Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 4 december 2015

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg
 

Rexel

Medlem
Här blev det...
4st 2011 M Marengo Bricco viole (har redan några, men var tvungen att komplettera med några då jag gillar den starkt)
3st 2012 ridge montebello CS
Precis iväg o inhandlade lite mat inför kvällen och kunde inte låta bli o svänga förbi lokala BS...2 st Deutz 2008 brut
 

gece

Man vänjer sig.
Jag använder ryggsäck
En bra ryggsäck kan inte överskattas.

Idag tog jag ryggsäcken och körde ett lite uppsamlingsheat med några Ridge East Bench och Joly Vieux Clos. Det är inte lika dyrt om man delar upp det (och så blir det lättare att bära allt).
 

Magikern

Medlem
Köpte bara en halvflaska Ridge Montebello (helflaskorna var slut).

Kunde inte låta bli att öppna den och jag ångrar inte att jag nöjde mig med en halvflaska. Tillgängligt och gott men rejält överprisad om den inte blommar upp som en svamp med åren (Tror inte jag orkar vänta så länge).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Köpte bara en halvflaska Ridge Montebello (helflaskorna var slut).

Kunde inte låta bli att öppna den och jag ångrar inte att jag nöjde mig med en halvflaska. Tillgängligt och gott men rejält överprisad om den inte blommar upp som en svamp med åren (Tror inte jag orkar vänta så länge).
Blommar svampar? :)
 

Magikern

Medlem
Blommar svampar? :)

Ridge Montebello gör, namnet låter lite som en blommande svamp dessutom. :p

Hur som helst levde vinet upp till mina förhoppningar i dagsläget. Har hört att 91an och en del andra årgångar skall vara jämförbara med first growth från toppårgångar. Hade nog gissat på Kalifornien eller Toscana och en prislapp runt 400 helflaskan blint.
 

Håkan

Medlem
Ridge Montebello gör, namnet låter lite som en blommande svamp dessutom. :p

Hur som helst levde vinet upp till mina förhoppningar i dagsläget. Har hört att 91an och en del andra årgångar skall vara jämförbara med first growth från toppårgångar. Hade nog gissat på Kalifornien eller Toscana och en prislapp runt 400 helflaskan blint.
Monte Bello Cab är ett av de viner från USA ( ett annat jag kommer att tänka på är Philip Togni) som visar sig från sin absolut sämsta sida som unga. Lång lagring anbefalles. Har haft samma upplevelser som du med unga Monte Bello. Har inte köpt några Monte Bello på väldigt länge men det finns en hel del MonteBellofanatiker där ute.
 

Magikern

Medlem
Monte Bello Cab är ett av de viner från USA ( ett annat jag kommer att tänka på är Philip Togni) som visar sig från sin absolut sämsta sida som unga. Lång lagring anbefalles. Har haft samma upplevelser som du med unga Monte Bello. Har inte köpt några Monte Bello på väldigt länge men det finns en hel del MonteBellofanatiker där ute.

Man blir lite lurad på den snälla tanninstrukturen och tillgängligheten. Vet inte om halvflaskor är ett bra alternativ för otåliga när det gäller detta vinet. Hade varit kanon om det verkligen utvecklats till ett riktigt bra vin efter 5-6 år i källaren, i praktiken behövs det nog längre lagring än så även för halvflaskor antar jag?
 

Vino fino

Medlem
Man blir lite lurad på den snälla tanninstrukturen och tillgängligheten. Vet inte om halvflaskor är ett bra alternativ för otåliga när det gäller detta vinet. Hade varit kanon om det verkligen utvecklats till ett riktigt bra vin efter 5-6 år i källaren, i praktiken behövs det nog längre lagring än så även för halvflaskor antar jag?
Med tanke på att 71:an just blommat ut är långlagring just anbefallen som @Håkan säger.:) Drack några 90-talister förra året och de var knappast fullt utvecklade, även om de förstås var njutbara.

Men jag tycker faktist att samma gäller för alla Ridge viner utom East Bench och Petite Sirah. Även Zinfandelerna och Estate CS är väldigt gröna och stabbiga när de släpps. Håller mina minst 5 år innan korken dras ur.
 

