Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 3 juli 2015

Skrutt

Medlem
Dåligt att nästan hälften av Sammarco låg hos elefantbutikerna i storstäderna. Visst bor det några miljoner där men hur många har möjlighet att hänga vid butik? Det handlar nog mer om svassande och bakåtsträvande. 24 flaskor på Passagen, tssss.
 

Magikern

Medlem
Jag fick 4 flaskor. Köpte även 4 flaskor Vajra. Hade köpte mer om det inte vore för att jag snart ska flytta alla viner jag har.

Tror de är betydligt bättre än 09:eek:rna. Hade ingen aning om att det skulle vara slagsmål om Sammarco. Det vinet lär ju behöva minst 5 år till. 06:an lär släppas till hösten dock, den bör vara mer tillgänglig idag.

Mendel Unus tror jag är fyndet i släppet dock. Håller den samma nivå som 06:an är den ett fynd.
 

Vino fino

Medlem
Dåligt att nästan hälften av Sammarco låg hos elefantbutikerna i storstäderna. Visst bor det några miljoner där men hur många har möjlighet att hänga vid butik? Det handlar nog mer om svassande och bakåtsträvande. 24 flaskor på Passagen, tssss.
Håller helt med dig, trots att jag bor på gångavstånd. Allokeringen till vinkällarbutikerna har enbart att göra med att blidka dem som kan tänkas ha inflytande över SB:s vara eller icke vara (de bor eller jobbar i närheten av butiken). Vem bryr sig om någon stackars vinintresserad i Säffle?

"Som enda företag som säljer starköl, vin och sprit ska vi erbjuda god service över hela landet." Pfffft. Om det vore sant skulle alla små släpp bara kunna bokas på webben (eller telefon för de som inte har dator), oavsett var man råkade vara bosatt i landet.
 

Rexel

Medlem
6 st sammarco och 3 Varja, order registrerad och behandlad, men vi får väl se om det blir ngn tilldelning av sammarco till mig:rolleyes:
 

Håkan

Medlem
Men det är ju sommar ju, då kan man inte hänga läpp över missat Naturvin. Köp några flaskor Eric Bordelet Tendre istället, finns fortfarande hur många flaskor som helst kvar.
 

LeChat

Medlem
Handlade i Gbg: 6 st Sammarco, 2 st Vajra och 2 st Brunello Fanti. Hade på känn att det kunde bli problem att handla på webben. Sammarcon i synnerhet men jag trodde även Vajran skulle försvinna rätt snabbt, men inte!
 

KimHartman

Medlem
Lagom korkat att fördela de 120 flaskorna Sammarco 50/50 mellan butiker och webben. Jag (inklusive sambo) missade på webben, men lyckades köpa 7st flaskor i butik istället. En ny grej som jag inte gillar med nya hemsidan: Min klick-edge vid släppen är tillintetgjord!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag såg att Sammarco snittade 95p på CT.
Jag är som sagt ganska ny i träsket. Men när det snackas så mycket om att alla missade en och samma flaska/producent, så måste jag fråga. Vad är det som är så speciellt? :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är ingen jättefan av Corton men Jadot Corton Pougets 2006 var bra tyckte jag. Är detta vinet i samma stil men komplexare och med mer frukt är det intressant.
Jadots stil skulle jag generellt beskriva som mer "polerad" än Ambroises. Båda är bra producenter, men Jadot är väl mer mainstream (och klart pålitliga) medan Ambroise är för den som vill ha lite mer tanninrik och "bra men ruffig" bourgogne.
Jadots Corton Pougets tycker jag dock man generellt ska låta ligga. Många Corton (inte särskilt de från Clos du Roi eller Le Corton) är mer svårtillgängliga som unga än många dyrare grand cru:er från Côte de Nuits.
 

Magikern

Medlem
Jag såg att Sammarco snittade 95p på CT.
Jag är som sagt ganska ny i träsket. Men när det snackas så mycket om att alla missade en och samma flaska/producent, så måste jag fråga. Vad är det som är så speciellt? :)

Vinet har en speciell stil och enligt många en oslagbar prisvärdhet i bra årgångar. Det finns ett rykte bland vissa vinnördar att den bräcker samtliga cabdominerade 2010:eek:r (inkluderat Bordeaux, nya världen, Toscana etc.) i sin prisklass.
 

KimHartman

Medlem
Vinet har en speciell stil och enligt många en oslagbar prisvärdhet i bra årgångar. Det finns ett rykte bland vissa vinnördar att den bräcker samtliga cabdominerade 2010:eek:r (inkluderat Bordeaux, nya världen, Toscana etc.) i sin prisklass.

Årgång 2008 var mycket lyckad och blev väldigt hypat, inte bara i Sverige. Jag gillade 08:an men tyckte inte att 09:an var på samma nivå. Nu kom 10:an, och det ska återigen vara ett mycket lyckat vin. Har för mig att 08:an kostade 400 kr på SB, vilket kändes klart attraktivt, och den har inte gått upp med mer än 50 kr sen dess.
 

Karl

Medlem
Jag läste i en annan tråd här på forumet om en ev värmeskadad bricco delle viole 2010. Jag tänkte precis på det bör jag hämtade ut mina flaskor. Köpte även sammarco. Det var sjukt varma dagar just då. Transporterades de i vanliga bilar mellan olika systembolag butiker då så är det mycket troligt att de blivit förstöra. Jag trodde de transporterades i kylbilar under dagar som dessa. Hur ligger det till?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag läste i en annan tråd här på forumet om en ev värmeskadad bricco delle viole 2010. Jag tänkte precis på det bör jag hämtade ut mina flaskor. Köpte även sammarco. Det var sjukt varma dagar just då. Transporterades de i vanliga bilar mellan olika systembolag butiker då så är det mycket troligt att de blivit förstöra. Jag trodde de transporterades i kylbilar under dagar som dessa. Hur ligger det till?
-Kan aldrig tänka mig att de använder kylbilar utan det är vad jag förstår helt vanliga lastbilar men kanske @ChristianB har koll på detta?
 
Toppen