Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 5 februari 2016

Magikern

Medlem
Susana Balbo Cabernet Sauvignon funderar på om min var korkad, eller om den bara var väldigt dålig. Hamnade i alla fall i slasken.
Öppnade den i fredags, tyckte att det var en funkig eftersmak på den. Konstig sammansättning av komponenter(?).
Tänkte att det blir bättre med luft, men vart aldrig någon skillnad.

Någon som provade denna?
Inte köpvärt, inte så fylligt som jag hade förväntat mig att ett nya världen cab skulle vara.

Hur var korken, luktade den våt hund eller mögel? Har varit med om en gammal Barolo som jag tyckte var korkskadad för något år sedan men korken luktade inget och det var vinet som var på väg over the hill helt enkelt.
 

Nebbio

Medlem
Susana Balbo Cabernet Sauvignon funderar på om min var korkad, eller om den bara var väldigt dålig. Hamnade i alla fall i slasken.
Öppnade den i fredags, tyckte att det var en funkig eftersmak på den. Konstig sammansättning av komponenter(?).
Tänkte att det blir bättre med luft, men vart aldrig någon skillnad.

Någon som provade denna?
Inte köpvärt, inte så fylligt som jag hade förväntat mig att ett nya världen cab skulle vara.

Jag har en flaska hemma från släppet, kan återrapportera min upplevelse när jag provat den. Det hade garanterat inte varit något problem att gå tillbaka med den. Jag (eller min sambo) har gått tillbaka med flera flaskor, till och med en flaska med skruvkapsyl som vi upplevde som så reduktiv att den inte gick att dricka även efter mycket luft (tror det var Acrobat Pinot Noir).
 

Bastardo

Medlem
Susana Balbo Cabernet Sauvignon funderar på om min var korkad, eller om den bara var väldigt dålig. Hamnade i alla fall i slasken.
Öppnade den i fredags, tyckte att det var en funkig eftersmak på den. Konstig sammansättning av komponenter(?).
Tänkte att det blir bättre med luft, men vart aldrig någon skillnad.

Någon som provade denna?
Inte köpvärt, inte så fylligt som jag hade förväntat mig att ett nya världen cab skulle vara.
Vad exakt menar du med ordet funkig? Det finns inte i svenska språket andra meningar med det än ”som har karaktär av funk”.
Har aldrig hört eller sett det användas förut i det här sammanhanget. Eller är det något slags slangord kanske? :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vad exakt menar du med ordet funkig? Det finns inte i svenska språket andra meningar med det än ”som har karaktär av funk”.
Har aldrig hört eller sett det användas förut i det här sammanhanget. Eller är det något slags slangord kanske? :)

Oj va du gräver fram ur arkivet, kul!
Jag kommer inte exakt ihåg vinet, men det var nog helt riktigt, en icke korrekt svengelska i min mening.

Funkig för mig = Funky på engelska.
Tänk: Lite knasig, unken, konstig.
Nu i efterhand är jag ganska säker på att vinet var korkdefekt.
 
Toppen