Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 3 juli 2015

Karl

Medlem
Men det var ju gassande sol och minst 30 grader i luften. Det måste ju bli typ 50 grader i lastutrymmet på en bil. Vansinne att transportera vin så. Då är de garanterat skadade.
 

rs14

Medlem
Nja, blir väl knappast 50 grader varmt i ett lastutrymme på en lastbil. Värmen i sig är inte ett problem förutsatt det inte handlar om en längre tid förstås. Om däremot flaskorna exempelvis utsätts för direkt solljus i bagageutrymmet på en kombi är det inget bra. När jag besökte pråmen (Bordershop) en gång så hade man ställt pallvis med vin innanför fönstren med söderläge vilket var helt galet. Dessa viner utsattes för direkt solljus flera timmar om dagen och det var ändå bra viner från både Torres och Castello Di Brolio. Hade kampanj på både Mas La Plana och Salmos Priorat men avstod ändå att köpa pga av denna exponering.
 

ChristianB

DipWSET
-Kan aldrig tänka mig att de använder kylbilar utan det är vad jag förstår helt vanliga lastbilar men kanske @ChristianB har koll på detta?
Det är vanliga lastbilar, men dels så tror jag inte att flaskorna påverkas nämnvärt av detta då det rör sig om några timmar från leverantörernas lager, dels så känns det orimligt att temperaturerna skulle bli så pass höga i bilarna att vinet "kokas" eller så. ;)
 

Vino fino

Medlem
Det finns ett antal studier som visar på permanenta förändringar i vin som utsätts för 30 grader eller högre temperatur, vilket har föranlett seriösa producenter i bl.a. Frankrike att bara skeppa sina viner under svala månader. För den som är intresserad av fakta, kolla exempelvis eProvenance.

Förutom sluttransporten från hamn till importör och butik (som är den enskilt största riskfaktorn) skulle jag i Sveriges fall också vilja nämna importörernas och SB:s nochalans när det gäller lagerhållning. Har inte sett någon som offentligt redovisar hur deras viner lagerhålls. Inte heller Systembolaget. Tyvärr, eftersom vi bor i Svedala, är lagstiftningen helt blint inriktad på den hemska stora satan alkoholen och importörer måste ha lås på sina lokaler, försäkring etc, för att inte en droppe alkohol ska hamna i fel händer, men inte någonstans finns det någon regel som säger att importören måste säkerställa kvaliteten under lagerhålling (fukt, mörker, temperatur) eller transport. Av dessa skäl är jag extremt försiktig med att beställa viner som lanserades för längre än 6 månader sedan.

I fallet som nämns ovan så kan transporten mycket väl ha påverkat vinet. Jag skulle säga att det är högst sannolikt.
 

ChristianB

DipWSET
Det finns ett antal studier som visar på permanenta förändringar i vin som utsätts för 30 grader eller högre temperatur, vilket har föranlett seriösa producenter i bl.a. Frankrike att bara skeppa sina viner under svala månader. För den som är intresserad av fakta, kolla exempelvis eProvenance.
Jag kikade lite på eProvenance nu men jag är ändå tveksam till att det här är applicerbart på Sverige. Exemplet med att skicka franska viner till Brasilien är ju dels en lång resa med många olika transporter (kan jag tänka mig) och dels är det väldigt varmt där. Om ett land som Brasilien lägger sig i 30-35 graders-intervallet har jag lite svårare att tro på att det sker i Sverige även under sommaren.

Däremot kan jag absolut ha fel i det här fallet. :D Jag ska fråga runt lite på jobbet när leverantörerna kommer med sina produkter och dessutom försöka känna lite på flaskor, burkar och annat krafs. Vissa av leverantörerna har antagligen AC för flaket (Carlsberg kör ju t ex både öl, vin och sprit och har pengarna till det...) medan somliga antagligen inte har tänkt så mycket på det.

Hur lagerhållningen sköts i Sverige är väl enklast att maila och fråga om. Livsmedelsverket styr sannolikt vilka temperaturer det får vara i lagerlokaler och då skulle jag väl tro att det sköts någorlunda väl ändå. Återigen dock, inget jag har siffror eller fakta på, det känns bara som ett rimligt antagande!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag tror nog att den lilla snutten på slutet av transporten som vägen från SB's lager till din lokala glasbank innebär inte är den största risken i kedjan.
Har ju själv fraktat containers med båt från Itaien och Spanien och då ofta som däckslast i stekande sol även mitt i sommaren. Den resan kan ju lätt bli 5-6 dagar, sedan kan ju lådan bli stående ytterligare tid i hamnen innan den omlastas och transporteras vidare.
Ibland hamnar de bara i Rotterdam för att sedan omlastas på ännu en båt som tar dem på samma vis till Göreborg eller liknande..

