Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 18 augusti 2017

AndreasW

Medlem
Mount Eden är en pålitlig källa till snygg Cabernet Sauvignon och Chardonnay från Kalifornien, dessutom fortfarande till bra pris jämfört med mycket annat från USAs västkust. Stilmässigt med ett ben (eller åtminstone någon tå:) i Europa. Årgång 2013 för Cab är rejält hyllad dessutom. Deras Pinot Noir ligger i källaren, men ännu inte provad. Ergo lite Mount Eden för min del!
 

mnor

Medlem
Köpte Duval-Leroy Femme de Champagne igår, har alltid varit ett stort fan av Femme och köpte så många flaskor som jag kunde hitta av årgång 96. I detta släpp är ju bevisligen Femme inte en vintage, då inget år är utsatt och jag hittar ingen direkt information heller om Femme som årgångslöst vin. Är det någon på forumet som har mer information.
 

Lindau

Medlem
Köpte Duval-Leroy Femme de Champagne igår, har alltid varit ett stort fan av Femme och köpte så många flaskor som jag kunde hitta av årgång 96. I detta släpp är ju bevisligen Femme inte en vintage, då inget år är utsatt och jag hittar ingen direkt information heller om Femme som årgångslöst vin. Är det någon på forumet som har mer information.

Hur föddes idén till den nya cuvéen Femme Grand Cru NV?

Den årgångsbetecknade prestigechampagnen Femme de Champagne görs endast under toppår men även under mellanåren har Duval-Leroy tillgång till utsökt grand cru -råvara, bland annat tack vare klimatuppvärmningen.

Druvorna kommer från utvalda grand cru -lägen: En blandning av 80 % Chardonnay och 20 % Pinot Noir från Avize, Chouilly, Le Mesnil sur Oger och Ambonnay. Vinifieringen sker dels i tank och dels, 15 %, i gamla ekfat. Den nu lanserade cuvéen består till största delen av den utmärkta årgången 2004 och därtill reservvin, som man måste integrera väl så att slutresultatet inte blir tungt. Ju längre man lagrar på fällningen desto mindre behövs reservvin. Här har man lagrat 10 år sur lattes, minimum är 8 år. Dosage 5 g/l.

Funderade på samma sak och det ända som jag hittade var detta på http://lizainwinewonderland.com/. Inlägget är från maj i år så det bör rimligtvis vara samma vin och således bas 2004 med reservviner. Vet dock inte hur pålitlig källan är.
 

Skrutt

Medlem
Mount Eden är en pålitlig källa till snygg Cabernet Sauvignon och Chardonnay från Kalifornien, dessutom fortfarande till bra pris jämfört med mycket annat från USAs västkust. Stilmässigt med ett ben (eller åtminstone någon tå:) i Europa. Årgång 2013 för Cab är rejält hyllad dessutom. Deras Pinot Noir ligger i källaren, men ännu inte provad. Ergo lite Mount Eden för min del!
Konstigt nog ser de ut att vara listade som BS-vara snarare än Små partier, här t.ex: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/mount-eden-7223901
 

mnor

Medlem
Nu kan jag också konstatera att NV Duval-Leroy Femme de Champagne är riktigt riktigt lovande och kommer nog bli fantastiskt bra om man bara håller på flaskorna cirka 5 år. Smör, gula plommon, ananas, gula äpplen, citrus, påminner lite om en "Comtes de Champagne lite" med något mindre sötma och mindre krutdoft. Champagnen har i dagsläget en liten beska i eftersmaken som kommer att försvinna med några års lagring. Tog direkt och beställde 6 flaskor, tycker detta är mer lovande än många av de skumpor som kostar 200-400 sek mer på SB. Jag tror inte att NV Femme kommer kosta 599 sek i nästa släpp.
 

akaSami

Livsnjutare
Någon med erfarenhet av Femme de Champagne ?
är det något som är värt att bjuda frun på ? (passande namn) :)
 

mnor

Medlem
Någon med erfarenhet av Femme de Champagne ?
är det något som är värt att bjuda frun på ? (passande namn) :)
Som du kanske såg ovan så är jag väldigt svag för Femme och har druckit deras årgångar från 95 och framåt. Så jag tycker helt klart att du kan bjuda din fru på MV(?) Femme champagne, dock skulle jag vänta 3-5 år. Jag sparade lite av flaskan som jag drack över natten och dagen efter var den lilla beskan som fanns försvunnen och det framträdde tydliga nougattoner.
 

gece

Man vänjer sig.
Drack igår 2012 Klinec Malvazija från detta släpp. Producenter som gör orangevin tenderar oftare än andra att vara dogmatiska på bekostnad av kvalitet. Så ej här, tvärtom har vi ett riktigt bra och snyggt vin i glasen.

Smaken domineras av en ganska tydlig pepprighet (egentligen mer lik indiankrasse än riktig peppar, om ni någonsin tuggat på en sån blomma), men också perfekt mogen apelsin, citron, gula äpplen och en hel del cederträ. Tanninerna är närvarande men ganska lena, syran är balanserad, strukturen känns polerad av de fem år det här på nacken, och ja, det är tämligen elegant. Satt som en smäck till långkokt fläsksida men hade gått fint att dricka för sig självt.
 
Toppen