Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 2 december 2016

Dovberg

Medlem
Hämtade precis ut 3st Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2008 och 3st André Jacquart Blanc de Blancs Grand Cru Millésimé 2008 på systembolaget i Karlstad.
Tycker dock det är lite tråkigt att PP inte kunde kostat på en kartong till sina flaskor. Det har ju AJ men det kanske är dom valt en klar flaska.
Jag fick mina 6 flaskor i en praktisk låda :D

om någon är snabb så verkar otroligt nog ha dykt upp två flaskor PP i Marieberg :)
Visa bifogad bild 8804
Antagligen någon som beställt två flaskor från depån. Ibland hamnar de på lagersaldot men någon har alltså beställt dessa.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hämtade precis ut 3st Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2008 och 3st André Jacquart Blanc de Blancs Grand Cru Millésimé 2008 på systembolaget i Karlstad.
Tycker dock det är lite tråkigt att PP inte kunde kostat på en kartong till sina flaskor. Det har ju AJ men det kanske är dom valt en klar flaska.
Tycker precis tvärtom att det är bra att PP är utan kartong det är ändå vi som får betala, den är inte gratis!
 

Skrutt

Medlem
Det där med bevakningarna funkade inte så bra rent tekniskt. Jag bevakade ett par varor som skulle vara åter i lager idag. Jag råkade vakna snortidigt och tänkte att varför inte kolla om lagret fyllts på under natten. Då stod det på båda varorna "Utgående, slut i lager". Jag tänkte då att någon/några varit ännu mer morgonpigga än jag och gav slaget förlorat. Sedan kom bevakningsmailet vid 10-tiden och jag gick in och såg återigen Monte Bello Chardonnay "Utgående, slut i lager".Men någon minut senare när jag kollade återigen (ja, jag är lite tvångsmässig :) ) så var lagret plötsligt påfyllt med 42 flaskor!

Om någon från SB läser detta så kanske det är något att ta upp på jobbet.
 
Det där med bevakningarna funkade inte så bra rent tekniskt. Jag bevakade ett par varor som skulle vara åter i lager idag. Jag råkade vakna snortidigt och tänkte att varför inte kolla om lagret fyllts på under natten. Då stod det på båda varorna "Utgående, slut i lager". Jag tänkte då att någon/några varit ännu mer morgonpigga än jag och gav slaget förlorat. Sedan kom bevakningsmailet vid 10-tiden och jag gick in och såg återigen Monte Bello Chardonnay "Utgående, slut i lager".Men någon minut senare när jag kollade återigen (ja, jag är lite tvångsmässig :) ) så var lagret plötsligt påfyllt med 42 flaskor!

Om någon från SB läser detta så kanske det är något att ta upp på jobbet.

Jag gissar att bevakningen på webben endast avser webbsaldot. Därav att du inte fick notifiering för butikssaldot. Men jag gissar bara, förhoppningsvis kvalificerat :)
 

Skrutt

Medlem
Jag gissar att bevakningen på webben endast avser webbsaldot. Därav att du inte fick notifiering för butikssaldot. Men jag gissar bara, förhoppningsvis kvalificerat :)
Det var webbsaldot som jag ville åt och som felaktigt sade "slut i lager".

Uttrycket "Utgående, slut i lager" brukar i min erfarenhet betyda att varan är definitivt slut på webbsaldot men kan finnas kvar på en del butikshyllor. Nästa steg är "Utgått" då universums värmedöd har inträtt och inga flaskor finns kvar någonstans.

Mina invändningar handlar om att man bör kunna lita på dessa uttrycks giltighet, på vad de betyder på ren svenska, vilket jag inte tycker att man kunde i det här fallet. Ett självklart undantag är om en vara först har "Utgått" men sedan åter finns pga att en kund ångrat sig. Men det jag klagade på här måste väl ha varit ett tekniskt problem.
 

Skrutt

Medlem
Nej, om någon beställt till den butiken så dyker det upp som saldo där fastän att de "tillhör" en kund redan. Logiskt va?
Nej, det där har du inte rätt i, faktiskt. Sådana här varor brukar de kalla "frisläppta". Om de ändå visar sig vara tjingade när du ringer så beror det på att någon annan rang före.
 

Kalle A

Medlem
Ska se om jag kan räta ut något av de frågetecken som finns ang detta (och andra liknande) släpp.
SB och importören/leverantören avtalar en volym - och såklart pris och datum för släppet. Innan släppet beställer de aktuella butikerna in flaskor som ska säljas "fysiskt" i butik (och här kan man ha åsikter om hur fördelningen fungerar...) och depån beställer in en del. Men ofta står det kvar flaskor hos importören då det ska kunna fyllas på där det behövs (i detta fallet kan man absolut argumentera för att SB borde förstått att det bara var att ta in allt på en gång). Men när websaldot samt de flaskor som skickats till butik är sålda kan de butiker som önskar beställa göra det direkt från importörens lager. Då hamnar aldrig de flaskorna i systemet så att de blir synliga för andra. Det är med största säkerhet det som skett här eftersom champagnen nu är slutnoterad från leverantör. Importören önskar också att allt ska gå genom SB "fullt ut" då det annars medför vissa extrakostnader, men när det gäller produkter över en viss summa (tror det är 100 eller 150:) så kan butikerna beställa direkt från importörens lager.
Vet inte om någon blev klokare av detta....;)
 

Pontus

Medlem
Det verkar som att jag fick allt, fick meddelande i eftermiddags om att beställningen finns i butik. Inget verkar vara makulerat.
1 Raveneau Blanchot
6 Pierre Peters Les Chétillons
3 André Jacquart
3 Claude Cazals
3 Saint-Vincent
Åker till min butik imorrn och hoppas på det bästa. :nagelbitare:
 

rs14

Medlem
Det verkar som att jag fick allt, fick meddelande i eftermiddags om att beställningen finns i butik. Inget verkar vara makulerat.
1 Raveneau Blanchot
6 Pierre Peters Les Chétillons
3 André Jacquart
3 Claude Cazals
3 Saint-Vincent
Åker till min butik imorrn och hoppas på det bästa. :nagelbitare:

Fick samma meddelande jag också och allt kom förutom Raveneau Blanchot.
 

rs14

Medlem
Med det sagt så innebär ju det inte att det är samma för dig, du kan mycket väl ha bättre lycka än jag. Men som plåster på såren dök det till slut upp en låda Les Chetillons idag och det är jag extremt glad för. Hade nog gett upp hoppet på den också.
 

Silex

Medlem
Skall man anta att det är kört om man inte har hört något om Raveneau än? Har inte hört en knyst från SB och ser ingen förändring på "mina sidor". Verkar ju som att andra fått sina makulerade ganska snabbt. Jag förstår verkligen inte det här systemet....
Lite glädje längs vägen var att jag i alla fall lyckades få ett par av de PP Chétillon som dök upp i websaldot några dagar efter släppet :)
 
Toppen