Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Slovenien

gece

Man vänjer sig.
Jag ska till Slovenien om en vecka och har en fri dag. Jag utgår från strax norr om Ljubljana och hade tänkt ordna en bil, så hela landet är väl någorlunda inom räckhåll. Finns det några bättre vinproducenter och/eller restauranger i landet som jag borde besöka?
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
En talande tystnad, som Greger sade...

Jag var där för att vandra, men man måste ju äta och det jag såg av det kulinariska Slovenien överlevererade. Dock är det inte nödvändigtvis snuskigt billigt med bra slovenskt vin, och det är svårt att få tag på utomlands. "We drink it ourselves", säger de, och på wine-searcher.com hittar man inte mycket utanför Slovenien som saluför slovenskt dricka.

På rödvinssidan finns det en massa bekanta namn såsom Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc och Pinot Noir (lokalt benämnd Modri Pinot) samt lokala förmågor som Refošk (aka Refosco). Prestigedruvan är, helt utan debatt, Merlot. De tenderade att vara lite alkoholtunga (vilket jag iofs ofta upplever ren Merlot vara, oavsett ursprung) men det finns en hel del välgjorda, välstrukturerade saker att tillgå. Bästa röda jag hann prova var 2011 Sutor Red (95% merlot, 5% cabernet sauvignon), majestätisk merlotkaraktär med lite strukturförbättring och gröna toner från cabben.

Vitt vin är avsevärt mer eklektiskt. Precis som på rödvinssidan finns det en hel del internationella druvsorter, chardonnay, pinot gris ("sivi pinot"), sauvignon blanc, malvazija, och mer lokala saker som rebula, friulano och pinela. Det görs korrekta men småtrista vitviner i modernt, internationellt snitt, och så görs det en del väldigt udda saker som var en fröjd att prova. Ett mousserande, NV Guerila Castra (brut nature med Rebula, Zelen och Pinela i okända proportioner) fascinerade - torr som ökensand, med lite tanninbett (kort skalmaceration, men tydligen har Pinela tanniner i köttet enligt upplysning) och riklig mineralisk smak av grusvägsdamm, gröna äpplen och bivax. Nu är detta ett gjort för att vara ett aperitifvin (en aning kort i rocken var det i ärlighetens namn), men jag skulle gärna se vad Guerila kunde göra om de bestämde sig för att göra ett stort bubbel.

Nu var jag var som sagt inte i Slovenien för att dricka vin, och hann inte prova speciellt mycket speciellt strukturerat... men det kan eventuellt kanske möjligen komma lite rapporter framöver...
flarror.jpg

Högt och lågt: Movia {Cabernet Sauvignon -10, Sivi Grigio Ambra -12, Veliko Belo -08, Veliko Rdeče -07, Lunar Ribolla -08, Lunar Chardonnay -09}, Batič Pinela -12, Quercus {Rebula -11, Merlot -09}, Simčič {Refošk, Malvazija} -14 och Radgonske Gorice Traminec -14.
Sorgligt nog hittade jag varken Sutor eller Guerila där jag shoppade loss.

Min lediga dag spenderades i Ljubljana, där det finns (minst) två bra destinationer för en vinintresserad. Först och främst restaurang Strelec i stadens slott, som serverar slovenska rätter och har ett stort utbud av slovenska viner (där både Sutor och Guerila provades). Tips: Den stora biffiga servitören, som ser ut som en rysk torped, blir överlycklig och fantastiskt hjälpsam när man uppvisar intresse för lokala drycker. Bra karl.

Producenten Movia (en av landets stjärnor, tycks det mig) har en egen vinbar strax nedanför slottet med egna och andras viner. Jag tog en provning av fyra orange viner från blandade producenter som jag tyvärr tappat bort namnen på pga akut tidsbrist. Svårt att avgöra om det var bra eller bara roligt att prova. Extra nämnvärd var en Pinot Gris med 24 dagar maceration, som en mörk rosé i färg och aromatik (lättsamt bärfruktig) men med stålhård syra och riviga tanniner. Som ni ser ovan köpte jag ett gäng olika viner från Movia, inklusive Lunar, som... äh, läs själva, det är för roligt för att låta bli - buteljeras vid fullmåne osv. Försökte köpa deras odegorgerade bubbel Puro också, men fick inte för att sommelieren tyckte att en flygresa var olämplig för vinet. Stor entusiast, halvdan försäljare, jag gillar't.

Andra drycker man lämpligtvis dricker i Slovenien är hembränd päronsprit. Har tyvärr inga producentnamn att erbjuda, men gubben vars fru gjorde hudkräm av ister, bivax och örter hade en väldigt bra sprit som legat fyra år med soltorkade päronbitar i. Hittar ni honom, köp en flaska!
 
Toppen