Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skruvkork på vin

Gurto

Medlem
*periskop upp*

Visst är det viktigt att ruska om och att liva upp! :)

Men? Hur missförstår du mina ord, människa? Hoppas du inte läser vetenskapliga texter på det sättet...
Varför köper jag naturmuppsviner?
Vissa viner kommer helt enkelt inte med valet: "vill du ha med kork- eller skruvisförslutning?"
Och i ingen av mina postningar någonsin kommer du hitta någon slags försvar för annat plopp än med långfingret.

Tex de tre flaskor magiskt 2011 Ridge Geyserville som kära hustrun vann på auktion förra helgen och som vi knäppte en av i torsdags (Restaurang Tani i Gaienmae, Tokyo) med DEN äran! Hade naturligtvis föredragit det vinet med skruvkork, ssk de två flaskor vi nu kommer lagra. Detta vin kommer bli än mer magiskt om 5-10 år!

Dock, har personligen löst det hela enkelt:
Har nästan helt slutat köpa och dricka vin till förmån för saké/日本酒/Nihonshu. Saké kommer alltid med metallkapsyl och om det inte är en skruvis, så finns en folieförsedd "plopp-kork" därinunder.
En super-duper-DRC-variant av saké kostar från ca 1000kr flaskan (Sky's the limit), men då får man å andra sidan 1,8 liter. Den lite lustiga logiken här i Japan innebär att det är dubbla priset jmf med en 0,7 litersflaska.

Lilla flaskan: yon-gou-bin ("fyra serverings flaska") 四合瓶
Stora flaskan: issh-uu-bin ("en skäppa flaska") 一周瓶

Har fortfarande inte "drabbats" av varken TCA, TCB, TCO, reduktion, oxidation, dött vin, ruttet eller surnat vin från en skruvkork. Har personligen drabbats hårdare av naturmuppskorkar än vad Farao drabbades av Gud i Moseböckerna. Även om det finns superbra naturkorkar, så kostar de mer per styck än vad de flesta Supermarketviner i Frankrike kostar per flaska (efter det att vinbonden, distributören och detaljisten fått ut sina andelar).

Skiter i alla former av romantik, då det bara är yta.
Premierar innehåll och kvalitet.

*periskop ned*

Äh, behåll periskopet uppe. Det är ont om annan japansk-västerbottnisk representation på forumet.
 

Silex

Medlem
Kanske har det mest att göra med hur mycket pengar som läggs på korken. Många champagner har ju nu Mytic-korkar som skall vara garanterat fria från TCA. Champagneproducenter har nog "råd" med det i större utsträckning. Med äldre champagner vet jag inte om det är så att de mer sällan är korkskadade?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Varför får man väldigt sällan korkskador på Champagne jämfört med vanliga viner? Beror det på typen av kork?

Och varför har vi inte en "Stora tråden om korkdefekt"? :)
På den första frågan så undrar jag om ditt påstående verkligen stämmer? Finns det statistik som visar på att så är fallet? Om det stämmer så kan det ligga något i det @Silex antyder, men det är ju även som så att man i Champagne förvarar vinet med kapsyl tiden innan degorgering, vilket säkert också kan spela in, då längre tid i kontakt med en dålig kork mest troligt ökar felprocenten.

Din andra fråga förklaras nog bäst av att ämnet har diskuterats i många andra sammanhang och att behovet aldrig riktigt har uppstått. Jag är dock öppen för att starta en om diskussionen tar fart! :)

Vill minnas att denna tråd innefattar mycket kring ämnet, men minns inte huruvida champagnekorken berörs särskilt väl...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
På den första frågan så undrar jag om ditt påstående verkligen stämmer? Finns det statistik som visar på att så är fallet? Om det stämmer så kan det ligga något i det @Silex antyder, men det är ju även som så att man i Champagne förvarar vinet med kapsyl tiden innan degorgering, vilket säkert också kan spela in, då längre tid i kontakt med en dålig kork mest troligt ökar felprocenten.

Din andra fråga förklaras nog bäst av att ämnet har diskuterats i många andra sammanhang och att behovet aldrig riktigt har uppstått. Jag är dock öppen för att starta en om diskussionen tar fart! :)

Vill minnas att denna tråd innefattar mycket kring ämnet, men minns inte huruvida champagnekorken berörs särskilt väl...
Har ju ingen statistik att backa upp det med, men jag tar mig igenom rätt mycket champagne på jobbet och har på 5 år aldrig haft en korkskadad flaska. Har stött på det kanske 2 gånger någonsin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har ju ingen statistik att backa upp det med, men jag tar mig igenom rätt mycket champagne på jobbet och har på 5 år aldrig haft en korkskadad flaska. Har stött på det kanske 2 gånger någonsin.
Håller med, minns för egen del endast en dompa och där fanns det dessutom stora tveksamheter om det verkligen var korkdefekt per definition eller om det var något annat.
 

sunqan

Vinös
Intressant tanke; jag har stött på en vanlig Pierre Peter's och en André Clouet med korkskada. Det är de enda. :p

Vi kanske skulle gräva lite i ämnet...
Kanske gräva lite i det kollektiva minmet...

Jag dricker rätt lite bubbel, men "vet" att jag råkat ut för skadat d:eek:
Däremot.minns jag inte sammanhanget och inte heller typ av bubbel...

Jag gissar att anledningen till att vintillverkarna framhärdar i att använda kork är att de inte behöver stå till svars för felen.

Ponera att Lafite skulle bli tvingade att göra en massiv recall av sina 2003or pga att korkarna gav ifrån sig sådana mängder av tca att folk riskerade dö... och att det sedan visade sig att det beror på att korktillverkarna ljugit och förfalskat intyg... och att i princip alla toppproducenter i världen var drabbade... under flera år...
Då skulle förhoppningsvis nåt göras åt saken.

Så länge vi konsumenter nöjer oss med att ösa ut varan och muttra lite kommer inget att hända.

- ny bil, igen?
- ja, ratten lossnade på den förra, så jag körde den till skroten.
 

Elvis

Medlem
Jag har stött på ett stort antal korkade champagner genom åren men jag har druckit rätt många också. :) Min känsla är också att det är vanligare bland stilla viner.
 
Toppen