Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 4 mars 2016

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kan rapportera inköp av två flaskor av årgång 2006 som släpptes idag, montevetrano o Sarget. Känns som italienaren har litet uppsida medan fransosen känns mer som ett säkert kort. Funderar på La Reyne men de kan ju vara rätt kärva rätt länge. Ngn som provat?
Btw - mkt användbart med dessa "små partier"trådar som jag läst "anonymt" en tid nu. Och kul forum!
Välkommen in i värmen!
 

Zmirc

Medlem
Handlar

Brunello di Montalcino Tenuta di Collosorbo
Château la Nerthe Châteauneuf-du-Pape
Chateau Tour Seran Domaine Rollan de By
Saint Clair Omaka Reserve Chardonnay

Har endast erfarenhet av den sista, som brukar vara mycket bra för pengarna.
 

chambertin

Medlem
Även jag hoppade på Cattle King-tåget, samt några Felton Road Block 2 Chardonnay... och Domaine de Pélican, både Chardonnay och Savagnin. Samt Haut Condissas. Känner jag mig själv blir det förmodligen uppsamlingsheat, där de insatta tippar på att Rioja, Bordeaux och Cahors ligger bra till.

Skönt att ha gott om plats i källarn. :)
Vi drack Haut-Condissas -09 igår. Strålande bra nu men med uppsida om några år. Precis på kanten till drickfönstret just nu. Dekantera 2-3 timmar innan om du vill poppa nu.
 
(En forum-observation)

Snacka om kluvna personligheter!
SAMTIDIGT som man dissar Stora Satan och deras dåliga sortiment (i motsats till nätfirmorna där godiset finns) dryftar man animerat sina senaste köp från samma Satan...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
(En forum-observation)

Snacka om kluvna personligheter!
SAMTIDIGT som man dissar Stora Satan och deras dåliga sortiment (i motsats till nätfirmorna där godiset finns) dryftar man animerat sina senaste köp från samma Satan...
Vill man spontanhandla vin i Sverige så är det endast Systembolaget som gäller oavsett var man befinner sig på den alkoholpolitiska skalan. Just små partier brukar dessutom leverera en del intressant. Det är värre ställt med ordinarie sortimentet som mestadels suger.

Jag ser inga problem med att plocka russinen ur kakan oavsett vilken åsikt man har om Systembolagets sortiment visserligen. Det är ju fånigt att låta bli att köpa något man är intresserad av bara för att visa upp sin antisystembolagiska ståndpunkt.

Möjligen är det smart om man är masochist!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
(En forum-observation)

Snacka om kluvna personligheter!
SAMTIDIGT som man dissar Stora Satan och deras dåliga sortiment (i motsats till nätfirmorna där godiset finns) dryftar man animerat sina senaste köp från samma Satan...
Ser inte heller att du har någon större poäng att göra här, Små partier är ju den enda lilla rännil av kvalitetsviner som kommer den vinintresserade till livs och för att man köper en del flaskor genom detta gör hen inte automatiskt till en monopolkramare.
Jag köper kanske 20% av mina viner från SB och övriga 80% på annat håll och jag hade gärna köpt 100% inom Sverige gränser om marknaden hade fungerat lite annorlunda mot vad den gör idag.
Att däremot välja bort intressanta viner som ibland dyker upp baserat på några sort puritanska antisystembolagsvärderingar känns ju bara löjligt.
Även en blind höna finner ju ibland ett korn och likaväl så dyker det ibland upp intressanta viner på SB, om än i små kvantiteter, med märkliga regionala allokeringar och tvivelaktiga kösystem á la DDR.
 

MartinE

Medlem
(En forum-observation)

Snacka om kluvna personligheter!
SAMTIDIGT som man dissar Stora Satan och deras dåliga sortiment (i motsats till nätfirmorna där godiset finns) dryftar man animerat sina senaste köp från samma Satan...
(En verklighets-observation)

Vi är glada för flaskorna vi köper. Punkt.

För många är SB den enklaste och kanske även den mest naturliga inköpskanalen - av uppenbara skäl. Samtidigt klarar de flesta av oss av att vara negativa mot det faktum att vi har ett monopol och hur bolaget ifråga missbrukar denna ställning. På vilket sätt gör det oss schizofrena?
 

Pessoa

Medlem
(En forum-observation)

Snacka om kluvna personligheter!
SAMTIDIGT som man dissar Stora Satan och deras dåliga sortiment (i motsats till nätfirmorna där godiset finns) dryftar man animerat sina senaste köp från samma Satan...
Tillfälliga sortimentet håller väl importörerna i? Bolaget är väl bara utlämningsställe i princip. Det jag (vi?) mest störs över är det genuint usla fasta sortimentet.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tillfälliga sortimentet håller väl importörerna i? Bolaget är väl bara utlämningsställe i princip. Det jag (vi?) mest störs över är det genuint usla fasta sortimentet.
Det tillfälliga sortimentet styrs och hanteras av Systembolaget. Det du antyder gäller beställningssortimentet. :)
 
Toppen