Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 22 januari 2016

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vignes Préphylloxeriques Plaimont 2012 verkar intressant.

Någon som känner till mer? Kanske inget höjdarvin alls.
Håller med! Var nära att inhandla en flaska igår. Tannatbaserat vin från en relativt okänd region strax utanför Madiran.

Jag tror det är supertrevligt och strävt som tusan, helt i min smak. Pre-phylloxera är ju alltid intressant dessutom.
 

KimHartman

Medlem
Vignes Préphylloxeriques Plaimont 2012 verkar intressant.

Någon som känner till mer? Kanske inget höjdarvin alls.

Håller med! Var nära att inhandla en flaska igår. Tannatbaserat vin från en relativt okänd region strax utanför Madiran.

Jag tror det är supertrevligt och strävt som tusan, helt enligt min smak. Pre-phylloxera är ju alltid intressant dessutom.

Jag blev också nyfiken på detta och beställde faktiskt en flaska. Blev sugen då jag har mycket bra erfarenhet av sicilianska förlusviner, och att Madiran ofta kan vara bra, men vet inget om vinet i övrigt. Lär väl dock inte öppna det på ett antal år.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Håller med! Var nära att inhandla en flaska igår. Tannatbaserat vin från en relativt okänd region strax utanför Madiran.

Jag tror det är supertrevligt och strävt som tusan, helt i min smak. Pre-phylloxera är ju alltid intressant dessutom.
Har hört gott om det från flera håll. På deras beskrivning lät det helt klart som ett Mattias-vin!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag blev också nyfiken på detta och beställde faktiskt en flaska. Blev sugen då jag har mycket bra erfarenhet av sicilianska förlusviner, och att Madiran ofta kan vara bra, men vet inget om vinet i övrigt. Lär väl dock inte öppna det på ett antal år.
Du kan alltid göra en insats för forumet annars och poppa. Vi lovar att vi inte blir arga. :ängel:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har hört gott om det från flera håll. På deras beskrivning lät det helt klart som ett Mattias-vin!
Ja, massiva tanniner brukar inte göra ont...eller det kan det visst göra förresten. Det finns ju fall där man blir skinnflådd och får andnöd som med @chambertins Sangrantino för något år sedan. :eek:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Höll i en flaska med 2005 Ch. Tour Baladoz igår och hann till och med att lägga den i shoppingkorgen för att därefter komma till insikt och snabbgoogla vinet först. Jag menar, en 05:a från bdx under 300 pix känns ju lite som ett måste liksom, så något måste ju vara fel om det finns massor av flaskor kvar en dag efter lansering.

Nåväl, det jag hittade på CT och Winesearcher fick mig snabbt på andra tankar. Väldigt mediokra omdömen, dock få till antalet.

Men...

Nu råkade jag ramla på @Niklas Js blogg på Livets Goda och undrar således om det var ett felbeslut att inte plocka upp godsaken?
 

Magikern

Medlem
Ja, massiva tanniner brukar inte göra ont...eller det kan det visst göra förresten. Det finns ju fall där man blir skinnflådd och får andnöd som med @chambertins Sangrantino för något år sedan. :eek:

Man kan alltid ta till rätt mat om det skulle vara en tanninbomb. ;) Har en känsla av att Henriks Sagrantino var ovanligt sträv även för druvan. Har provat flera unga Sagrantino som varit helt drickbara, mycket pepparmint över vinerna tyckte jag vilket kanske inte tilltalar alla. Tannat har ofta också en särpräglad smak.
 

Nebbio

Medlem
Nu råkade jag ramla på @Niklas Js blogg på Livets Goda och undrar således om det var ett felbeslut att inte plocka upp godsaken?

Eftersom jag hör till den här skaran: "Eller hör du till den yngre skolan vinpassionerade som aldrig riktigt fått chansen att prova seriöst bra Bordeaux för att du upplevt dem som för dyra?" som @Niklas J nämner på sin blogg så beställde jag ett par för att testa. Det finns fortfarande 20 stycken kvar i webblagret om du ångrar dig.
 

Magikern

Medlem
Höll i en flaska med 2005 Ch. Tour Baladoz igår och hann till och med att lägga den i shoppingkorgen för att därefter komma till insikt och snabbgoogla vinet först. Jag menar, en 05:a från bdx under 300 pix känns ju lite som ett måste liksom

För de priset hittar man bara enstaka producenter i Bordeaux som gör bra vin ( i toppårgångar då ). La Garde, Capbern Gasqueton och några till i Fronsac och St Emilion etc.
 

Alter Ego

Medlem
Höll i en flaska med 2005 Ch. Tour Baladoz igår och hann till och med att lägga den i shoppingkorgen för att därefter komma till insikt och snabbgoogla vinet först. Jag menar, en 05:a från bdx under 300 pix känns ju lite som ett måste liksom, så något måste ju vara fel om det finns massor av flaskor kvar en dag efter lansering.

Nåväl, det jag hittade på CT och Winesearcher fick mig snabbt på andra tankar. Väldigt mediokra omdömen, dock få till antalet.

Men...

Nu råkade jag ramla på @Niklas Js blogg på Livets Goda och undrar således om det var ett felbeslut att inte plocka upp godsaken?

Ett felbeslut, betygen på CT och Winesearcher gör inte vinet rättvisa, 90+ skulle jag säga. Det lilla slottet ligger nästgårds Troplong-Mondot.
 

grappa

Medlem
Drog precis en Beaucastel '12 till chark & ost, ett väldigt trevligt vin, ja såpass trevligt att det blir till att besöka glasbanken imorgon för att bunkra lite till källaren.
Har 2010 och 2011 men tvekat på 2012. Är det en höjdare generellt (i jämförelse med andra årgångar) eller bara ett OK vin?
 

Alter Ego

Medlem
Har 2010 och 2011 men tvekat på 2012. Är det en höjdare generellt (i jämförelse med andra årgångar) eller bara ett OK vin?
Håller samma höjd som 2010 och 2011 tycker jag, en del menar att årgången har samma potential som 1990 och 2001 så det känns värt att peta ner några i källaren och invänta ljuset i slutet av tunneln.
 
Toppen