Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 5 februari 2016

Alter Ego

Medlem
Väl talat. Jag brukar få stryk här av vissa forumiter när jag klankar ned på Bdx '13 :) men det är en usel årgång. Med några få undantag på den vita sidan.

'12 är mycket trevligare, även om den knappast heller är någon klassiker. Jag skulle inte köpa '13 om den så vore 30% billigare än '12.

Är årgången till trots lite sugen på att testa 2013 Leoville-Poyferre som överlag fått goda omdömen..
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Inte mycket idag för mig. :(

image.jpg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Inte mycket idag för mig.
Jag litar fullt ut på @kayaker så jag köpte två. Antingen är det helt fenomenalt och jag då kan känna en viss glädje över att ha en till som väntar alternativt är det en flopp och då kan jag alltid ha den som en intern "hållhake" mot @kayaker. Vilket som, det är en oslagbar vinna-vinnasituation.
*OBS läses med kunskap om ironi och allmänt skoj skoj*
 

Vino fino

Medlem
Är årgången till trots lite sugen på att testa 2013 Leoville-Poyferre som överlag fått goda omdömen..
Jo det är klart, som kuriosa och för att få känna lite på årgången.

Värt att notera är L-P '06, '08, '11, och '12 går att få tag i ute i Europa för mindre än 577 kr. 11'an tycker jag är riktigt bra. Och '14 kommer bli kanon, tror jag, den smakade mkt bra redan i oktober förra året.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag litar fullt ut på @kayaker så jag köpte två. Antingen är det helt fenomenalt och jag då kan känna en viss glädje över att ha en till som väntar alternativt är det en flopp och då kan jag alltid ha den som en intern "hållhake" mot @kayaker. Vilket som, det är en oslagbar vinna-vinnasituation.
*OBS läses med kunskap om ironi och allmänt skoj skoj*
Ja, levererar det inte så kan du med fördel servera det till honom blint på nästa BYOB. :)

Kommer för övrigt testa min flaska mot 2014 Reyneke Reserve White, vilket kan bli en intressant jämförelse. Visserligen är det 100 % SB i den, men jag misstänker ändå att vinstilen är lite åt samma håll. :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Stegade iväg till min lokala Gröna Skylt i Karlstad med fyllt konto och siktet inställt på Montus och Felton road. Den första var slut, de andra hade de inte ens tagit in! :(
Lommade ut med sänkta mungipor och en tröstflaska Toro. Kanske kan en spontan spanjor få en på bättre humör.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Stegade iväg till min lokala Gröna Skylt i Karlstad med fyllt konto och siktet inställt på Montus och Felton road. Den första var slut, de andra hade de inte ens tagit in! :(
Lommade ut med sänkta mungipor och en tröstflaska Toro. Kanske kan en spontan spanjor få en på bättre humör.
Kan trösta dig ed att läget är lika trist i en småstad som Kalmar, endast det billigaste och mest publikfriande i småpartier dyker upp på 'vagnen" längst bak i butiken...
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Kan trösta dig ed att läget är lika trist i en småstad som Kalmar, endast det billigaste och mest publikfriande i småpartier dyker upp på 'vagnen" längst bak i butiken...
Tydligen är "Italien" biljetten upp på vagnen, i alla fall om man ser på den hos mig.
 

Nebbio

Medlem
Kan trösta dig ed att läget är lika trist i en småstad som Kalmar, endast det billigaste och mest publikfriande i småpartier dyker upp på 'vagnen" längst bak i butiken...

Bättre än här i Sundsvall. Här har de helt slutat med vagnen. Inga små partier alls alltså. De hamnade istället ute på det bolag som ligger bland köpladorna utanför stan. Brukar undvika att besöka dem – så jag beställer alltid från webblagret istället. Men det är tråkigt att det inte går att spontanköpa från vagnen längre.

Lite statistik från mitt lokala bolag. Det finns 35 stycken röda viner över 169 kronor. Av dem är 19 stycken Amarone...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Susana Balbo Cabernet Sauvignon funderar på om min var korkad, eller om den bara var väldigt dålig. Hamnade i alla fall i slasken.
Öppnade den i fredags, tyckte att det var en funkig eftersmak på den. Konstig sammansättning av komponenter(?).
Tänkte att det blir bättre med luft, men vart aldrig någon skillnad.

Någon som provade denna?
Inte köpvärt, inte så fylligt som jag hade förväntat mig att ett nya världen cab skulle vara.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Susana Balbo Cabernet Sauvignon funderar på om min var korkad, eller om den bara var väldigt dålig. Hamnade i alla fall i slasken.
Öppnade den i fredags, tyckte att det var en funkig eftersmak på den. Konstig sammansättning av komponenter(?).
Tänkte att det blir bättre med luft, men vart aldrig någon skillnad.

Någon som provade denna?
Inte köpvärt, inte så fylligt som jag hade förväntat mig att ett nya världen cab skulle vara.
Hur smakade det? Kork brukar ju vara lätt att detektera. Möglig källare ungefär. :)
 

sunqan

Vinös
Susana Balbo Cabernet Sauvignon funderar på om min var korkad, eller om den bara var väldigt dålig. Hamnade i alla fall i slasken.
Öppnade den i fredags, tyckte att det var en funkig eftersmak på den. Konstig sammansättning av komponenter(?).
Tänkte att det blir bättre med luft, men vart aldrig någon skillnad.

Någon som provade denna?
Inte köpvärt, inte så fylligt som jag hade förväntat mig att ett nya världen cab skulle vara.
Och varför slasken? Det går ju att reklamera...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hur smakade det? Kork brukar ju vara lätt att detektera. Möglig källare ungefär. :)

Svårt att säga, men den var helt sluten i nosen, och i munnen så fanns det ingen frukt, och i eftersmaken var det bara tanniner. Blev nästan så att man fick skaka på huvet efter att ha druckit vinet, för att eftersmaken blev så funkig. Svårt förklara.. Men jag vill nog tro att det här var korkat, för jag har aldrig hittat den funkiga smaken förut. Ska tänka mer på möglig källare nästa gång :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag var inte 100% säker på om det var fel på vinet, och då vill jag inte gå in och reklamera något för att få till svar "nä du den här var det inget fel på".

Det brukar aldrig vara ett problem att reklamera - mer än att det tar lite tid i kassan och de som står bakom i kön brukar inte bli glada.
Annars försvinner kork med uppvärmning, så det kan funka i matlagning
 
Toppen