Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 3 februari 2017

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Är det någon som vet vad som hände med Ca'Marcanda Promis? Den finns med i listan men inte på SB's site.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Är det någon som vet vad som hände med Ca'Marcanda Promis? Den finns med i listan men inte på SB's site.
Promis stod med antal i listan och försvann sedan medan Magari aldrig blev levererad? Jag hoppas de bara är flyttade pga sen leverans?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
För mig blev detta släpp en testrunda:
1x 3 Naissances
1x Château Bouscassé Vielles Vignes (måste bara testa 100% Tannat)
2x Laurel
1x Skurfberg
1x Soldaat
I går blev det:
1x Columella
1x Palladius
1x Treinspoor
1x Skerpionen
Hoppade faktiskt Pofadder
 

Pontus

Medlem
Det är mitt måsteköp. Jag har inte provat den, men hennes Dernauer Spätburgunder 2014 kan vara det intressantaste och bästa jag provat av druvan till det priset (199:).

By Michael Schmidt
JancisRobinson.com (2016-04-25)
(Julia Bertram, Ahrweiler Forstberg Spätburgunder Trocken Ahr Red) As
a direct neighbour of the vineyard I am aware that it’s mainly west-facing
slopes are not the most privileged in terms of sunshine exposure, but in this
case familiarity has not bred contempt. Julia Bertram has made the most of a
slightly longer vegetation period and coaxed some generous ripe fruit into the
Forstberg, which takes on an almost sweet expression on the palate, refined by
a tasteful notion of caramel. Nevertheless it doesn’t melt in the mouth just
yet, as sound acidity and firm tannins lay the foundation for further
development. (MS) (Drink between 2017-2022) 17 points
Tack för tipset, 3 flaskor beställda!
 
2010 Deutz Rosé
2014 Dog Point Pinot noir
2014 Dog Point Section 94
2015 Pichler GV Smaragd Urgestein Terrassen
2015 Julia Bertram Ahrweiler SB
2014 Laurel
Brekeriet Lady In Satin
 

Wineistas

Medlem
[Borttaget innehåll. Otillåten reklam]. Deras viner är uppskrivna av både WA och Jancis! Klockren Pinot.
 
Last edited by a moderator:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Två flaskor för mig med, den ena sippar jag på nu med en förnöjd min – klart bättre än prislappen. Tysk pinot ahr rockar!

Inga Eben Sadie på Nordstan. Rubbet hamnade i Stockholm. :(

Förbaskade forum! Jag hade ett ärende in till stan idag och slank in på PK-huset för att köpa på mig några fler Skurfberg men jag kom därifrån med två Julia Bertram istället;)
Ja, dom är nog i Sthlm. Det stod plutoner med SOLDAATer uppradade i hyllorna!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blir nog att ploppa en ikväll för mig oxå till lammracks och sötpotatisfrites.
Måste ju få svar på om Spätburgunder smakar bättre än Pinot Noir ;)
Det är ju knappast "Molitor" vi pratar om här, men stilen är den samma, dock betydligt slankare. Kanske är det aningen för slankt för dig om min hedonistiska bild av dig stämmer till fullo, men det är långt ifrån lingondricka. Ser framemot att synka mig med dina preferenser. Jag gillar det nämligen skarpt och är uppe på 90 pinnar! :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det är ju knappast "Molitor" vi pratar om här, men stilen är den samma, dock betydligt slankare. Kanske är det aningen för slankt för dig om min hedonistiska bild av dig stämmer till fullo, men det är långt ifrån lingondricka. Ser framemot att synka mig med dina preferenser. Jag gillar det nämligen skarpt och är uppe på 90 pinnar! :)
Ha! Jag ser att du är lika nyfiken som jag @Mattias S :) Flaskan är urdrucken och det gick förvånansvärt fort då det normalt här hemma är en fördelning 90-10 till min fördel vad gäller rödvin men nu fick jag nog nöja mig med ca 70%. Din hedonistiska bild av mig stämmer (och då är det vår bild av hedonism) så tillvida att detta vin inte gav mig någon käkledsluxering. Det är slankt och precis som du antar lite för sankt för mina vinpreferenser. Det är tom så slankt att den 2014 Perlato del Bosco som jag nu dricker slatten av från förra helgen känns kraftig i överkant;). Här kommer min egna helt ovetenskapliga (och första) bedömning av ett vin på detta forum:
Doft: En angenäm ganska stark doft av PN (röda bär?), nygarvat läder och en liten antydan till fat. Doftar sött!
Smak: Hög syra, ungt, bär - mer jordgubbar än hallon, mycket liten antydan till fat. Första sippen söt som sen lugnar ned sig något. Halvlång angenäm eftersmak.
Verdict: Hatar att erkänna det men jag gillar det. Kan inte sätta pinnar men detta är ett bra vin! Spätburgunder är bättre än PN!
Längtar till när mina *,** och *** Molitor kommer hem. Om de är som detta fast mindre slankt så:p:p:p
 
Last edited:
Två flaskor för mig med, den ena sippar jag på nu med en förnöjd min – klart bättre än prislappen. Tysk pinot ahr rockar!

Inga Eben Sadie på Nordstan. Rubbet hamnade i Stockholm. :(

Ja jag hoppas att all pinot från Ahr rockar, Köpte på mig 6 flaskor av Jean Stodden Spätburgunder Alte Reben 2014 förra månaden efter att Decanter skrivit om den. Jag har inte provat den själv ännu men du kanske har drucking den?
 
Toppen