Många steg på vägen där flaskorna kan ha utsatt för stora värmepåfrestningar således.

-För några år sedan körde vi mycket gods via Helsingfors och när det var som kallast på vintern hade vi det omvända problemet, containar med olivolja, apelsinjuice i bulk, vin och annat som frös sönder eller blev kylskadat.

-Du mår helt enkelt bättre av att inte veta vilka umbäranden din flaska har gått igenom innan den slutligen hamnar i din källare, tro mig :)
 

Vino fino

Medlem
Hur lagerhållningen sköts i Sverige är väl enklast att maila och fråga om. Livsmedelsverket styr sannolikt vilka temperaturer det får vara i lagerlokaler och då skulle jag väl tro att det sköts någorlunda väl ändå. Återigen dock, inget jag har siffror eller fakta på, det känns bara som ett rimligt antagande!
Nja, alltså Livsmedelsverket reglerar bara tillverkning av alkoholhaltiga drycker innanför Sveriges gränser.

För distribution och försäljning gäller a) kommunerna som reglerande myndighet för servering av alkohol till allmänheten och b) Skatteverket och indirekt Systembolaget (för de delar som SB kan kontrollera) för import och detaljhandel. Skatteverkets krav på ett s.k. "upplag" ser ut som följer:

Screen Shot 2015-07-17 at 12.16.01.png


Det finns ingen svensk lagstiftning eller myndighetsförordning för temperatur under transport eller lagerhållning av vin. Känner inte till andra länders lagstiftning, men däremot känner jag till många seriösa utländska importörer/distributörer som jobbar stenhårt med temperaturkontroll både under frakt och lagerhållning.

Mer läsvärt finns bl.a. under
http://www.jancisrobinson.com/articles/what-happens-to-your-wine-en-route
http://www.wine-searcher.com/m/2013/02/temperature-a-hot-issue-for-wine
http://www.wineanorak.com/cellaring_wine_temperature_humidity.htm
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Blev bjuden på en Freakshow ifrån detta släpp.
Mycket trevligt vin måste jag säga, funkade utmärkt vid grillen och till maten.
 

ChristianB

DipWSET
Grymt inlägg, @Vino fino , I stand corrected. ;) Skatteupplag kände jag bara till som namn tidigare, så nu vet jag ju kraven på det också. Det har varit lite småaktuellt att kolla upp sådant för framtida verksamhet, om jag skulle ägna mig åt något slags import (önskedröm) eller t ex bryggverksamhet!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Grymt inlägg, @Vino fino , I stand corrected. ;) Skatteupplag kände jag bara till som namn tidigare, så nu vet jag ju kraven på det också. Det har varit lite småaktuellt att kolla upp sådant för framtida verksamhet, om jag skulle ägna mig åt något slags import (önskedröm) eller t ex bryggverksamhet!

Ring mig i framtiden så kan jag haka på! ;)
 

ChristianB

DipWSET
Ring mig i framtiden så kan jag haka på! ;)
Lätt! Man ska nog vara några stycken. Jag och mina bröder har redan snackat om en eventuell importfirma någon dag (lite önskedröm som sagt) men vi har än så länge inte tagit det längre än idé-stadiet!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Lätt! Man ska nog vara några stycken. Jag och mina bröder har redan snackat om en eventuell importfirma någon dag (lite önskedröm som sagt) men vi har än så länge inte tagit det längre än idé-stadiet!

Det är bra, man ska inte gå all-in på djupt vatten, men det är klart roligt att ha en målsättning! Bara man har en summa att jobba mot så blir det lättare att förverkliga det allt eftersom. Det är nog trots allt ganska mycket pengar man ska punga in i början!

Men jag har alltid varit intresserad av att ha ett eget företag. :)
 

Skrutt

Medlem
Jag har hört mig för hos Systembolaget om risken för värmeskador under deras transportled. Det störde mig något att de först inte ville beakta att flaskor fraktades på vägarna direkt efter 3 juli oavsett väder. Annars fick jag rekorderliga svar men diskussionen fastnade föga förvånande på den vaga benämningen "kokas" och bristen på fakta ang. temperaturpåverkan i lastbilar. Döm själva (artighetsfraser exkluderade):

Skrutt: "Det nya lanseringstillfället av små partier i början av juli i år gjorde så att vin som ni och era leverantörer fraktade ut riskerade att utsättas för temperaturer på över 30 grader. Vidtogs några försiktighetssteg därvidlag - t.ex. nattlig transport? Kommer följderna att utredas? Blir detta en lärdom så att ni återinför sommaruppehållet?"