Dovberg

Medlem
Med tanke på att 71:an just blommat ut är långlagring just anbefallen som @Håkan säger.:) Drack några 90-talister förra året och de var knappast fullt utvecklade, även om de förstås var njutbara.

Men jag tycker faktist att samma gäller för alla Ridge viner utom East Bench och Petite Sirah. Även Zinfandelerna och Estate CS är väldigt gröna och stabbiga när de släpps. Håller mina minst 5 år innan korken dras ur.
När ska man öppna upp Monte Bello 2012 på magnum då? Dödsbädden? :rolleyes:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Med tanke på att 71:an just blommat ut är långlagring just anbefallen som @Håkan säger.:) Drack några 90-talister förra året och de var knappast fullt utvecklade, även om de förstås var njutbara.

Men jag tycker faktist att samma gäller för alla Ridge viner utom East Bench och Petite Sirah. Även Zinfandelerna och Estate CS är väldigt gröna och stabbiga när de släpps. Håller mina minst 5 år innan korken dras ur.
Har druckit 93:an två gånger det senaste året och tycker nog att den låg lite på gränsen åt det övermogna hållet. 96:an drack jag för ca en månad sen och den var väldigt bra, men sprudlande ung skulle jag inte direkt kalla den. Däremot kunde jag svurit på att det var en bra Bordeaux! :)
 

Magikern

Medlem
Med tanke på att 71:an just blommat ut är långlagring just anbefallen som @Håkan säger.:) Drack några 90-talister förra året och de var knappast fullt utvecklade, även om de förstås var njutbara.

Men jag tycker faktist att samma gäller för alla Ridge viner utom East Bench och Petite Sirah. Även Zinfandelerna och Estate CS är väldigt gröna och stabbiga när de släpps. Håller mina minst 5 år innan korken dras ur.

Frågan är om man orkar vänta. Men blir de bara bättre och bättre för varje år som går (ingen tunnel) är de tveklöst kul att ha några halvflaskor iaf. :)
 

Vino fino

Medlem
Har druckit 93:an två gånger det senaste året och tycker nog att den låg lite på gränsen åt det övermogna hållet. 96:an drack jag för ca en månad sen och den var väldigt bra, men sprudlande ung skulle jag inte direkt kalla den. Däremot kunde jag svurit på att det var en bra Bordeaux! :)
Beror förstås mycket på lagringsförhållanden. 94:an som Paul Draper hade med sig ex-cellar var fortfarande ung och fräsch med lång framtid, likaså 97:an, 99:an som Vinunic hade lagrat (under okända förhållanden) var däremot mycket mer utvecklad och började visa gödselstack.
Årgång spelar också roll, givetvis. Likaså exakt druvblandning.

Men har man kall källare, som jag har, rekommenderar jag minst 15 år! :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske, men jag är en försiktig general, det gör ont när Miljöbärkasse brista.
Apropå den nya usla transparenta miljöplastpåsen...

Jag hatar den, vill ju inte att flaskan ska synas igenom. Det är ett helsike att dölja vad man har köpt när det är tänkt att vara blint. Funderar på att bli miljövänlig på riktigt genom att skaffa mig en lämplig tygväska som jag bär med mig i innefickan istället.

Kolsvarta och neutrala påsar (ni vet, såna som man brukar få i erotiska butiker :eek:) hade varit perfekt, speciellt med tanke på folkhälsan och då det faktiskt är reklamförbud på alkohol i Svedala!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Apropå den nya usla transparenta miljöplastpåsen...

Jag hatar den, vill ju inte att flaskan ska synas igenom. Det är ett helsike att dölja vad man har köpt när det är tänkt att vara blint. Funderar på att bli miljövänlig på riktigt genom att skaffa mig en lämplig tygväska som jag bär med mig i innefickan istället.

Kolsvarta och neutrala påsar (ni vet, såna som man brukar få i erotiska butiker :eek:) hade varit perfekt, speciellt med tanke på folkhälsan och då det faktiskt är reklamförbud på alkohol i Svedala!
Menar du dom vita påsarna?
 
Toppen