Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 20 november 2015

kayaker

Cyklist
Jädrans vad domaine de chevalier gick fort jag fick inte tag på en flaska. En Montrose 2006 fick det bli.:)
Jag "hängde på låset" och hann få iväg en beställning klockan 10. Misstänker dock att det inte är värt något med tanke på hur den manuella hanteringen brukar fungera...
Jag blir glatt överraskad om jag får något.
Château Montrose 2006 hoppade jag över eftersom jag redan har ett par flaskor som jag köpt till ett bättre pris. Jag beställde Marchand-Tawse Gevrey-Chambertin 2013 på prov istället.
 

Rexel

Medlem
Hmm Mario Marengo Barolo ochg Bricco delle Viole verkar ha sålt slut direkt?
Marengo släpps 4 dec, fick också för mig att det var idag så poppade 2011 viole i onsdags för att besluta om jag skulle komplettera med några flarror och ja det kommer jag att göra 4 dec. Riktigt bra, tog sista slatten idag..mumma:)
 

jrick

Medlem
Marengo släpps 4 dec, fick också för mig att det var idag så poppade 2011 viole i onsdags för att besluta om jag skulle komplettera med några flarror och ja det kommer jag att göra 4 dec. Riktigt bra, tog sista slatten idag..mumma:)
Åh fan men de står med i listan i trådstarten.
 

Vino fino

Medlem
Hmm när ska ni lära er! Ingen jävla manuell hantering på ordnarna på Små partier och Webbsläpp.
Vem är det som ska lära sig? Menar du vårt kära Monopol eller de som förhoppningsfullt lägger in en beställning och tror att de ska få sina varor?
 
Skyll inte på mig, för jag fick igenom en beställning men avbröt i sista läget för att inte åderlåta kontot med en årgång som jag egentligen har handlat färdigt. Att de tog slut fort beror nog också på att endast 19 fl. låg på webben. Tack till er som var snabba och hindrade mig från att ändra mig.
Varsågod. :)
 

Larseman

Medlem
Vem är det som ska lära sig? Menar du vårt kära Monopol eller de som förhoppningsfullt lägger in en beställning och tror att de ska få sina varor?
Jag tror att han menar att beställningar på webben av småpartier resp. webb-släpp faktiskt hanteras enligt digital ankomstordning (åtminstone i teorin) medan beställningar ur BS beställs när butiken väljer att göra det och inte när man klickar på "köp".
 

Vino fino

Medlem
Jag tror att han menar att beställningar på webben av småpartier resp. webb-släpp faktiskt hanteras enligt digital ankomstordning (åtminstone i teorin) medan beställningar ur BS beställs när butiken väljer att göra det och inte när man klickar på "köp".
Okidoki.

Men jag trodde att vi redan hade belagt att chansen för att faktiskt få varor ur småpartier och webbsläpp beror på hur ofta den lokala butiken (där man vill hämta ut) har leveranser från respektive leverantör? @ChristianB ?
 

Skrutt

Medlem
Okidoki.

Men jag trodde att vi redan hade belagt att chansen för att faktiskt få varor ur småpartier och webbsläpp beror på hur ofta den lokala butiken (där man vill hämta ut) har leveranser från respektive leverantör? @ChristianB ?
Nej, så är det endast för produkter från BS. Jag vill tillägga att det var längesen jag senast inte fick ut min best. från små partier eller webblansering: Sammarco 2008 för 2-3 år sedan. Och då har jag väl beställt typ en gång per små partier och var tredje webblansering.
 

Vino fino

Medlem
Nej, så är det endast för produkter från BS. Jag vill tillägga att det var längesen jag senast inte fick ut min best. från små partier eller webblansering: Sammarco 2008 för 2-3 år sedan. Och då har jag väl beställt typ en gång per små partier och var tredje webblansering.
Jag har inga bildbevis eftersom all beställningshistorik raderades när den nya hemsidan lanserades (självklart, det är så vi jobbar på SB) men jag vet att jag själv råkat ut för det senast i våras. Och jag bytte också butik just därför att den nya har högre frekvens på leveranserna.
Vi har åtskilliga exempel. Detta diskuterades under
http://www.finewines.se/threads/varldens-basta-systembolags-nya-hemsida.3574/page-5

Att du får ut dina beställningar är bara att gratulera. Men det är en klen tröst för resten av riket som beställer oftare än var tredje webblansering.

Har sagt det förut: hur länge tror du motsvarande upplägg skulle fungera på exempelvis aktiemarknaden? Att innehavaren av försäljningsmonopolet (OMX) kan skylla på att leverantörerna (respektive aktiebolags ägarregister) inte uppdaterar saldot? Nä tyvärr, du får inte köpa dina 1000 Ericsson-aktier, som vi iofs bekräftade bokningen av, för vår leverantör har inte uppdaterat sitt saldo.
 

Skrutt

Medlem
Vino fino, föreslår du alltså att Systembolagets personal åker till leverantörerna och räknar deras flaskor? Det är inte en service jag har lust att betala för. Förresten är det svårt att diskutera då du inte skiljer på leveranstyperna. Ska du övertyga mig om att jag har haft en evinnerlig tur så får du allt presentera en lista med dina uteblivna leveranser från små partier och webblanseringar enbart.
 

Magikern

Medlem
. Jag beställde Marchand-Tawse Gevrey-Chambertin 2013 på prov istället.

Jag funderade på den med men jag är lite tveksam till om den är så bra.

Tawse Cazetiers 2012 verkar intressant dock men webblagret är tydligen slut. En flaska kommer jag nog att köpa om jag passerar Nordstan.

