Tetrapak är kartong med ett tunt plastlager inuti. Bägge är mer permeabla än glas. Dessutom är det svårt att desinfektera plasten tillräckligt innan den fylls med vätska. Glas tål höga temperaturer,som i princip gör flaskan steril. Är det någon som har funderat på varför det finns bäst-före-datum på PET-flaskor med vatten?
Vatten kan väl inte bli gammalt?
Jo, jag har varit med om att en PET-flaska med vatten, som hade legat över vintern i vårt sommarhus, hade möglat.
Jag har svårt att tro att sporerna hade penetrerat plasten, troligare är att flaskan var infekterad från början. Men frågan är om de kan växa i en anaerob miljö? Är det inte plastens permeabilitet, som möjliggör mögelväxten eller är det enbart den mindre goda hanteringen av flaskorna före tappningen?
Det var ungefär så jag tänkte. Vi pratade om förpackningar för ett par månader sedan när jag var i London, men jag minns inte detaljerna som sagt. Tack för infon om tetran dock! :)

@Mats Ja, det börjar dyka upp, även om burken är så pass otilltalande att jag är tveksam till dess framtid. Å andra sidan är BiB också rätt trist, så där kanske det finns något att lära. Fördelen med burkar är ju t ex att man kan trycka hela sitt varumärke på ytan, medan en vinflaska är relativt restriktiv när det kommer till varumärkesbudskap. ;)
 

sunqan

Vinös
Qc undrade varför vi inte köpte vin på tetra om det nu var syre-exponering vi var ute efter. Han hävdade INTE att tetra släppte igenom mindre syre än glas.
 

ChristianB

DipWSET
Qc undrade varför vi inte köpte vin på tetra om det nu var syre-exponering vi var ute efter. Han hävdade INTE att tetra släppte igenom mindre syre än glas.
Nu när jag läst hans inlägg typ tre gånger så är det mer klart, så jag får väl skylla på att jag inte läst ordentligt, men att han också uttryckt sig oklart... Dessutom har tetrapakens mer eller mindre okontrollerade syreexponering knappast varit det som efterfrågats.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den här tråden börjar bli så kryptisk och krånglig att jag helt tappat stringensen tyvärr. Känner mig inte ens sugen på att nysta ut alla antydningar, ironiska otydligheter och feltolkningar.

Jag summerar det hela med hjälp av den gode Esaias Tegnér: "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta."
 

Vino fino

Medlem
Detta var en bra tråd en gång i tiden, med saklig diskussion.

Sen dök anonyma gäster upp och kastade ur sig en massa osakligheter och ändrade ståndpunkt och argument varannan minut. Helt plötsligt degraderades Finewines till ett virrigt facebook-tjafs.

Bra jobbat, @Quercus corcus! Kul att du tittade in och spred lite glädje.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men varför köper du öht vin med kork? Är det bara för att få gnälla lite extra? Och vad är det som är så modernt och kvalitetssäkrat med en flaska? Vinet förvaras i ett system bestående av kork och flaska, men du vet med säkerhet att alla fel på vinet beror på korken och aldrig på flaskan?

En tetrapack är billigare och minst lika bra. Ploppa kan du göra med ett finger i munnen. Det räcker för att den riktigt rätta festkänslan ska infinna sig :)
*periskop upp*

Visst är det viktigt att ruska om och att liva upp! :)

Men? Hur missförstår du mina ord, människa? Hoppas du inte läser vetenskapliga texter på det sättet...
Varför köper jag naturmuppsviner?
Vissa viner kommer helt enkelt inte med valet: "vill du ha med kork- eller skruvisförslutning?"
Och i ingen av mina postningar någonsin kommer du hitta någon slags försvar för annat plopp än med långfingret.

Tex de tre flaskor magiskt 2011 Ridge Geyserville som kära hustrun vann på auktion förra helgen och som vi knäppte en av i torsdags (Restaurang Tani i Gaienmae, Tokyo) med DEN äran! Hade naturligtvis föredragit det vinet med skruvkork, ssk de två flaskor vi nu kommer lagra. Detta vin kommer bli än mer magiskt om 5-10 år!

Dock, har personligen löst det hela enkelt:
Har nästan helt slutat köpa och dricka vin till förmån för saké/日本酒/Nihonshu. Saké kommer alltid med metallkapsyl och om det inte är en skruvis, så finns en folieförsedd "plopp-kork" därinunder.
En super-duper-DRC-variant av saké kostar från ca 1000kr flaskan (Sky's the limit), men då får man å andra sidan 1,8 liter. Den lite lustiga logiken här i Japan innebär att det är dubbla priset jmf med en 0,7 litersflaska.

Lilla flaskan: yon-gou-bin ("fyra serverings flaska") 四合瓶
Stora flaskan: issh-uu-bin ("en skäppa flaska") 一周瓶

Har fortfarande inte "drabbats" av varken TCA, TCB, TCO, reduktion, oxidation, dött vin, ruttet eller surnat vin från en skruvkork. Har personligen drabbats hårdare av naturmuppskorkar än vad Farao drabbades av Gud i Moseböckerna. Även om det finns superbra naturkorkar, så kostar de mer per styck än vad de flesta Supermarketviner i Frankrike kostar per flaska (efter det att vinbonden, distributören och detaljisten fått ut sina andelar).

Skiter i alla former av romantik, då det bara är yta.
Premierar innehåll och kvalitet.

*periskop ned*
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
*periskop upp*

Visst är det viktigt att ruska om och att liva upp! :)

Men? Hur missförstår du mina ord, människa? Hoppas du inte läser vetenskapliga texter på det sättet...
Varför köper jag naturmuppsviner?
Vissa viner kommer helt enkelt inte med valet: "vill du ha med kork- eller skruvisförslutning?"
Och i ingen av mina postningar någonsin kommer du hitta någon slags försvar för annat plopp än med långfingret.

Tex de tre flaskor magiskt 2011 Ridge Geyserville som kära hustrun vann på auktion förra helgen och som vi knäppte en av i torsdags (Restaurang Tani i Gaienmae, Tokyo) med DEN äran! Hade naturligtvis föredragit det vinet med skruvkork, ssk de två flaskor vi nu kommer lagra. Detta vin kommer bli än mer magiskt om 5-10 år!

Dock, har personligen löst det hela enkelt:
Har nästan helt slutat köpa och dricka vin till förmån för saké/日本酒/Nihonshu. Saké kommer alltid med metallkapsyl och om det inte är en skruvis, så finns en folieförsedd "plopp-kork" därinunder.
En super-duper-DRC-variant av saké kostar från ca 1000kr flaskan (Sky's the limit), men då får man å andra sidan 1,8 liter. Den lite lustiga logiken här i Japan innebär att det är dubbla priset jmf med en 0,7 litersflaska.

Lilla flaskan: yon-gou-bin ("fyra serverings flaska") 四合瓶
Stora flaskan: issh-uu-bin ("en skäppa flaska") 一周瓶

Har fortfarande inte "drabbats" av varken TCA, TCB, TCO, reduktion, oxidation, dött vin, ruttet eller surnat vin från en skruvkork. Har personligen drabbats hårdare av naturmuppskorkar än vad Farao drabbades av Gud i Moseböckerna. Även om det finns superbra naturkorkar, så kostar de mer per styck än vad de flesta Supermarketviner i Frankrike kostar per flaska (efter det att vinbonden, distributören och detaljisten fått ut sina andelar).

Skiter i alla former av romantik, då det bara är yta.
Premierar innehåll och kvalitet.

*periskop ned*
Oj vad jag har saknat dig! Jag vill ha mer Stefan! :)
 
Toppen