Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 21 april 2017

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För övrigt är det bra pris på Bollinger La Côte aux Enfants!
I den mån "bra pris" och "Bollinger La Côte aux Enfants" hör hemma i samma mening... :)
När det gäller svalodlad röd Pinot Noir finns det ju fler alternativ än när det gäller själva bubblen. T.ex. den region som en gång konkurrerade ut Champagne från rödvinsmarknaden.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
I den mån "bra pris" och "Bollinger La Côte aux Enfants" hör hemma i samma mening... :)
När det gäller svalodlad röd Pinot Noir finns det ju fler alternativ än när det gäller själva bubblen. T.ex. den region som en gång konkurrerade ut Champagne från rödvinsmarknaden.
Håller med helt klart, har aldrig druckit en coteaux champenois som varit värd återköp.
Men jag har faktiskt inte testat Bollingers och den ska väl vara bland det bästa som finns i den grenen?
 

MartinE

Medlem
I den mån "bra pris" och "Bollinger La Côte aux Enfants" hör hemma i samma mening... :)
När det gäller svalodlad röd Pinot Noir finns det ju fler alternativ än när det gäller själva bubblen. T.ex. den region som en gång konkurrerade ut Champagne från rödvinsmarknaden.
Sant! x 2 :)

Samtidigt är det inte så ofta man ser vintypen på SB och gillar man de bubblande vinerna från Bollinger kan det här vara ett intressant alternativ!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Håller med helt klart, har aldrig druckit en coteaux champenois som varit värd återköp.
Men jag har faktiskt inte testat Bollingers och den ska väl vara bland det bästa som finns i den grenen?
Jo, den har väl rätt bra rykte. Av det rätt begränsade antal jag provat (och kommer ihåg) har nog faktiskt Gatinois imponerat mest. Men då har jag aldrig provat mer än en åt gången, och utan horisontal- och vertikalprovningserfarenhet tycker jag att det är lite svårt att säga något mer säkert om hur olika producenter står sig. Vore faktiskt kul med en Coteaux Champenois-provning någon gång!

Jag har heller inte blivit riktigt klok på om Coteaux Champenois vanligen blir bäst i de stora champagneårgångarna (2002, 2008...) eller de lite varmare/druvmogna årgångarna (2005, 2009...)
 

MartinE

Medlem
Jag har heller inte blivit riktigt klok på om Coteaux Champenois vanligen blir bäst i de stora champagneårgångarna (2002, 2008...) eller de lite varmare/druvmogna årgångarna (2005, 2009...)
Rimligen de förra, tror jag! Problemet är ju att man (i alla fall jag) tenderar att dricka dem när de är alldeles för unga...

Vore faktiskt kul med en Coteaux Champenois-provning någon gång!
Absolut!
 

jrick

Medlem
Någon som har något att säga om Barolo Marengo?
Om du menar normalen så har jag druckit den. Habil barolo, hittade hallon, lakrits, körsbär och viol. Dricks bra nu, bättre med något års lagring kan jag tänka mig men inte någon långliggare och inte fantastisk potential.
 

Håkan

Medlem
Beställde 3 x Marengo Barolo Brunate -10
Aldrig druckit något från Marengo, men både denna och andra bra årgångar har några fina omdömen på CT etc.
Marengo är inget för purister men är inte heller jättemodern, dock är det ofta ton av ek iallafall som unga. Förhållandevis lätta viner med en trevlig parfymerad ton. Jag gillar. Fortfarande bra prissatta men det känns som om det är de traditionella som stuckit iväg i pris.
 

Steef

Medlem
Marengo är inget för purister men är inte heller jättemodern, dock är det ofta ton av ek iallafall som unga. Förhållandevis lätta viner med en trevlig parfymerad ton. Jag gillar. Fortfarande bra prissatta men det känns som om det är de traditionella som stuckit iväg i pris.

Tack för info! Det förklarar de något spretiga noterna i stilen. Har inte druckit tillräckligt med modernare barolo för att ha full koll på mina preferenser över hela skalan. Men är den "nånstans mitt emellan" så känns det som att det i värsta fall blir halvrätt :cool:
 

vinosofi

Medlem
Tack för info! Det förklarar de något spretiga noterna i stilen. Har inte druckit tillräckligt med modernare barolo för att ha full koll på mina preferenser över hela skalan. Men är den "nånstans mitt emellan" så känns det som att det i värsta fall blir halvrätt :cool:
En så kallad helgardering. Själv gick jag loss på Marengos Bricco Delle Viole 2012.
 

Gomseglet

Medlem
Musar -96 på halvflaska är för mig ett typiskt "på väntlista om det blir något över i slutet av månaden". Vuxengodis en kväll utan annat.
 
Toppen