Lite halvsluten idag kanske?
 

kayaker

Cyklist
Jag funderade på den med men jag är lite tveksam till om den är så bra.
Julia Harding lockade mig.
Light to mid crimson. Invitingly ripe
cherry fruit, lifted and full of energy. Light spice. Firm, dry and darker
fruited on the palate. These Pascal Marchand wines are suprisingly complex in
youth and well balanced - flirtatious fruit and serious structure, and they
have the fruit depth that many in this vintage lack. (JH) (Drink between 2018-2028)17 points
 

Vino fino

Medlem
Vino fino, föreslår du alltså att Systembolagets personal åker till leverantörerna och räknar deras flaskor? Det är inte en service jag har lust att betala för. Förresten är det svårt att diskutera då du inte skiljer på leveranstyperna. Ska du övertyga mig om att jag har haft en evinnerlig tur så får du allt presentera en lista med dina uteblivna leveranser från små partier och webblanseringar enbart.
Åka ut till leverantörerna och räkna? :rolleyes: ... det normala, i vår tidsepok, är att den som säljer varan tvingar underleverantörer att uppdatera saldot automatiskt. Säljaren ansvarar för saldot och leverantörerna jackar i ERP:t. Det är standard i de flesta branscher sedan sent 90-tal. Inklusive BS förstås, fattas bara annat. "Världens bästa sortiment" måste väl vara pålitligt och uppdaterat?

Men du menar att jag diskuterar olika saker--- så vad gäller historiken på småsläpp och webb hade jag gärna presenterat den om inte SB hade raderat. Senaste från småsläpp var Pio Cesares barbaresco (i augusti) och Kumeus River Mate (juni). Bokat och klart. Men icke levererat. Slut. Det finns säkert 100 andra här på forumet som har samma historier att berätta, särskilt från webbsläppen.

Om det nu fungerar felfritt, äntligen, i november år 2015, så kors i taket. Dyker det upp något nytt exempel så ska jag omedelbart posta det här. Det kommer ju några stora släpp snart så det lär inte dröja.
 

Per Stade

Lege artis
Ni som bor i storstäderna eller har andra lyckligt lottade butiker kan ju åtminstone gå in i någon butik och handla småsläppen. Vi som bor på vischan får vänta en vecka innan butiken kan beställa från någon annan butik. Om det finns något kvar vid det laget. :mad:
 

MD

Medlem
Ni som bor i storstäderna eller har andra lyckligt lottade butiker kan ju åtminstone gå in i någon butik och handla småsläppen. Vi som bor på vischan får vänta en vecka innan butiken kan beställa från någon annan butik. Om det finns något kvar vid det laget. :mad:
Jag bor i Sthlm och har inte besökt en vinkällarbutik för att köpa småsläpp på flera år, beställer på lanseringsdagen och hämtar en vecka senare i min lokala butik. Menar du att man inte kan beställa på webben om man inte bor i en större stad?
 

Per Stade

Lege artis
Jag bor i Sthlm och har inte besökt en vinkällarbutik för att köpa småsläpp på flera år, beställer på lanseringsdagen och hämtar en vecka senare i min lokala butik. Menar du att man inte kan beställa på webben om man inte bor i en större stad?

Du kan beställa till vilken butik som helst så länge SB har några flaskor i depån. Men när de är slut där måste butiken beställa från någon annan butik, som har det du vill ha. Och det får först ske en vecka efter släppet.
Någon som missgynnar oss lantisar.

:neej:
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Åka ut till leverantörerna och räkna? :rolleyes: ... det normala, i vår tidsepok, är att den som säljer varan tvingar underleverantörer att uppdatera saldot automatiskt. Säljaren ansvarar för saldot och leverantörerna jackar i ERP:t. Det är standard i de flesta branscher sedan sent 90-tal. Inklusive BS förstås, fattas bara annat. "Världens bästa sortiment" måste väl vara pålitligt och uppdaterat?

Men du menar att jag diskuterar olika saker--- så vad gäller historiken på småsläpp och webb hade jag gärna presenterat den om inte SB hade raderat. Senaste från småsläpp var Pio Cesares barbaresco (i augusti) och Kumeus River Mate (juni). Bokat och klart. Men icke levererat. Slut. Det
Om det nu fungerar felfritt, äntligen, i november år 2015, så kors i taket. Dyker det upp något nytt exempel så ska jag omedelbart posta det här. Det kommer ju några stora släpp snart så det lär inte dröja.
Jag förstod dig kanske inte helt och hållet men utifrån din kritik - helt och hållet riktad mot Systembolaget hittills - landar man i den absurda möjligheten att SBs personal måste ge sig ut och räkna. Där behövde jag sas inte vara kreativ. :confused: Några krav på leverantörerna har jag nämligen inte hört från dig tidigare. Men tanken är intressant att leverantörer som ofta inte uppdaterar årgång inte bara bör göra det utan även uppdatera sina saldon. Vet ej vad de skulle tycka om det om möjligheten gavs.

Beklagar självklart dina missade leveranser, vet hur det känns även om jag tycker det blivit bättre. :mad:
 

Vino fino

Medlem
Några krav på leverantörerna har jag nämligen inte hört från dig tidigare. Men tanken är intressant att leverantörer som ofta inte uppdaterar årgång inte bara bör göra det utan även uppdatera sina saldon.
Jag har klagat ett par spaltmetrar på svenska leverantörer här tidigare. Brukar jämföra den märkliga symbiosen med SB med det vi ser från läkemedelsindustrin.

Ta detta med de "försvunna" bourgognerna. Varför slänger inte SB ut en sådan leverantör? SB ska ansvara för saldot inför sina kunder och om leverantörerna inte levererar det som utlovats ska de stängas av under en period.
 
Toppen