SB: "Dels så transporteras inget av vinet som lanseras den trejde juli just den dagen. Finns de inte på butik innan lanseringsdagen så kommer lanserinen att flyttas.14 dagar innan lansering ska flaskorna finnas på plats, och då var det inte särskilt varmt.
Det tar ganska lång tid för flaskorna att värmas upp till den nivån att det anses skadligt i en lastbil. Så länge transporteras de inte."

Skrutt: "Dock tror jag väl att de allra flesta viner från grupperna T6 och T7 inte finns på plats i butik på lanseringsdagen. För hur skulle Systembolaget kunna veta vem som kommer att beställa till vilken butik? Du syftar nog i så fall endast på de flaskor som i ett förutbestämt antal placeras i de tre vinkällarbutikerna. Övriga fina viner måste ju fraktas till de butiker till vilka de beställts, snart efter 3 juli.

Samma sak kan gälla T5-flaskor om man beställer från nätsaldot till en liten butik som inte alls för viner från Små Partier. Men det är väl främst flaskorna i kategorierna T6/T7, som ofta betingar 400 kr och uppåt, som man minst gärna vill ska riskera kokning.

Så kanske finns det anledning att analysera "högsommarlanseringen" en vända till. Har t.ex. temperaturer i lastbilar mätts?"

SB: "..." "Jag fick ett svar från inköp men inte någonting om våra lastbilar.
Det tar lång tid för att temperaturen ska komma upp i så pass högt under frakt att det är att anses som skadligt. Vi bedömer inte att risken finns att vinerna ska ”kokas”. "

Skrutt: "Tack /.../ Jag kan tycka att noggranna tester bör göras, med hänvisning till flaskornas höga värde."
 

Karl

Medlem
Jag tror tyvärr att flaskorna blivit förstöra. Det var sjukt varmt här i Skåne. Plus att solen fassade på. Jsg vet inte dock var centrallagret ligger. Men har de körts ner från typ Örebro så är det game over. Många producenter använder mindre svavel nu också. Naturviner klarar ingen värme alls. Blir nog tvungen att öppna en så att jag kan lämna tillbaka allihop om den verkar dålig. Bricco viole eller Sammarco? Sammarco kanske är mer drickvänlig just nu.
 

Vino fino

Medlem
Jag har hört mig för hos Systembolaget om risken för värmeskador under deras transportled.
Fin insats! Intressant att höra avsaknaden av referenser till stickprover m.m. Det säger en del om inställningen. Anecdotal evidence, som det brukar heta i amerikanska domstolar. Även om jag också är extremt skeptisk till importörernas hantering och lagring. Jag brukar skälla mest på Monopolet men vi ska vara rättvisa här och lyfta fram icke-transparensen hos importörerna.
 

Håkan

Medlem
Stopp ett tag. Systembolagets centrallager ligger i Örebro, de viner som skulle till butik var säkerligen där minst en vecka innan och då var det inte så varmt. De flaskor som skickades från webbeställningar skickades den 7-8 juli och då var värmeböljan över. Samtidigt är det självklart en kritiskt punkt att lansera i juli. Nästan lika läskigt är januari och februarilanseringarna, det kan bli rätt kallt i bilarna då.
 

jrick

Medlem
Stopp ett tag. Systembolagets centrallager ligger i Örebro, de viner som skulle till butik var säkerligen där minst en vecka innan och då var det inte så varmt. De flaskor som skickades från webbeställningar skickades den 7-8 juli och då var värmeböljan över. Samtidigt är det självklart en kritiskt punkt att lansera i juli. Nästan lika läskigt är januari och februarilanseringarna, det kan bli rätt kallt i bilarna då.
Nja, min beställning var i butiken på förmiddagen den 7e juli. Det kan man ju se på systembolagets "mina sidor" på hemsidan.
 

Karl

Medlem
Jag tog ut mitt vin den 7e. Så den lär väl ha varit på väg mellan den 3e och 6e gissningsvis eftersom det skulle till Malmö.
 
Toppen