Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 21 oktober 2016

Magikern

Medlem
Cuvée Barberini och Cornelia Constanza är ju klockrena på pappret men Barberinin har kanske sett sina bästa dagar?

Någon som provat?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev en skön liten triplett vid lunchmötet på bolaget...
  • 1998 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo
  • 2014 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo
  • 2014 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive
Åldringen i sammanhanget öppnas mest troligt ikväll. Troligen blir det till att tugga grus, apropå diskussionerna om mineralitet i vin! ;)
 

MagnusH70

Medlem
Det blev en skön liten triplett vid lunchmötet på bolaget...
  • 1998 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo
  • 2014 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo
  • 2014 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive
Åldringen i sammanhanget öppnas mest troligt ikväll. Troligen blir det till att tugga grus, apropå diskussionerna om mineralitet i vin! ;)
Mogen röd Loire är riktigt gott, kan ju vara lite mineraler i den, men om frukten lever och balanserar så blir det bra. Tror jag har en C-D l'Echo 2004 i källaren fortfarande, den kan nog ligga något år till.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Mogen röd Loire är riktigt gott, kan ju vara lite mineraler i den, men om frukten lever och balanserar så blir det bra. Tror jag har en C-D l'Echo 2004 i källaren fortfarande, den kan nog ligga något år till.
Har druckit både 76:eek:r, 80-talare och 78:eek:r med karaktären i behåll. Någon flaska har varit kass, men de flesta har funkat bra, om än inte varit i sin bästa form i livet mest troligt. Mycket lagringsbart vin om man inte har problem med kombon grön paprika och grus, typ. ;)
 

MagnusH70

Medlem
Man dricker ju inte Loire CF för frukten skull! ;)
Kanske snarare för den friska lingonaktiga bärigheten:confused:
När jag började lära mig om vin för sådär 25+ år sedan så sade man oftast att unga viner är bäriga, sedan övergår de till fruktiga, senare mogna... Men jag är ju ingen expert längre, bara njutare:rolleyes:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kanske snarare för den friska lingonaktiga bärigheten:confused:
När jag började lära mig om vin för sådär 25+ år sedan så sade man oftast att unga viner är bäriga, sedan övergår de till fruktiga, senare mogna... Men jag är ju ingen expert längre, bara njutare:rolleyes:
Eller för den charmerande kombinationen av fuktigt grus, jord, övermogen grön paprika och bittra stjälkar. :)

Ligger nog något i det du säger, frukten förändras helt klart med lagring. Sen ger ju vissa (oftast varmare) regioner mer fruktighet än andra.
 
Toppen