Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 3 februari 2017

ChristianB

DipWSET
Flera titlar i listan med ovanligt höga priser, Weinbach t ex... Det var inte många år sedan som man fick en Schlossberg GC för 350 kr, och nu är det 430 istället. Lite väl dyrt släpp för min del. :(
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Om man ska satsa på 3flaskor av nån av dom tre som sadie family släpper nu, vilken ska man satsa på och vilken gör sig bäst o lägga undan några år? :)
Jag har bara testat Columella som är deras röda "prestigeblend" och Treinspoor och båda gillar jag skarpt! Jag tror inte någon av deras viner är "lägga i källaren och glömma bort"-viner? Columella kan säkert lagras 10+ år med framgång men övriga bör nog drickas inom en 2-5 års period (tror jag utan att veta). Vilka är helt beroende på tycke och smak. Gillar man viner från södra Rhone kan man kanske testa Soldaat (100% Grenache), gillar man viner från södra Frankrike kan man testa Pofadder (100% Cincault) och gillar man portugiser testar man Treinspoor (100% Tinta Barocca). Gillar man vitt så är nog Skurfberg (100% Chenin Blanc) ett säkert kort. Skerpionen är en blandning av CB + Palomino. Palladius är Ebens vita "prestigeblandning" - jag tror den innehåller minst tio olika druvor? Observera att jag bara "gissar" avseende ev likheter med andra områden men för mig är alla intressanta och jag skulle gärna lägga vantarna på en av varje bara för att testa.
 

Sebban

Medlem
Jag har bara testat Columella som är deras röda "prestigeblend" och Treinspoor och båda gillar jag skarpt! Jag tror inte någon av deras viner är "lägga i källaren och glömma bort"-viner? Columella kan säkert lagras 10+ år med framgång men övriga bör nog drickas inom en 2-5 års period (tror jag utan att veta). Vilka är helt beroende på tycke och smak. Gillar man viner från södra Rhone kan man kanske testa Soldaat (100% Grenache), gillar man viner från södra Frankrike kan man testa Pofadder (100% Cincault) och gillar man portugiser testar man Treinspoor (100% Tinta Barocca). Gillar man vitt så är nog Skurfberg (100% Chenin Blanc) ett säkert kort. Skerpionen är en blandning av CB + Palomino. Palladius är Ebens vita "prestigeblandning" - jag tror den innehåller minst tio olika druvor? Observera att jag bara "gissar" avseende ev likheter med andra områden men för mig är alla intressanta och jag skulle gärna lägga vantarna på en av varje bara för att testa.
Tack för en grym sammanfattning! :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har testat 2010 och 2011. Gillar Priorat och för mig är detta ett fantastiskt vin. Har även 2012 och 2013 i förvaring men inte testat än.
25% av priset på Clos Erasmus. Om den bara är 25% så bra som denna så måste det vara ett fynd?
 

grappa

Medlem
Måste testa. Men den bör nog ligga på rygg ett bra tag?
Den tål att lagras, men härlig redan idag och om några år. Sitter faktiskt och sippar på 2010an, kände att jag behövde känna på statusen.
Blåröd ganska transparent. Härlig doft av mörka bär, vinbär, kryddig, antydan av stall. Smak av mörka bär, lite kryddighet, en angenäm beska, nyans av vanilj. Bra syra och tanniner, lång eftersmak. Står sig bra i glaset. Kan nog ligga minst 5-8 år men ett härligt vin (och ungt) redan idag.
 

Sebban

Medlem
En fråga ang beställning på systemet på release dagar. Om jag vill lägga beställning på två viner som släpps klockan 10:00 , hur bär ni er åt? Lägger ni dom i varukorgen innan klockan 10:00 och sen sitter och uppdaterar sidan tills ni kan trycks på beställ?
 

Håkan

Medlem
En fråga ang beställning på systemet på release dagar. Om jag vill lägga beställning på två viner som släpps klockan 10:00 , hur bär ni er åt? Lägger ni dom i varukorgen innan klockan 10:00 och sen sitter och uppdaterar sidan tills ni kan trycks på beställ?
Lägg dem i inköpslistan och tryck hem hela listan prick.
 

kayaker

Cyklist
Julia Bertrams Spätburgunder är ju uppsnackad i bloggosfären. Någon som har testat tidigare årgångar?
Det är mitt måsteköp. Jag har inte provat den, men hennes Dernauer Spätburgunder 2014 kan vara det intressantaste och bästa jag provat av druvan till det priset (199:).

By Michael Schmidt
JancisRobinson.com (2016-04-25)
(Julia Bertram, Ahrweiler Forstberg Spätburgunder Trocken Ahr Red) As
a direct neighbour of the vineyard I am aware that it’s mainly west-facing
slopes are not the most privileged in terms of sunshine exposure, but in this
case familiarity has not bred contempt. Julia Bertram has made the most of a
slightly longer vegetation period and coaxed some generous ripe fruit into the
Forstberg, which takes on an almost sweet expression on the palate, refined by
a tasteful notion of caramel. Nevertheless it doesn’t melt in the mouth just
yet, as sound acidity and firm tannins lay the foundation for further
development. (MS) (Drink between 2017-2022) 17 points
 
Toppen